Ryanair je jučer u Zagrebu predstavio svoj prvi zimski red letenja za hrvatsku metropolu u kojoj je najavio tri bazirana zrakoplova u Zagrebu, ulaganje vrijedno 300 milijuna dolara te 24 zimske linije i 100 izravnih i 800 vezanih novih otvorenih mjesta zbog dolaska ovog niskobudžetnog diva. To je bio povod za ekskluzivan intervju s izvršnim direktorom Ryanaira i zasigurno jednim od najživotopisnijih osoba suvremenog biznisa, i to ne samo zrakoplovnog, osebujnog Michaela O’Learyja.
Kakav je interes za letove prema Zagrebu i Hrvatskoj i s kojih tržišta je najveći?
U prvih nekoliko mjeseci naših operacija možemo riječi da su naša očekivanja bila opravdana i da je popunjenost naših zrakoplova prema Hrvatskoj dobra. Teško je izdvojiti neka konkretna tržišta i zemlje jer je jasno da iz velikih i bogatih europskih zemalja iz kojih imamo najviše operacija imamo i najviše putnika prema Zagrebu i Hrvatskoj.
Hrvatska je sezonska turistička destinacija. Koliki je interes putnika, a onda i Ryanaira, za cjelogodišnje linije prema Zagrebu, ali i nekim drugim destinacijama u Hrvatskoj?
Hrvatska nije samo more i sunce nego daleko više od toga, a ako to niste prepoznali u Hrvatskoj, u svijetu je to sasvim sigurno poznato. Tu je Zagreb kao jedan relativno nov i neotkriveni europski biser sa svim svojim prednostima – turističkim, sportskim… Tu je božićni sajam, Advent, koji ima globalnu prepoznatljivost i velik turistički potencijal koji će nakon korone sigurno poprimiti globalne okvire interesa. Zagreb je, prije svega, metropola koja s okolicom ima 1,5 milijuna stanovnika. To je okvirna veličina Dublina koji ima godišnje više od 30 milijuna zračnih putnika. Zagreb sa svojih 3-3,5 milijuna ima itekakvu priliku za rast za udvostručenje toga prometa u narednih nekoliko godina, a čemu će Ryanair svakako doprinijeti.
Žalili ste se na razini EU zbog državnih subvencijama nacionalnim zračnim operaterima. Hrvatska je komparativno isto u vrhu EU po tome sa svojim subvencijama Croatia Airlinesu. Mislite li se nastaviti boriti protiv toga?
To je nešto čime se zapravo ne želim baviti, ali ne volim nepravdu u životu, pa tako i u biznisu. Smatram nepoštenim da velike i bogate europske zemlje upumpavaju desetke milijardi eura poreznih obveznika, u konačnici i zrakoplovnih putnika, u svoje nacionalne zrakoplovne kompanije koje su se našle u problemu, što zbog korone, a što zbog svojih loših poslovnih modela i tromosti. Male i siromašnije zemlje nemaju takve mogućnosti, posebice za takve iznose pomoći. Stoga smatram da je čitavi taj model sa subvencijama pogrešan i nepošten prema svima, a posebice prema nezavisnim privatnim zrakoplovnim kompanijama poput Ryanaira koje posluju na tržištu po istim pravilima kako posluju i veliki nacionalni avioprijevoznici.
Bilo je govora da je Ryanair zainteresiran i za neke hrvatske domaće linije, npr. Zagreb-Split i Zagreb-Dubrovnik. Možete nam reći nešto više o tome?
Mislim da o tome nije realno sad razmišljati. Mi letimo, ili smo letjeli, za gotovo sve hrvatske zračne luke, a tako će biti i u narednom razdoblju. Naša mreža zračnih luka obuhvaća više od stotinu zračnih luka u Europi koje su naše ‘domaće’ tržište te tu svrstavam i Hrvatsku. Imamo nekih nacionalnih letova među gradovima u Italiji i nekim drugim zemljama, ali to nisu modeli koji su vezani uz ‘nacionalno’ nego isključivo na tržišnu logiku. Tako će biti i u Hrvatskoj.
Globalno zrakoplovno tržište se definitivno mijenja. Kako u Ryanairu procjenjujete da će se to odraziti na kompanije, posebno na vas?
Tržište se mijenjalo i prije korone, a posebno uslijed nje i u postkoronskom razdoblju. Mnogi operateri će morati mijenjati svoj poslovni model, a neki neće preživjeti. Ryanair ima dobar model koji je preživio koronu u dalje će rasti. Svjedočimo da nacionalni operateri masovno smanjuju svoje flote, kako po broju, tako i u veličini zrakoplova. Ryanair i ovdje ima drukčiji pristup i vlastiti model. Mi idemo više i jače. Budući da ove zime preuzimamo 55 novih zrakoplova Boeing 737-8200 Gamechanger, a koji će biti zasigurno bazirani i u Zagrebu, jasno je da nam je interes da imamo što više zrakoplova i u njima što je moguće više sjedala.
Kakve su vam procjene broja putnika u Zagrebu tijekom ove i naredne godine?
Za ovu godinu je teško govoriti jer tek smo došli u drugoj polovici godine i razvijamo poslovanje. Uz to, tu je i korona i sve što je ona donijela u mobilnost i posebno zračni promet. No, već za 2022. godinu, za koju očekujem da će biti ‘normalna’, nema nikakvog razloga da Ryanair nema barem milijun putnika, a što će u narednim godinama pak drastično rasti.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu