Cijene dobara i usluga za osobnu potrošnju tijekom ožujka u prosjeku su porasle za 0,4 posto u odnosu na prethodni mjesec, a na godišnjoj razini rast je usporio na 3,2 posto, s 3,7 posto zabilježenih u veljači, pokazuju kompletirani podaci državnih statističara.
Mjesečnom rastu cijena najveći su doprinos (0,6 bodova) dala poskupljenja odjeće i obuće, čije su cijene s novim kolekcijama u odnosu na veljaču u prosjeku porasle gotovo devet posto (sama odjeća 10%). Mjesečni rast bilježi se i u kategorijama komunikacija (za 2,2%), zdravlja te restorana i hotela (po 1%).
Nasuprot tome, ublažavajuće su djelovala smanjenja cijena prijevoza za 1,3 posto (s tim da su cijene goriva pale 3,3 posto). Također, u prosjeku su nešto niže (0,3%) nego mjesec prije bile cijene hrane i bezalkoholnih pića (npr. jeftinije voće, povrće, smrznuta riba, ali uz skuplja jaja, govedinu, rižu), kao i pokućstvo te oprema za kuću i redovno održavanje.
Hrana na 4,7% godišnjeg rasta
U godišnjim usporedbama, najveće poskupljenje bilježi se u skupini restorana i hotela, s godišnjim rastom cijena za 9,4 posto u prosjeku. Cijene u ugostiteljstvu i smještaju u Hrvatskoj već neko vrijeme rastu brže nego na razini prosjeka EU; usporedni pregled za 2024. tek se očekuje, a prema podacima za 2023. Hrvatska je razinom cijena u kategoriji restorana i hotela cijenama premašila 90 posto prosjeka Unije. Usporedbe radi, godinu prije bila je na 84 posto, u 2021. na ispod 78, a npr. u pretpandemijskoj 2019. na 82 posto.
Godišnjim rastom cijena ugostiteljsko-turističke usluge u ožujku slijede one u kategoriji rekreacije i kulture, zatim zdravlja i obrazovanja (5,4 odnosno 5,3 posto) te hrane i pića koja je u promatranih godinu dana u prosjeku poskupjela 4,7 posto.
Troškovi stanovanja i pratećih režija (voda, električna energija, plin i ostala goriva) su za 4,5 posto prosječno veći nego prije godinu dana, a alkohol i duhan su na godišnjoj razini poskupjeli 2,6 posto. Istodobno, na godišnju stopu inflacije ublažavajuće djelovanje ima pad cijena u skupinama odjeće i obuće (za 2,7%), kao i komunikacija s 1,3-postotnim padom cijena.
Utjecaj termina Uskrsa
U godišnjim usporedbama treba primijetiti da je prošle godine Uskrs bio krajem ožujka, a ove 20. travnja, pa ostaje vidjeti hoće li se utjecaj blagdanske potrošnje na cijene ove godine pokazati na podacima o (većoj?) inflaciji za travanj.
Prema harmoniziranom indeksu koji se koristi u usporedbama s ostalim članicama EU u Hrvatskoj je godišnja inflacija u ožujku usporila na 4,3 posto, čime se i dalje držimo vrha ljestvice njezinih članica.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu