Jedan od pet vozača ne vidi i predstavlja izravnu ugrozu na naš život!

Autor: PD VL native tim , 24. rujan 2023. u 22:01
Iako je tehnologija u vozilima puno naprednija pa nekad može reagirati, ona nikako nije zamjena za dobar vid, Foto: Shutterstock

Oči kontroliraju većinu naših pokreta i odluka tijekom vožnje, a utječu i na brzinu reakcije.

Svake godine na cestama diljem svijeta umre 1,35 milijuna ljudi, a još barem 50 milijuna se teško ozlijedi. Ako se ništa ne poduzme, Svjetska zdravstvena organizacija predviđa kako će do 2030. prometne nesreće biti sedmi uzrok smrti. Iako su brzina, alkohol i nekorištenje sigurnosnog pojasa još uvijek glavni uzroci prometnih nesreća, ono o čemu se malo govori, a što u velikoj mjeri ometa vožnju, loš je vid. Svjesni toga da sigurnost na cesti počinje dobrim vidom, budući da 90 posto informacija oko sebe primamo putem ovog osjetila, FIA (Fédération Internationale de l’Automobile) još je 2017. upozorila kako provjera vida nedostaje u agendi cestovne sigurnosti. “Provjerite vid!”, upozorenje je koje doslovno spašava život, a znaju to i u brendu Essilor koji je partner FIA-e i koji svake godine podržava inicijative u podizanju svijesti o potrebi provjere i dobrog vida za sigurnost u prometu.

“Svaki dan, više od 3700 ljudi pogine na cesti. Mlade osobe osobito su pogođene jer okrutna statistika kaže da su automobilske nesreće jedan od najčešćih uzročnika smrti osoba između pet i 29 godina starosti. Koristeći naš portfelj tehnologije za dizajn naočalnih leća, cilj nam je omogućiti ljudima da uče, rade, izražavaju se i iskoriste svoj potencijal zahvaljujući dobrom vidu”, poručuju iz Essilora te upozoravaju kako prema njima dostupnim podacima barem jedan od pet vozača ne vidi dobro cestu.

Naočale ili leće u vožnji ključne

Pri vožnji od samo 50 km/h i s oštrinom vida smanjenom za 50 posto, vozaču potrebne tri dodatne sekunde kako bi pročitao prometni znak

Progresivne leće Varilux onima s zove prezbiopijom nude oštar vid na svim udaljenostima s besprijekornim prijelazima od blizine do daljine

Ako znamo da su pri vožnji od samo 50 km/h i s oštrinom vida smanjenom za 50 posto, vozaču potrebne tri dodatne sekunde kako bi pročitao prometni znak, jasno je koliko su naočale ili leće u vožnji ključne. Posebno je problematična noćna vožnja, jer se dva do četiri puta više automobilskih nesreća događa noću. Mnogi pogrešno misle kako se noću nema što učiniti, jer protiv svjetla ne možemo, noćni vid može se poboljšati nošenjem naočala sa zaštitnim slojem na staklima. Nekada su vozačke dozvole vrijedile od trenutka polaganja vozačkog ispita do 65. godine života, a 2004. ta je odluka promijenjena pa je valjanost smanjena na razumnijih 10 godina. Međutim, štošta se može promijeniti u tom razdoblju, osobito kad se osoba približava zreloj dobi, jer već od 40-e mnogi imaju problema s fokusiranjem na predmete u bizini ili čitanjem pri slabom svjetlu. To se zove prezbiopija i prirodan je proces starenja oka. Varilux® progresivne leće brenda Essilor dizajnirane su baš za njih, nudeći im oštar vid na svim udaljenostima s besprijekornim prijelazima od blizine do daljine.

Osim redovitih pregleda vida, tijekom kojih će se utvrditi eventualne nepravilnosti, nošenje kvalitetnih naočala još je jedna važna stavka prometne sigurnosti. Postoji velika razlika jeste li naočale kupili odokativno ili vam je dioptriju odredila stručna osoba. Čak i za vozače s naizgled dobrim vidom, snalaženje po cestama može biti izazovno. A kako je tek onima koji ne vide, jer oči kontroliraju većinu naših pokreta i odluka tijekom vožnje, a onda i utječu na brzinu reakcije.

Međutim, dobra je vijest da se čak 80 posto svih oštećenja vida može se spriječiti, ispraviti ili izliječiti. Prema podacima Svjetske zdravstvene organizacije, oštećenja vida koja se mogu liječiti ili spriječiti pogađaju najmanje milijardu ljudi diljem svijeta. Drugim riječima, to znači da u ovom trenutku barem milijardu ljudi vozi cestama i predstavlja opasnost za sebe i ostale sudionike u prometu. Koji su to sve problemi s vidom na koje treba obratiti pažnju?

Osim kratkovidnosti i dalekovidnosti, tj. stanja u kojem ne vidite na daljinu ili na blizu, astigmatizam je također loš ‘suputnik’ u prometu. Astigmatizam je izlječiv, a riječ je o zakrivljenosti oka koja uzrokuje mutan vid i na daljinu i na blizinu te utječe na to kako svjetla izgledaju noću. Osobe koje ne vole vozit noću, jer im je vožnja naporna i svjetla ‘blješte’ trebale bi svakako prekontrolirati vid.

Umor očiju, to neugodno stanje zbog kojeg tijekom vožnje osjećamo pospanost, također je povezano s lošim vidom. Ponekad neće biti dovoljno raditi češće pauze tijekom (dugotrajne) vožnje, što nam najčešće savjetuju, već provjeriti dioptriju. Umorne oči danas su svojevrsna epidemija, jer previše gledamo u ekrane. Ako smo dugo bili na digitalnim uređajima, kad sjednemo za volan, činit će nam se kao da nam je vid zamućen. Brend Essilor i za to ima rješenje: Eyezen® leće optimizorane za digitalne uređaje, koje pomažu očima da se lakše nose sa zamorom i napetosti oka.

Suhe oči najčešće su posljedica dugotrajnog gledanja u ekrane, no oči se ‘suše’ i za volanom. Razlog su klimatizacijski uređaji koji su više-manje standard u svim automobilima, a postavljanje otvora prema gore, što je najčešći položaj, dolazi do isušivanja očiju. Suho oko može dovesti do zamagljenog vida, svrbeža i umora očiju, a sve to može pogoršati vid, osobito noću. Problem u prometu je i sunčeva svjetlost; Essilor opet ima inteligentnu tehnologiju za kontrolu svjetla. Treba samo – otići na pregled. Glaukom, stanje koje oštećuje vidni živac oka, također je važno na vrijeme dijagnosticirati, jersužava vidno polje, odnosno uzrokuje slabljenje perifernog vida. Katarakta, koja zamagljuje prirodnu leću unutar oka, može uzrokovati i povećanu osjetljivost na svjetlo. Sve to može se prevenirati – kvalitetnim pregledom vida.

Iako je tehnologija u vozilima puno naprednija, pa u nekim slučajevima može upozorenjima reagirati na lošu prosudbu vozača, ona nikako nije zamjena za dobar vid. Kad znamo da svaki dan od posljedica prometnih nesreća umre 3700 ljudi, od čega 500 djece, jasno je da izgovori ovdje nisu potrebni. Pregled vida vrlo je jednostavan, a opet toliko moćan jer spašava ono najvrjednije – ljudski život.

Sadržaj omogućio Essilor

Organizator
Glavni partner
Partner
Partner
Partner
Partner
Partner
Partner
Partner
Partner

New Report

Close