Izvješćivanje investitorske javnosti o poslovanju kompanija uvrštenih na Zagrebačkoj burzi u uvjetima pandemije bolesti COVID-19 jedan je od primjera kako je u vremenima krize komunikacija jedan od faktora stabilnosti sustava.
Čulo se to tijekom panel rasprava na prošlotjednoj 25. Europskoj konferenciji o korporativnom upravljanju, održane pod pokroviteljstvom hrvatskog predsjedanja Vijećem Europske unije.
Razmatrana uloga održivosti
Konferenciju održanu u organizaciji Hrvatske agencije za nadzor financijskih usluga (Hanfa), Independent Directors Associationa i EY-a, te uz podršku partnera, Udruge ovlaštenih računovođa (ACCA), AccountancyEurope, EcoDa, EuropeanIssuers i BusinessEurope, pratilo je preko 600 sudionika diljem Europe, ali i svijeta.
Konferencija je ove godine kroz rasprave posebno razmatrala ulogu održivosti, poslovnog planiranja i investicija u korporativnom upravljanju u vrijeme krize.
Neki od glavnih zaključaka su da će se zbog koronavirusa promijeniti strategije poslovanja kompanija diljem svijeta, najviše u načinu donošenja odluka, promjeni organizacije rada te u davanju veće važnosti dugoročnog planiranja održivih poslovnih ciljeva s pripremom na otpornost i stabilnost kompanija u različitim stress scenarijima.
Iako virtualno, konferencija je okupila niz istaknutih stručnjaka za korporativno upravljanje, predstavnike kompanija, državnih institucija i akademske zajednice te visoke dužnosnike koji su razgovarali o budućnosti korporativnog upravljanja u post COVID-19 svijetu.
Obrativši se sudionicima na početku konferencije, ministar pravosuđa Dražen Bošnjaković istaknuo je da kvalitetno korporativno upravljanje pridonosi dugoročnom uspjehu trgovačkih društava, osiguravajući transparentnost poslovanja, učinkovitost sustava kontrole poslovanja i efikasnost sustava odgovornosti organa trgovačkih društava.
Naglasio je kako visoki standardi korporativnog upravljanja trebaju biti temelj ne samo za trgovačka društva i njihove dionike, već za tržišnu konkurentnost društva u cjelini.
Povjerenik Europske komisije za pravosuđe Didier Reynders kazao je kako je Europska komisija predložila jedinstveni Plan oporavka kao odgovor na trenutnu COVID-19 krizu, ali i izazove s kojima se susrećemo generacijama – održivost i digitalnu transformaciju. Istaknuo je kako je ova kriza pokazala koliko je važno da kompanije vode računa o interesima dionika i da imaju postavljene adekvatne procese za identificiranje i adresiranje utjecaja na ljude, planetu i društvo.
U svojoj najavi panel rasprava, glavna partnerica u EY-u za regiju EMEIA Julie Teigland napomenula je kako je COVID-19 utjecao na promjenu poslovanja, ljudi i društva, posebno ističući tri promjene – povećanu digitalizaciju koja je u konačnici pomogla kompanijama povećati svoju otpornost u krizi, posvećenost svrsi i vraćanje zajednici, te povećani fokus na održivost, posebice klimatske promjene.
Promjena u etici poslovanja
Tijekom panel rasprave „Upravljanje u vremenima krize: glavni čimbenici u izgradnji otpornosti“ bilo je riječi o ulozi i odgovornostima uprava i nadzornih odbora i važnosti brzog donošenja odluka, posebno u vremenima kriza. Pritom su brza, transparentna i kontinuirana komunikacija prema svim dionicama vrlo važan čimbenik i jedan od faktora stabilnosti sustava.
Hanfa je stoga još u ožujku pozvala izdavatelje vrijednosnih papira da objave sve relevantne informacije o utjecaju bolesti COVID-19 na njihove poslovne pokazatelje i procese, a što su oni bez odgode i učinili te redovito ažuriraju.
„U vremenu krize upravama kompanija se nije lako fokusirati na dugoročne ciljeve zbog problema koje moraju rješavati u kratkom roku, ali važno je voditi računa o ravnoteži kratkoročnih i dugoročnih ciljeva i razmišljati strateški te o tome koji će ljudski i kapitalni resursi biti potrebni nakon krize“, naglasio je tom prilikom predsjednika Upravnog vijeća Hanfe, Ante Žigman.
Tom prilikom bilo je riječ i o promjeni u etici poslovanja, odnosu prema zaposlenicima te promjeni poslovnih modela uslijed pandemije. Veliki utjecaj na poslovanje donijela je ubrzana digitalizacija te način korištenja tehnologije, ali je pritom važno voditi računa i o zaštiti sustava te sigurnosti tehnologije koju koristimo. No, osim reakcije u samoj krizi važna je kontinuirana suradnja regulatora sa subjektima nadzora, redovito provođenje stres testova te dobra priprema za vremena krize.
Važna poruka konferencije jest kako je uloga korporativnog upravljanja u vrijeme krize posebno važna, te da kriza može biti prilika za pozitivne sistematske promjene, a kako je u završnom govoru istaknula Ruchi Bhowmik, globalna potpredsjednica EY-a za javnu politiku, možemo očekivati reorijentaciju kompanija prema kreiranju dugoročnih vrijednosti za sve dionike, uz sve veći fokus lidera kako privatnog, tako i javnog sektora, na održiv razvoj.
Izazovi koje je donijela pandemija, od promjene organizacije rada, do prilagodbe lanca opskrbe kompanija, preispituju otpornost kompanija i vlada širom svijeta, ali istovremeno mogu biti poticaj za preispitivanje strategija, za bolje dugoročno planiranje u budućnosti te za stvaranje održivog poslovanja, ekosustava i zajednica širom svijeta.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu