Ako se ne možemo boriti s uvoznicima, možemo ih pobijediti na pametniji način

Autor: Miroslav Kuskunović/Agrobiz , 12. rujan 2018. u 22:00

Akcija mladog voćara koji je pozvao ljude da sami beru jabuke u njegovom voćnjaku, po cijeni od jedne do tri kune, pokazala je kako bi uz malo bolju organizaciju voćari, ali i drugi proizvođači, i na ovaj način mogli svoje kvalitetne proizvode plasirati domaćim potrošačima.

Kada nam je mladi voćar Sven Dorotić iz Brežane Lekeničke kod Siska početkom ovoga tjedan objasnio kako želi isprobati novi marketinški alat direktne prodaje jabuka te pozvao ljude u svoj voćnjak od oko četiri  hektara, da sami beru jabuke i to po cijeni od jednu do tri kune, ovisno o sorti jabuka koju žele, ni slutili nismo kako će ta vijesti postati hit na društvenim mrežama.

Naime, nakon objave na portalu Agrobiz.hr i u Poslovnom dnevniku društvene mreže su se doslovno usijale, a vijesti je u jednom danu pročitalo preko 80.000 ljudi, od kojih su mnogi javili kako su spremni doći u voćnjak ovog mladog proizvođača i nabrati jabuke za sebe. I sam Sven Dorotić potvrdio nam je kako su nakon objave krenule poruke i pozivi iz cijele Hrvatske, ljudi koji su spremni doći i brati jabuke za sebe ili su mu samo jednostavno dali podršku za ovu akciju budući da nisu blizu Siska. 

Preplavljeni uvozom 
Sven Dorotić je oglas za samoberbu jabuka postavio na svom Facebook profilu, ali ga je stavio i u neke oglasnike, a sve s ciljem da potakne ljude da domaću jabuku sami uberu i da otvori novi kanal prodaje i to po vrlo povoljnoj cijeni. "Na žalost imamo problem s radnom snagom koju za berbu ne možemo naći, a još gore je to što nam veletrgovci nude smiješno niske cijene za otkup jabuke. Odlučio sam se početi oglašavati i potaknuti ljude koji žele sami nabrati jabuke i dobiti ih po izuzetno povoljnoj cijeni.

Naš voćnjak, koji se prostire na 3,5 hektara nalazi se na 38 kilometara od Zagreba i 25 kilometara od Siska i vjerujem da ću potaknuti naše ljude da dođu i osiguraju si zdrave, kvalitetne jabuke", kazao nam je ovaj mladi voćar. Urod jabuka ove je godine kod njega dobar, a očekuje da će imati oko 120 tona, no kako je priznao domaće je tržište preplavljeno uvoznim jabukama prošlogodišnjeg roda, koje ruše cijene u otkupu.

Podrška potrošača
Hrvatski voćari za ovu godinu najavljuju dobar urod, a posljednjih dana pojedini veliki voćari su putem društvenih mreža pozvali institucije da krenu u inspekcije jer većina trgovačkih lanac ponovno prodaje jabuke lanjskog uroda iz uvoza. Tako je Željko Ledinski voćar iz mjesta Kovačevac kod Bjelovara objavio slike uvozne jabuke iz susjedne BiH koje se prodaju u Konzumu i Plodinama po cijeni od preko 11 kuna.

Kako je napisao, riječ je o jabukama prošlogodišnjeg roda, a cijene su izuzetno visoke čime se želi obmanuti potrošače kako se radi o novim jabukama, kazao je Ledinski. Voćari inače ovih dana razmišljaju da se ponovno organiziraju i krenu dijeliti jabuke ispred velikih trgovačkih centara, kao što su to tijekom proljeća radili s jagodama, te ih tako prisile da kupuju domaće jabuke. Akcija našeg mladog voćara pokazala je kako bi uz malo bolju organizaciju voćari, ali i svi drugi proizvođači, i uz malo više inicijative, te medijskog poticaja naši proizvođači i na ovaj način mogli svoje kvalitetne proizvode plasirati domaćim potrošačima, koji bi im svakako dali podršku, kroz kupnju njihovih proizvoda, ali bi im bili i moralna podrška. 

Nešto slično pokazalo se prije nekoliko godina kada su ogromne količine mandarina završile u donacijama diljem Hrvatske. Naime, tada je, zbog ruskih sankcija višak mandarina koji se nije mogao prodati dobio velike poticaje iz EU za plasman kroz donacije, a proizvođači su mandarine slali na kontinent dobrotvornim ustanovama, školama, umirovljeničkim domovima i drugdje. Ta je akcija pokazala da kad ima volje i želje, akcija se može brzo provesti, a uvozničke lobije i one koji nemilosrdno uvoze voće i povrće sumnjive kvalitete vrlo lako se može pobijediti. Ne vjerujete?

Preniske otkupne cijene 
Dovoljno je prisjetiti se kako su i ove godine proizvođači jagoda jedan dan u svibnju dijelili domaće jagode ispred jednog tzv. domaćeg trgovačkog lanca koji je na svojim policama imao samo jagode iz uvoza. I isti je već sutradan uvozne jagode zamijenio domaćima.  Ova će godina biti dobra za proizvođače jabuka. Ukupna bruto proizvodnja iznosit će oko 100.000 tona, od čega je 60.000 tona namijenjeno tržištu što je dovoljno za domaće potrebe, a očekuje se da će oko 15.000 tona ekstra klase završiti u izvozu.

Iako se pojedini trgovački lanci hvale kako u ponudi imaju domaće jabuke, ako malo bolje pogledate deklaracije vidjet ćete da osim tih domaćih (druge ili treće klase, po ne baš niskim cijenama), ima i dosta jabuka iz uvoza, iz lanjske berbe, ali se cijena drži visoko kao da su tek stigle iz domaćih voćnjaka. No, vratimo se na početak priče o našem mladom voćaru. Ako je pameti, i drugi bi voćari, ne samo proizvođači jabuka, nego i mandarina, ali i grožđa, krušaka i drugoga trebali krenuti u ovaj oblik izravne prodaje.

Obostrana korist koju bi svi imali možda bi opametila one koji zarađuju na visokim trgovačkim maržama na uvoznom voću, ali i na niskim otkupnim cijenama kojima obezvrjeđuju rad poljoprivrednika i dalje uništavaju domaću proizvodnju.  Ako se već ne možemo boriti s uvoznicima, onda ih možemo pobijediti na pametniji način. Ovdje bi bilo posla i za primjerice turističke agencije koje bi mogle organizirati jednodnevne izlete kod voćara, a ne bi bilo loše i da naši učenici malo posjete voćnjake, beru voće i nauče vrednovati rad, muku proizvođača i da u njima proradi osjećaj da treba držati do domaće proizvodnje.  

Komentirajte prvi

New Report

Close