Prije nešto više od godine dana, u ljeto 2012. godine, eurozona se, suočena s rastućim strahovima od izlaska Grčke i neodrživo visokom cijenom zaduživanja Italije i Španjolske, doimala kao da je na samom rubu kolapsa.
Danas se taj rizik da bi se ova monetarna unija mogla raspasti značajno smanjio, no čimbenici koji su ga potaknuli uglavnom su i dalje neriješeni. Nekoliko događaja pridonijelo je smirivanju spomenute situacije. Predsjednik Europske središnje banke Mario Draghi obećao je učiniti "sve što bude potrebno" za spas eura te to obećanje ubrzo i institucionalizirao pokretanjem programa "izravnih monetarnih transakcija" Europske središnje banke kojime je otpočeo otkup državnih obveznica država članica eurozone koje su zapale u gospodarske tegobe. Uspostavljen je i Europski sigurnosni mehanizam (ESM) koji na raspolaganju ima 500 milijardi eura za spas banaka zemalja eurozone i državnih vlada. Postignut je i određeni napredak po pitanju europske bankarske unije. Također, Njemačka je konačno shvatila kako je eurozona politički, a ne samo gospodarski projekt.
Krah uvoza
Nadalje, recesija u eurozoni konačno je završila, provedene su određene strukturalne reforme, kao i fiskalna prilagodba. Interna devalvacija također je obavljena, ali samo djelomično, čime se poboljšalo stanje na vanjskoj bilanci. No ispod površinske smirenosti uzrokovane nižim kamatama i manjim rizicima, temeljni problemi eurozone i dalje su neriješeni. Kao prvo, na većem dijelu periferije potencijal rasta još uvijek je prenizak zbog starenja stanovništva i niskog rasta produktivnosti, dok će stvarni rast čak i nakon što periferija 2014. izađe iz recesije, narednih pet godina ostati na razini ispod 1%, što znači da će stopa nezaposlenosti ostati vrlo visoka. Istodobno, javni i privatni dug i dalje su previsoki, a usto i nastavljaju rasti kao udio u BDP-u zbog usporenog ili negativnog rasta proizvodnje. To pak znači da je i problem srednjoročne održivosti neriješen.Trend pada konkurentnosti samo je djelomice preokrenut, s time da je veći dio unaprjeđenja u vanjskoj bilanci cikličke umjesto strukturalne naravi. Teška recesija u zemljama periferije prouzročila je tamošnji potpuni krah uvoza, no niža cijena radne snage nije dovoljno potaknula izvoz.
Euro je i dalje presnažan, što ozbiljno ograničava rast konkurentnosti potreban za poticaj neto izvoza, sve to u vremenu slabe domaće potražnje. Konačno, iako je fiskalno opterećenje rasta sada smanjeno, i dalje je osjetno. Njegovi učinci na periferiji su još naglašeniji trajnim kreditnim stezanjem zbog banaka koje nemaju dovoljno kapitala pa se rješavaju tereta prodajom imovine i sužavanjem kreditnih portfelja.Pravi problem, naravno, počiva u tome što je napredak prema bankarskoj, fiskalnoj, ekonomskoj i političkoj uniji, kakva je prijeko potrebna za održanje dugovječnosti eurozone, jednostavno prespor. Naime, po pitanju posljednje tri točke nije postignut nikakav iskorak, dok je napredak kada je riječ o bankarskoj uniji gotovo neprimjetan. Njemačka se opire sastavnicama raspodjele rizika kakve su nužne u uniji te vrste: zajedničkom jamstvu za depozit, zajedničkom fondu za pomoć nesolventnim bankama, kao i izravnoj dioničarskoj rekapitalizaciji banaka putem ESM-a.
Zatišje pred buru
Njemačka, naime, strahuje da bi se raspodjela rizika ubrzo pretvorila u prebacivanje rizika te da bi se bilo kakav oblik fiskalne unije isto tako pretvorio u "uniju transfera" u kojoj bi bogata središnjica trajno subvencionirala siromašniju periferiju. U isto vrijeme, sam ustroj regulacijskog procesa za financijski sektor pogoduje cikličnosti. Novi Basel III omjer prikladnosti kapitala, nadolazeća procjena kvalitete kapitala i stres testovi od strane Europske središnje banke, kao i pravila za konkurentnost EU znaci su da će se banke morati usmjeriti na prikupljanje kapitala, dakle neće moći financirati prijeko potrebni gospodarski rast. U međuvremenu na periferiji eurozone jača zasićenost štednjom. talijanska vlada nalazi se na samom rubu kolapsa, ona grčka je pod nevjerojatnim pritiskom dok traži daljnje proračunske rezove, dok vlade u Portugalu i Španjolskoj teškom mukom ostvaruju čak i ublažene fiskalne ciljeve na koje su njihovi vjerovnici pristali, dok se politički pritisci samo gomilaju.
Isto tako u središnjici eurozone se pojavljuje zasićenost od spašavanja. Zasad se sporazum središnjice i periferije drži: periferija nastavlja sa štednjom i reformama dok je središnjica i dalje strpljivo financira. No političke napetosti u eurozoni uskoro bi mogle dosegnuti točku pucanja, do čega bi moglo doći ukoliko na izborima za Europski parlament sljedeće godine pobijede stranke iz zemalja periferije koje se protive štednji i stranke iz država središnjice koje se protive financijskom spašavanju i samom euru.Dođe li do toga, novi nalet financijskih turbulencija oslabit će ionako krhak gospodarski oporavak eurozone. Mir koje je veći dio prošle godine vladao na financijskim tržištima eurozone u tom će se slučaju pokazati kao privremeno zatišje pored buru.
© Project Syndicate, 2013.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Možda ove crne slutnje promjeni budući kandidat evropske ljevice. Prema nekim informacijama, kandidat evropske ljevice za predsjednika Evropske komisije, trebao bi biti Aleksis Cipras. Inače Cipras je kako kažu,“karizmatični voditelj krajnje ljevice“ u Grčkoj. Njihove poznate stranke Siriza, koja se upravo proslavila po suprotstavljanju politici“ stezanja kaiša“ . Proslavila se po suprotstavljanju mjerama trojke i posljedicama koje te mjere i dalje ostavljaju neriješenima.
Rubini je lijepo oslikao ekonomsko stanje i prividni mir koji ekonomski (ko)egzistira na relaciji centar periferija, ali što će biti ako i stvarno za predsjednika Evropske komisije dođe Cipras???!!! Što će biti ako u Njemačkoj dođe do velike koalicije???!!!
Da li će se konačno i desne i lijeve stranke početi dogovarati i rješavati nagomilane i skoro nerješive probleme evropskih građana???!!! Ili će i dalje nastaviti „jalovim“ i štetnim prepucavanjima, daljim diobama na sve više siromašnih i sve manje bogatih i tako dalje i tako bliže?!
Uključite se u raspravu