Pritužbe Hanfi zbog pada prinosa mirovinskih fondova, a i računa za telefon

Autor: Tomislav Pili , 14. rujan 2023. u 14:00
Tijekom 2022. regulator je zaprimio 166 predstavki, od toga 87 (52%) u drugom polugodištu/Shutterstock

Financijski regulator objavio izvješće o predstavkama koje je zaprimio lani.

Broj pritužbi građana na usluge financijskog sektora već drugu godinu bilježi trend pada, no prošle godine regulator je zabilježio nešto veći broj predstavki na rad mirovinskih fondova zbog – pada njihova prinosa.

Kako stoji u publikaciji Hrvatske agencije za nadzor financijskih usluga (Hanfa) “Predstavke korisnika financijskih uusluga”, tijekom 2022. regulator je zaprimio 166 predstavki, od toga 87 (52%) u drugom polugodištu.

“Upravo ukupan broj predstavki zaprimljenih u 2022. predstavlja prosjek predstavki zaprimljenih u periodu od 2016. do 2022. U odnosu na prethodnu godinu zaprimljene su 22 predstavke manje, što je godišnje smanjenje od 12% te je time drugu godinu zaredom nastavljen trend pada broja predstavki koje je Hanfa zaprimila”, stoji u dokumentu.

Pritužbe na mirovince

Na mirovinske je fondove u 2022. primljeno ukupno sedam predstavki, što je za četiri predstavke (133 posto) više nego godinu ranije.

Najveći udjel ima osiguranje
Hanfa zaprima predstavke korisnika financijskih usluga, fizičkih i pravnih osoba, koje se odnose na područja osiguranja, tržišta kapitala, leasinga, faktoringa, investicijskih fondova, mirovinskih fondova, mirovinskih osiguravajućih društava i investicijskih društava. Predstavke mogu biti dostavljene u pisanom obliku neposredno ili poštom, telefaksom i elektroničkom poštom.

U Hanfi ističu kako je zamijećen sve veći broj upita i drugih obraćanja korisnika financijskih usluga putem elektroničke pošte i telefona za potrošače. “U prosjeku se radi o oko 40 upita mjesečno putem elektroničke pošte te isto toliko telefonskih upita”, stoji u izvješću.

U financijskom regulatoru zaključuju da korisnici postaju sve aktivniji u informiranju o svojim pravima, kao i u ostvarivanju zaštite, no da je razina svijesti potrošača i njihovo poznavanje institucionalnog okvira zaštite prava još uvijek na nedovoljno visokoj razini.

Kao i prethodnih godina, i lani se najveći broj zaprimljenih predstavki odnosio na područje osiguranja, njih 101, odnosno čak 61 posto. Radi se o porastu u odnosu na prethodnu godinu kada su činile 53 posto svih primljenih predstavki, što se i dalje može pripisati činjenici da je osiguranje jedna od najraširenijih financijskih usluga.

U odnosu na ostale segmente financijskog tržišta, povećanje broja predstavki u 2022. vidljivo je i u području mirovinskih i investicijskih fondova. Na mirovinske je fondove u 2022. primljeno ukupno sedam predstavki, što je za četiri predstavke (133%) više nego godinu ranije. Na investicijske je fondove primljeno ukupno pet predstavki, što je za tri predstavke (150%) više.

Pad u ostalim područjima
Predstavke na poslovanje investicijskih fondova odnosile su se uglavnom na pad vrijednosti imovine te postupanje društva za upravljanje pri upravljanju ili naplati naknade. Osim predstavki, Hanfa je zaprimila i nekoliko telefonskih upita, kao i upita putem elektroničke pošte u vezi s padom vrijednosti imovine fonda, uslijed izrazito nepovoljnih kretanja na globalnim financijskim tržištima u 2022. Pad vrijednosti imovine stoga je često bilo tema i predstavki iz područja mirovinskih fondova.

U ostalim područjima lani je zabilježeno smanjenje broja predstavki. Hanfa je zaprimila ukupno osam predstavki na leasing-društva, što je za 58% manje. Neke od tema koje su se pojavile jesu naplata ugovornih rata, prijevremena otplata ugovora i dostava dokumentacije nakon prijevremene isplate te visina ugovorene rate. Hanfa je na temelju zaprimljene predstavke u 2022. pokrenula izvanredni postupak neposrednog nadzora nad jednim leasing-društvom.

U odnosu na prethodnu godinu u 2022. značajno je smanjen i broj predstavki vezanih uz trgovanje na domaćem tržištu kapitala, za čak 66%. Ukupno je zaprimljeno 18 predstavki. U odnosu na 2021. godinu ponovno je zabilježen rast broja predstavki iz nenadležnosti Hanfe, i to za 10%.

Obraćanja su se većinom odnosila na postupanje teleoperatera i banaka, dok su se ostale odnosile na postupanje Porezne uprave i pojedinih tvrtki koja nisu subjekti nadzora Hanfe. I dalje su zastupljena obraćanja koja se odnose na rad društava za naplatu/otkup dospjelih potraživanja, koje Hanfa ne nadzire.

Komentirajte prvi

New Report

Close