Svi se sjećamo pozitivnih gužvi i kaosa na Autoshowu u Zagrebu. Ti sajmovi su bili početak javnog pokazivanja koliko zapravo Hrvati vole automobile.
Čak i u nekim međunarodnim krugovima slovimo kao narod koji je jako vezan uz automoto industriju. Sagledavajući sve to iz druge perspektive, šteta je što se u Hrvatskoj serijski ne proizvodi ni jedan automobil. Proizvodimo dijelove za motorna vozila od kojih su svakako zvučniji Aston Martin, Audi, Mercedes Benz, Renault, pa čak i Ferrari, no kad bi se sklapao jedan cijeli – to bi bilo to. U tu skupinu naravno ne ubrajamo domaće proizvođače i inovatore Matu Rimca i Doking koji svojim električnim vozilima stoje uz bok svjetskoj industriji.
Sjećam se jednog događaja na međunarodnoj konferenciji proizvođača automobila, na kojoj je sudjelovao i Rimac, kad mu je prišao član udruženja iz Finske i tražio da se slika s njim. Oni su ga prepoznali kao izumitelja sportskog električnog auta. Komora već dugo pokušava promijeniti činjenicu da nas proizvodnja automobila nekako zaobilazi, svo "vrhnje" autoindustrije proteklih godina u Europi pokupila je Višegradska skupina (Poljska, Mađarska, Češka i Slovačka). No zaslugom HGK Generalna skupština Svjetske organizacije proizvođača automobila (OICE) održana je u Hrvatskoj, 2013. u Dubrovniku, a slijedom toga u Udruženju trgovine motornim vozilima i dijelovima rođena je nova ideja koja se zove Auto-moto forum.
Pojednostavljeni uvoz
Prvi Auto-moto forum u organizaciji Hrvatske gospodarske komore, bit će održan u petak, 27. veljače 2015. s početkom u 13 sati u Kristalnoj dvorani The Westin Zagreb Hotela. Sagledavajući malo brojke vidimo da je porast trgovine novim osobnim motornim vozilima u 2014. godini iznosio oko 20% u odnosu na prošlu godinu. Takve brojke ohrabruju, no treba ih promatrati s oprezom. Naime, u ukupnom udjelu novih prodanih vozila trećinu zauzimaju fizičke osobe, dok ostatak čine pravne osobe.
Rast flotne prodaje vozila za potrebe rent-a-car agencija tijekom turističke sezone zauzima sve značajniju poziciju u ukupnoj prodaji novih vozila. Prilikom flotne prodaje vozila se bilježe kao prodana, no po završetku turističke sezone vraćaju se trgovcu, dakle u istoj godini. Takva vozila pronalaze put do kupca na tržištu rabljenih vozila koje je protekle godine imalo još veći rast, dijelom zbog pojednostavljenog uvoza tj. unosa vozila iz zemalja EU, ali dijelom i zbog pretjerano visokih cijena postojećih vozila na tržištu rabljenih. Zanimljiv je podatak da 92,5% rabljenih vozila kupuju fizičke osobe – iz čega bi se na bez razmišljanja moglo zaključiti da su kupci rabljenih vozila uglavnom fizičke osobe.
To je djelomično točno jer se pri uvozu rabljenog vozila i tvrtke odlučuju kupovati vozilo na fizičku osobu. Kako je to moguće? Naime, pri kupnji rabljenog vozila u državama EU plaćen je porez pri kupnji novog vozila, najčešće u nižem iznosu nego u RH i ne može biti ponovo plaćen pri uvozu na fizičku osobu u RH. Uzmimo za primjer Njemačku – ako kupac kupuje rabljeno vozilo u vrijednosti od npr. 10.000 eura, na to vozilo u fakturi mora biti izražen prateći porez (tzv. Mwst) od 1900 eura – dakle cijena iznosi ukupno 11.900 eura. Ako pravna osoba kupuje takvo vozilo, prodavatelj u Njemačkoj izdaje neto fakturu i porez (PDV) se plaća u RH u iznosu od 25% i cijena je tada 12.500 eura, dakle 600 eura viša.
Traženje rješenja
Na taj iznos plaća se i poseban porez na motorna vozila, a pravna osoba mora još i platiti tzv. naknadu za gospodarenje otpadom u iznosu od 0,85 kn/kg (dakle za auto od 1500 kg – 1275 kn, tj 166 eura), dok fizička osoba tu naknadu ne plaća. Ako uzmemo da je poseban porez na motorna vozila u oba slučaja isti (a ne mora biti) pravna osoba predmetno vozilo plaća 766 eura više. Motiv kupnje vozila na pravnu osobu do ožujka 2012. mogao je biti i mogućnost odbitka pretporeza, no s ukidanjem takve opcije, gore navedena računica pojašnjava razlog zašto 92,5% predmetnih vozila ima za kupca fizičku osobu. Rješenje je ili povrat mogućnosti odbitka pretporeza ili smanjenje PDV-a na vozila.
Kada oporavak?
Oh,rabruje i Prijedlog Odluke o izmjeni naknada u sustavima gospodarenja otpadnim vozilima i otpadnim gumama koje je Ministarstvo zaštite okoliša i prirode objavilo na svojim mrežnim stranicama i koja govori da su čelni ljudi Ministarstva svjesni problema na koje Udruženje trgovine motornim vozilima i dijelovima pri HGK ukazuje. PDV i naknada za gospodarenje otpadom samo su dio tema koje će na Auto-moto forumu prezentirati eminentni stručnjaci, između ostalih: Sven Muller, direktora Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost, Hrvoje Pauković, direktor Hrvatskog ureda za osiguranje, Renata Kalčić, načelnica Odjela za PDV, Porezna uprava, Mario Demirović, pomoćnik ravnatelja Carinske uprave, Ministarstvo financija i drugi. Uz razumijevanje ljudi izvršne vlasti vjerujemo u stvaran oporavak tržišta automobila i novo zapošljavanje u sektoru kao i u dobar učinak Auto-moto foruma, te možda i u ponovni "pozitivni kaos" i oduševljenje na nekom od budućih Auto-showa u Zagrebu.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.sve što je u svijetu normalno, kod nas je Linić izopačio i ovo je samo odgovor na njegovo eksperimentiranje
[emo_ooooo]koja jeftino prikrivena promocija reketarske HGK! Jadno!
Uključite se u raspravu