Prvi korak u osvajanju stranih tržišta – sklopiti savez s multinacionalnom tvrtkom

Autor: Josipa Ban , 17. studeni 2023. u 17:00
IT kompanije, posebno startupovi, u svojim su počecima najkonkurentniji cijenom, ističe Vedran Zrilić/NEVA ŽGANEC/PIXSELL

Okrugli stol iz ciklusa ‘Osiguranje u poduzetništvu’ otkrio preduvjete za globalno širenje IT sektora.

Sami rezultati poslovanja domaćih IT kompanija dokaz su propulzivnosti tog još relativno malog, ali svake godine sve jačeg sektora čiji su prihodi prošle godine rasli 16,9%, na 7,2 milijarde eura.

“Rast domaćih IT tvrtki ohrabrujuć je i dokaz je relevantnosti industrije”, rekao je Vedran Zrilić, voditelj Deloitte Digitala za CE South regiju, odnosno Adriatic regiju, na okruglom stolu Poslovnog dnevnika “Tech PI osiguranje – preduvjet za iskorak na strana tržišta”.

A kako domaće IT kompanije stoje na stranim tržištima i koliko izvoze pokazala je Zrilićeva prezentacija posvećena konkurentnosti domaće IT industrije.

Ljestvica top 100 domaćih izvoznika koji se prema NKD-u bave računalnim programiranjem pokazuje, rekao je Zrilić, da Ericsson Nikola Tesla u ukupnom izvozu IT industrije sudjeluje s 11%. Tvrtke između drugog i desetog mjesta sudjeluju s 20% u ukupnom izvozu, a one između 11. i 20. mjesta s 10%.

40

posto izvoza drži prvih 20 IT tvrtki s najvećim prihodima koje ostvaruju na inozemnim tržištima

Stjecanje znanja kroz projekte
“Analiza pokazuje da prvih 20 IT tvrtki s najvećim prihodima koje ostvaruju na inozemnim tržištima drži 40% izvoza. Tvrtke između 20. i 100. pozicije uzimaju pak 20% izvoza, a to znači da svi ostali u izvozu sudjeluju s 30%”, objašnjava Zrilić. Ističe i da su razlike u prihodima od izvoza među kompanijama koje su ispod 20. pozicije vrlo male, pa se ljestvica svake godine dosta mijenja. Na te promjene, pak, utječe stanje na tržištu, a koje je vrlo dinamično i stalno pod pritiskom raznih okolnosti.

No, što je ključno za globalnu konkurentnost IT kompanija? “Sve se svodi na globalne lance vrijednosti”, kaže Zrilić. Sve kreće, objašnjava, povezivanjem s globalnim tvrtkama. A da bi se s njima povezale kompanije moraju imati određenu kvalitetu proizvoda, odnosno usluge. Također, za izlazak na strana tržišta često je nužan strateški savez s korporacijama.

“Povezivanje kroz sklapanje saveza s multinacionalnom tvrtkom često je prvi korak za većinu IT tvrtki pri osvajanju stranih tržišta”, ističe Zrilić. No da bi tvrtke mogle sklopiti taj savez moraju imati određene vještine, odnosno znanja i sredstva, a često su im najvažnija sredstva upravo ljudi.

Na strana tržišta pak izlaze ili sa softverom ili iznajmljivanjem ljudi koji rade na projektima, što je česti izvor prihoda brojnim kompanijama. I taj je model, ističe Zrilić, važan jer upravo kroz rad na projektima kompanije stječu iskustvo i znanje.

Načini izlaska na strana tržišta

Na strana tržišta IT tvrtke izlaze ili sa softverom ili iznajmljivanjem ljudi koji rade na projektima, što je čest izvor prihoda brojnim kompanijama. I taj je model, ističe Zrilić, važan.

“IT kompanije, posebno startupovi, u svojim su počecima najčešće najkonkurentniji cijenom. No, upravo stjecanjem iskustva cijena takvim kompanijama raste jer s vremenom imaju sve više znanja i iskustva te postaju relevantne”, navodi voditelj Deloitte Digitala za CE South regiju. Upravo znanje i iskustvo, ističe, ključni su za konkurentnost, a onda i za zanimanje stranih ulagača.

Da su domaće IT kompanije već stekle imidž znanja i iskustva u Europi najbolje dočarava primjer multinacionalne kompanije iz Nizozemske, a s čijim je glavnim operativcem Zrilić nedavno imao prilike razgovarati. Ovaj ga je, naime, tražio ljude i to eksplicitno iz Hrvatske, rekao je Zrilić.

“Prepoznao je vrijednost naših stručnjaka i predanost ljudi iz Hrvatske”, ističe. Taj “dobar glas”, a koji je direktor u multinacionalnoj nizozemskoj kompaniji stekao na temelju iskustva s nekolicinom Hrvata, pak, ima daleko šire implikacije. Taj “dobar glas”, kaže Zrilić, otvara vrata i drugima jer su tvrtke međusobno ovisne. “Posljednjih 20 do 30 godina domaće su kompanije po tom pitanju napravile izvanredan posao”, zaključuje Zrilić.

Aircashov primjer
A da u Hrvatskoj postoje kompanije koje uistinu imaju velik potencijal rasta pokazuje i Deloitteov natječaj Technology Fast 50 putem kojeg se biraju tehnološke kompanije s najbržim rastom.

Hrvatska već godinama na ovom natječaju, na kojem sudjeluju brojne tvrtke iz Srednje Europe, ima predstavnike koji kotiraju iznimno visoko. Samo jedan primjer, i to dobar, je tvrtka Aircash koja je prošle godine, s rastom prihoda od gotovo 6000 posto, završila na 4. mjestu natječaja.

Kroz nekoliko bi tjedana, naveo je Zrilić, trebali biti poznati i ovogodišnji rezultati. No, tako visoke stope rasta nije moguće ostvarivati, barem ne dugoročno, na domaćem tržištu. Za te je stope nužan izlazak na strana tržišta, a za njih treba biti spreman i visoko konkurentan.

Komentirajte prvi

Organizator
Glavni partner

New Report

Close