Što nas je naučilo prošlogodišnje iskustvo Crnog petka?

Autor: Ivica Kruhek , 27. studeni 2019. u 08:07
Crni petak poznatiji kao Black Friday u SAD-u ima tradiciju još iz 1869., dok je u Hrvatskoj postao popularan tijekom posljednjih nekoliko godina/GettyImages

Crni petak trenutak je kada web trgovine bilježe izrazit porast prometa jer posjetitelji čekaju sniženja i ciljano prate proizvode koji ih zanimaju. Zato je potrebno na web trgovini povezati ono što se komunicira oglašavanjem s artiklima koji imaju posebnu cijenu da kupac ne bi lutao.

Za većinu trgovaca posljednji petak u studenome donosi velike gužve i značajna sniženja različitih artikala, a neće izostati ni porast narudžbi preko web trgovina.

Dok trgovci tome pristupaju s tehničke strane, oči kupaca vide samo popuste i nastoje čim prije "uloviti" željeni artikl.  Crni petak poznatiji kao Black Friday u SAD-u ima tradiciju još iz 1869., dok je u Hrvatskoj postao popularan tijekom posljednjih nekoliko godina. Lani su trgovci zabilježili promet od gotovo 690 milijuna kuna, a prema različitim predviđanjima i ove se godine očekuje rekordna prodaja, kako u samim trgovinama, tako i online.

Prema posljednjim podacima Eurostata, čak 57 posto građana zemalja EU naručuje ili kupuje robu ili usluge internetom, dok je taj udio u Hrvatskoj nešto ispod 30 posto. Za vrijeme Crnog petka brojke su znatno drukčije, stoga se taj postotak i u Hrvatskoj povećava. Prema iskustvima tvrtke Marker, pojedine web trgovine koja je tvrtka izradila prošle su godine za vrijeme Crnog petka zabilježile više od 1500 narudžbi, što donosi novo svjetlo na potrošačke navike Hrvata i prikazuje praćenje trendova u svijetu. 

Praćenje reakcija na ponudu
Imajući u vidu promjene u ponašanju kupaca i činjenicu kako se sve više orijentiramo prema online trgovini, primarni korak svakog trgovca jest posvetiti se kvaliteti web trgovine koja svojom funkcionalnošću i dizajnom ima sposobnost pretvoriti u kupce što veći broj posjetitelja, odnosno potaknuti posjetitelje stranice da naprave onaj posljednji klik i, u konačnici, privedu kupnju kraju.

Primjerice, posjetitelji web trgovine obućom na toj stranici mogu provesti sate, ostvariti više od 300 interakcija, u košaricu staviti 10 proizvoda, a u konačnici kupiti samo jedan par cipela. Analiza ponašanja posjetitelja web stranica jedan su od ključnih preduvjeta uspješnog funkcioniranja svake stranice jer olakšavaju trgovcima uvid u navike i ponašanje vlastitih klijenata te načine kako koriste web, a sve s ciljem stvaranja kvalitetnijeg korisničkog iskustva.

Treba imati na umu da posao ne staje nakon izrade i pokretanja internetske trgovine. Osluškivanje želja kupaca, praćenje reakcija na ponudu, akcije i promocije te stalna prilagodba i podizanje razine usluge postulati su svake uspješne online trgovine.Osim funkcionalnosti, web stranice treba pratiti i kvalitetna serverska infrastruktura čiji su resursi dovoljni da omogući kontinuiran rad web trgovine, bez usporavanja ili padanja, odnosno gašenja.

Brojni logistički izazovi
S obzirom da je Crni petak trenutak kad web trgovine bilježe izrazit porast prometa jer posjetitelji čekaju sniženja i ciljano prate proizvode koji ih zanimaju, potrebno je na web trgovini povezati ono što se komunicira oglašavanjem s artiklima koji imaju posebnu cijenu kako kupac ne bi lutao po stranici tražeći artikle koji su u Black Friday ponudi ili sniženju. Cilj je omogućiti klijentima da uz što manje klikova dođu do željenog artikla. 

Osim na navedene načine, korisničko iskustvo moguće je obogatiti i stvaranjem kvalitetnog i korisnog sadržaja koji kupcima daje podlogu i inspiraciju za kupnju, dodavanjem programa vjernosti, ali i mogućnosti ubacivanja proizvoda u košaricu već u onom dijelu web trgovine namijenjenom usporedbi proizvoda.  Kako bi olakšali kupcima da dođu do željenih artikala i, naravno, smanjili gužve u trgovinama te spriječili pad web shopova, pojedini su se trgovci odlučili na uvođenje Black Weeka za vrijeme kojeg je moguće tijekom cijelog tjedna kupovati po povoljnijim cijenama.

Izazov s kojim se u tom slučaju kupci susreću jest kako osigurati dovoljan ili barem optimalan broj artikala koji će biti na akciji.  Prošlogodišnje iskustvo nas je poučilo kako su neke Black Friday ponude bile najavljivane i oglašavane u velikoj mjeri, no trgovci su bili spremni na prodaju svega par desetaka komada oglašavanog artikla.  Postoje i brojni drugi logistički izazovi s kojima se trgovci susreću nakon objave Black Friday ponude te nakon prodaje proizvoda.

Pitanja na koja je na samom početku potrebno odgovoriti jest kako s postojećim brojem ljudi pripremiti i zapakirati te poslati na dostavne službe nekoliko desetaka puta više paketa nego ih zaprime svaki drugi dan te kako i na temelju kojih kriterija odabrati dostavnu službu koja će te pakete dostaviti do kupca u prihvatljivom roku. Velik broj narudžbi koje se ne stignu poslati i dostaviti na vrijeme mogu zapravo negativno utjecati na ukupno iskustvo kupca koji će kao glavnog krivca svog nezadovoljstva i, za njega, nepotpune kupnje okriviti trgovca. Pritom neće uzimati u obzir sve ove izazove s kojima se susreće trgovac niti imati razumijevanja za njih. 

Zabavni program za kupce 
Za razliku od web trgovina koje nedvojbeno predstavljaju jednostavniji način kupnje u kojem nema gužve i čekanja, trgovine koje nemaju tu mogućnost također moraju biti spremne. Kako na internetu, tako je priprema za Black Friday važna je i u offlineu, a jedan od zanimljivijih primjera je i Links koji je ove godine za svoje kupce pripremio poseban zabavni program i tople napitke kojima mogu skratiti čekanje.

Svjesnost o nedostacima shopa, bio on fizička trgovina ili web, kontinuiran rad da ih se poboljša i unaprijedi te pripreme za datume kad se, poput ovogodišnjeg 29. studenog, očekuje velik broj kupaca načini su kako zadovoljiti kupca i ostvariti dobre rezultate za vrijeme Crnog petka, ali i koji mogu biti zalog za kvalitetan odnos s kupcima i nakon posljednjeg petka u studenome.

Komentari (1)
Pogledajte sve

baš ništa osim da nas probaju izlevatiti svaki puta

New Report

Close