Vjerojatno najljepša stvar koja se ove godine dogodila većim kompanijama u Hrvatskoj je tržišni pritisak na njihovu inovativnost. Tako je u godini iza nas nastao Supracontrol. Iako je mnogo hrvatskih startupa u 2015. privuklo veće investicije i prodalo više svojih proizvoda i usluga, primjer zagrebačkog startupa Supracontrola prvi je koji praktično pokazuje da i veće hrvatske tvrtke, ne samo razmišljaju već i aktivno rade na tome da iz startupa nauče i primjene ono najbolje.
Sličnih primjera ima još. Transformacija Hrvatskog telekoma u omnichannel način rada odgovor je te kompanije na internetsku konkurenciju koja je uspjela stvoriti niz novih profitabilnih usluga. Jednako kao što su dronovi u Agrokoru i prehrambena biotehnologija u Adrisu nužne za opstanak i daljnji razvoj tih kompanija. No, priča o Supracontrolu zanimljiva je i stoga što pokazuje kako velike hrvatske tvrtke mogu pomoću startupa upregnuti svoje mrtve kapitale kojih imaju u izobilju.
Izlazak na strano tržište
Supracontrol je prvi hrvatski startup koji proizvodi pametne uređaje za Industriju 4.0, nadolazeću industrijsku revoluciju koja se opisuje kao pametne tvornice i koju primjerice Angela Merkel apostrofira imperativom za opstanak njemačke ekonomije. Ta budućnost se pak razvija, prototipira i proizvodi u Zagrebu. Tvrtka razvija pametne senzorske uređaje koji mogu "opametiti" bilo koju tvornicu, podatkovni centar, skladište, bolnicu ili neki drugi poslovni prostor. Uređaji prate protok električne energije, vlage, dima i drugih čimbenika koji mogu utjecati na rad tvornica. Postavljaju se po modelu plug and play, jer dovoljno ih je samo priključiti na mrežu.
Njima se upravlja preko računala na lokaciji korisnik ili pak kroz web i mobilnu aplikaciju s bilo koje lokacije na planeti. Dugoročan cilj Supracontrola je imati više od 30 različitih pametnih senzorskih uređaja koji su jednostavni za korištenje i dizajnerski atraktivni poput Appleovih proizvoda. U svijetu konzumne elektronike najbliža bi mu usporedba bila s pametnim termostatom Nestom. Supracontrol pobijedio je na nedavno održanoj regionalnoj startup konferenciji Pioneers of the Balkans u kategoriji "Poslovanje i produktivnost". Zatim je dobio ponudu za investiciju od sto tisuća eura od austrijsko-američkog VC fonda SpeedInvesta te mu je najveći poslovni list na svijetu, japanski Nikkei uručio kartu za izravan ulazak na azijsko izdanje konferencije Pioneers od Asia. No, sve to nisu razlozi zbog čega je ovaj startup poslovno inovativan te time posebno interesantan u hrvatskim prilikama.
Supracontrol je nastao na tehnologiji u koju je pet godina ulagala tvrtka Supra net, članica Storm grupe. Riječ je o tehnologiji koja je isprva razvijena za potrebe centraliziranog nadzora HAC-ovih računalnih sustava raspršenih po ulazima na autoceste diljem Hrvatske. Nakon toga su sustav uveli Zračna luka Plesu, JGL, Optima telekom, ARZ i još 15 drugih većih kompanija. Međutim, ta je tehnologija u hrvatskim uvjetima dala maksimum. Novih kupaca u Hrvatskoj gotovo da više ne može imati, a za izlazak na strano tržište trebala bi ulaganja u usavršavanje, razvoj novih uređaja, dizajn te prodaju i marketing.
Da je Supra net bila Nokija, Supracontrola ne bi bilo, jer bi bio otpisan. Da je Apple, Supra net bio bi isto što i Supracontrol. Ovako, Supra net je odlučio daljnji razvoj svoje tehnologije pogurati na način koji nije uobičajen za hrvatske prilike, ali koji savršeno pogađa motivaciju novih hrvatskih poduzetnika. Dvoje ljudi koji su radili na razvoju i menadžerica koja je pokrenula Frank Accelerator u Osijeku zajednički su startali Supracontrol. Supra net u njemu je zadržala simboličnih jedan posto udjela.
Anđeoska investicija
Na taj je način Supra net dobio podršku i daljnji razvoj za tehnologiju koju nudi za 20-ak svojih korisnika. Razvoj koji bi mu bio mrtav sada ima perspektivu globalnog uspjeha, a kompanija u to takoreći nije morala investirati ništa. Uspije li pak Supracontrol, Supra net si je osigurao status inicijalnog osnivača i sve povlastice koje iz toga proizlaze. Primjerice, prije tjedan dana kroz anđeosku investiciju od 400 tisuća kuna povećao je svoj udio u startupu na 20 posto. I dalje nitko ne garantira uspjeh Supracontrola.
No, Supra net je vrlo povoljno i efikasno testirao tržište. Time je uspio u nečemu u čemu nije uspjela Nokija. Naime, neposredno pred lansiranje iPhonea, tadašnji lider na tržištu mobitela finska Nokija u istraživanja i razvoj ulaganja je gotovo deset puta veća sredstva. Od 2004. do 2007. godine Nokija je u istraživanja i razvoj ulaganja 22 milijarde dolara, a Apple jedva 2,5 milijardi dolara. Unatoč tome, Nokija je propala, a Apple postao najprofitabilniji brend mobilnih telefona na svijetu. U Hrvatskoj postoji još mnogo tehnologije koja poput one koju je razvio Supra net stoji neiskorištena.
Supracontrol pokazuje da se ta tehnologija itekako može staviti u funkciju i to kroz startupe. Ne samo da će za to kapitala biti kad krene i drugi hrvatski VC fond već ga nudi i EU. Supracontrolu je Europska komisija dodijelila Seal of Excellence, kao prvoj tvrtki iz Hrvatske koja je u okviru Obzora 2020 uspješno prošla takozvani SME Instrument Fazu II za koju će se tijekom iduće godine otvoriti mogućnost financiranja do 2,5 milijuna eura. Pitanje je jedino hoće li još većih hrvatskih tvrtki iskoristiti slične prilike i utabati neki novi put za poticanje inovativnosti.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu