QR (quick response) kodovi unutar marketinške struke dočekani su s oduševljenjem: Japanci su doista otkrili inovativan način povezivanja fizičkog proizvoda i web stranice proizvođača. Ograničenja primjene QR koda bile su samo granice mašte – tako nam se barem činilo.
Ironija QR koda očituje se u sljedećem: promocija ovog promotivnog alata nije bila odogovarajuća. Pojednostavljeno, prosječni korisnici pametnih telefona (u Hrvatskoj primjerice) nisu bili svjesni benefita koje su se nalazili iza šarenih kockica polijepljenih po zidovima ili poleđinama pakiranja. QR je tako zaglavio u promocijskom čistilištu – i dalje ga možete naći ispod proizvoda, ali nitko svoje kampanje ne bazira na njima. A vijesti koje stižu iz SAD-a samo će pojačati strah od crnobijelih kvadratića.
QR kod za Android mobitele našao se na meti hakera! Očitavanjem koda, korisnici Androida su bez znanja preusmjeravani na štetne URL-ove. Iza svega stoji novac – čim pokupite ovakav virus, on bez vašeg znanja počinje slati “premium” poruke, čija cijena može doseći i 5 dolara po poruci!
U čemu je kvaka? Na tržištima Zapada QR kod često se koristi kao sredstvo gerila marketinga: na zidovima ste mogli naći nepoznati QR koji vas “mami” da ga očitate i saznate više o grafitu ili izložbi kraj koje se nalazi. No koriste ga i svjetski poznate korporacije, poput McDonald’s-a jer jednostavno prenosi veliku količinu podataka na mobitel potrošača. Priliku za brzu zaradu prepoznali su hackeri – javno postavljeni kodovi posebno su ranjivi jer je dovoljno prelijepiti drugi kod preko orginalnog i link više nije neki cool brend nego program dizajniran da vam skine novac s računa.
Ovaj oblik kriminala sve je učestaliji, a za sada nema naznaka za sličnu praksu u Hrvatskoj. Pitanje je samo – do kada?
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.not so fast my friend … autor ne kuzi u čemu je problem a on doista i postoji … u manjoj mjeri nego ej ovdje navedeno ali je tu.

Autor ovog članka je strašno tehnički nepismen i sramota je da se ovakav članak objavi u ikakvom mediju koji drži do sebe.Osvrnut ću se samo na dio o tome da se “apliakcija sama instalira i onda šalje poruke”.
Istina je da se može naljepiti QR kod u koji je ukodiran neki naš željeni, “zločudni url”..Preljepimo li taj QR preko QRkoda koji je postavio McDonalds mobilni telefon ce otici na tu web stranicu koju smo mi zakodirali u QR kod a ne na McDonaldsovu. Međutim niti jedan mobilni telefon pa tako niti iPhone niti onaj baziran na Androidu neće pod nikakvim okolnostima sam instalirati bilo kakvu (“dobru” ili “lošu”) aplikaciju na uređaj bez izričite potvrde korisnika. Korisnika če se prvo obavjestiti da je skinuta i pokrenuta instalacija neke aplikacije, a nakon toga če mu se ispisati koje točno dozvole aplikacija zahtjeva (slanje smsa, pozivi, pregled kontakata itd.) te korisnik ima čak 2ije prilike odbiti instalaciju aplikacije na mobilni uređaj.
Ukoliko korisnik ipak klikne da se slaže i da želi instalirati tu aplikaciju onda to više nikako nije problem QR koda kao takvog nego gluposti i nepismenosti samog korisnika. Ista je stvar kada ljudi ostavljaju svoje podatke na strnicama “gdje su osvojili milun $ kao miljunti posjetitelj”, kada kupuju aute iz Grčke pomoću njuškala i Western Uniona itd.
Osobno smatram da bi svaki čovjek trebao biti dovoljno inteligentan da zna kada očita McDonaldsov QR kod da onda mora otići na neku stranicu vezanu za McDonalds a ne da taj kod vodi na skidanje neke sumnjive aplikacije.Takoder ista stvar s skeniranjem gerila QRova, takve se stvari jednostavno trebaju izbjegavati
Možda bi bilo bolje da ovakve članke piše netko malo tehnički pismeniji od gospodina Jozića te da smisao tih članaka bude edukacija ljudi kako nebi nasjedali na takve prevare ,a ne da je smisao čisto žutilo , senzacijonalizam i stvaranje “tehnofobije” te da prosječni čovjek koji pročita ovaj članak na njegovu kraju dobije strah od očitanja QR koda, nego da ga se naući da je IT prevara veliki biznis danas i kako na te iste prevare ne nasjedati.
Uključite se u raspravu