Neovisno o tome je li savjet došao od člana obitelji, profesora ili nadređenog kad je u pitanju koji je najbolji idući korak za vašu karijeru, samo se slijepo voditi savjetima drugih može biti pogubno. Iako je lijepo uvijek biti zahvalan na tuđoj pomoći, važno je naučiti kako razaznati dobre od loših karijernih savjeta. Huffington Post upitao je nekoliko stručnjaka za karijeru koje su loši savjeti oni čuli ili dobili. Ovo je šest najčešćih.
1. Prijavljujte se samo za poslove za koje ste potpuno kvalificirani
Ovo je loš savjet jer opisi poslova nisu nužno realni i često su napisani kao “popis želja” sa stajališta poslodavca, pojasnila je Cynthia Pong, osnivačica Embrace Change, tvrtke za savjetovanje o karijeri.
“Mnogi ljudi, posebno osobe iz podzastupljenih skupina ili s netradicionalnim karijerama, mogu sami odustati od prijave jer ne ispunjavaju sve navedene kriterije”, svjedoči Pong.
Samo zato što je na popisu poslova navedeno željeno obrazovanje ne znači da vam ono doista treba. Na primjer, 2017. godine Accenture, Grads of Life i Harvard Business School proveli su analizu 26 milijuna oglasa za posao i 600 anketa među brojnim rukovoditeljima. Otkrili su da 67 posto oglasa za posao zahtijevalo barem diplomu prvostupnika, no samo 16 posto zaposlenika koji su već bili na tim poslovima imalo je tu diplomu. Ovi rezultati su podsjetnik da mnogi poslovi zapravo ne zahtijevaju fakultetsku diplomu za uspjeh, unatoč tome što tvrtke to reklamiraju.
Umjesto da se sami sebe isključite iz utrke prije nego što se uopće pokušali, Pong je savjetuje da je bolje “prijaviti se ako ispunjavate većinu ključnih kvalifikacija”.
2. “Izaberi posao koji voliš i u životu nećeš morati raditi ni dana’’
Poruka koja stoji iza ove izreke jest da će pomoću strasti za neko područje nestati teškoća posla. Ali ne postoji jedan ispravan način kako se osjećati prema svom poslu. Sasvim je normalno da posao bude samo plaća koja financira vaš život izvan njega. Čak i poslovi iz snova koji ispunjavaju i smisleni su imaju svoje teške dane, kratke rokove, stresne sastanke i mogućnost burnouta.
Ponekad je aktivnost koju najviše volite nerealna karijera. Ne morate unovčiti hobi koji volite. U nekim slučajevima, bolje je zadržati hobi kao opuštajuću zabavu nego od nje napraviti svoju sljedeću karijeru.
Kao što je Gorick Ng, savjetnik za karijeru na Sveučilištu Harvard i autor knjige “The Unspoken Rules: Secrets to Starting Your Career Off Right” kazao: “Volite li posao koji se bavi vašom omiljenom zanimacijom jednako kao što volite samu zanimaciju? Neće svi odgovoriti ‘da’ na ovo pitanje i to je u redu.”
3. Morate na poslu ostati minimalno godinu dana
Pretpostavka da što dulje ostanete na jednom poslu, to se drugim poslodavcima činite pouzdanijim i odgovornijim je zastarjela. Premda je istina da neki poslodavci one koji često mijenjaju poslove doživljavaju kao nelojalne, mnogo je više onih koji razumiju da je nerealno raditi cijelu karijeru u samo jednoj firmi na ovako nestabilnom tržištu rada.
Harleny Vasquez, karijerna trenerica, rekla je da je pokušala slijediti savjet “izdrži” kada je počinjala svoju karijeru kao socijalna radnica. “Sjećam se koliko sam se loše osjećala i ideja da moram trpjeti godinu dana samo je pridonijela još većoj frustraciji. Sve je pogoršavala činjenica da sam već mijenjala nekoliko poslova i zbog toga osjećala krivicu, no u redu je dati prioritet vlastitoj sreći. Ako čovjek nije sretan na poslu, treba istražiti druge opcije’’, vjeruje Vasquez.
Uz to, imati iskustva u nekoliko različitih polja, može biti benefit.
“Poslodavci danas često traže kandidate koji imaju raznovrsno iskustvo, uhvatili su se u koštac s raznim izazovima i pokazali su sposobnost prilagodbe novim okruženjima i brzog učenja,” rekla je karijerna trenerica Ebony Joyce.
4. Učinite se nezamjenjivim
Poruka koja stoji iza ovog savjeta je da ako naporno radite kako biste bili što učinkovitiji na poslu, vaša će tvrtka nagraditi vaš trud i pomoći vam da uspijete. Može biti utješno vjerovati, ali proizvoljna otpuštanja talentiranih pojedinaca pokazuju očigledne probleme s ovim načinom razmišljanja.
“Mislim da ljudi zbog ovog savjeta mogu imati osjećaj kao da imaju bar neku kontrolu nad onim što će firme učiniti, no zaposlenici apsolutno nemaju kontrolu ako tvrtka odluči zatvoriti ili smanjiti odjel’’, kazala je leadership trenerica Phoebe Gavin.
Umjesto da slijede savjet da “se učine nezamjenjivim”, Gavin savjetuje da bi se zaposlenici trebali usredotočiti na izgradnju svoje otpornosti na otpuštanje. To mogu učiniti tako da prištede za ‘crne dane’ i potrude se oko networkinga, kako bi lakše mogli otići od posla koji nije za njih.
5. Radite više za veću prepoznatljivost
Često se od profesionalaca traži da odrade neplaćene zadatke ili preuzmu dodatne odgovornosti, jer bi to moglo biti dobro za njihovu karijeru.
“Ovakvi zahtjevi dolaze s obećanjem povećanja iskustva ili povećanja vidljivosti, ali ono što se često ne uzima u obzir je da zaposlenik često ne dobiva institucionalnu podršku da napreduje,” komentirala je Cicely Horsham-Brathwaite, karijerna trenerica i licencirana psihologinja.
Horsham-Brathwaite rekla je da je dobila ovaj savjet te je prihvatila dodatne poslove i odgovornosti, ali to joj nije pomoglo u karijeri.
“Osjećala sam se obezvrijeđeno i pomalo ogorčeno, a to je utjecalo na moju sposobnost da budem jednako učinkovita u ulozi”, svjedoči psihologinja.
Prije prihvaćanja bilo kakvog zadatka koji obećava povećanu vidljivost, trebali biste imati “formalno i financijsko priznanje uloge koju trebate preuzeti”, savjetuje Horsham-Brathwaite.
No važno je znati da se besplatni dodatni rad treba proučiti od slučaja do slučaja, jer ponekad zaista može pomoći u karijeri. Važno je dobro procijeniti.
6. Pričekajte da stvari postanu bolje
Karijerna trenerica Nell Wulfhart kazala je kako je ovo loš savjet koji je često uočila kod klijenata koji ostaju na poslu iako se problem kojih ih muči ne mijenja. Wulfhart navodi klasičan primjer kada kolega da otkaz, a od vas se traži da preuzmete njegove dužnosti.
“Privremeno je, rečeno vam je. ‘Zaposlit ćemo zamjenu što je prije moguće’, a oni to ne učine. A vi nastavite raditi dva posla. Kad god pitate kada će se stvari promijeniti, kažu vam: ‘Promjene dolaze, menadžment radi na tome’’, opisala je Wulfhart.
Wulfhart je rekla da će je klijenti često dolaziti pitati trebaju li dati otkaz jer obećana nagrada, unapređenje ili povišica nisu stigli.
“Oni znaju da racionalno ima smisla dati otkaz, ali uvijek postoji osjećaj nade da će odgovorni održati svoju riječ, unatoč nedostatku dokaza za suprotno”, rekla je karijerna trenerica.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu