Preko Velike bare u Hrvatsku uskoro stižu nove investicije

Autor: Josipa Ban , 05. rujan 2024. u 07:04
Foto: Sanjin Strukic/PIXSELL

Američka veleposlanica u RH Nathalie Rayes najavljuje nove projekte.

Nakon što je američki Jabil izgradio tvornicu u Osijeku u kojoj bi trebalo biti zaposleno 1500 ljudi, a Google akvizirao Photomath, čini se da Hrvatska može očekivati nove američke investicije. Najavljuje tako Nathalie Rayes, veleposlanica SAD-a u Hrvatskoj, uoči seminara HGK-a i Udruge ACAP, na kojem se govorilo o izazovima izlaska na američko tržište i dvostrukom oporezivanju.

“Trenutno se bavimo s više različitih investicijskih prilika. Nadam se da ćemo ih uskoro i najaviti”, poručuje Rayes. Interes potvrđuje i najava dolaska trgovinske delegacije iz Los Angelesa u Hrvatsku u studenom.

“U delegaciji će biti Trgovinska komora Los Angelesa, predstavnici luke Los Angelesa, najveće luke u sjevernoj Americi, predstavnici zračne luke. “Voljela bih vidjeti direktnu i stalnu avionsku povezanost Zagreba i Los Angelesa”, ističe Rayes. Dodaje da će u delegaciji biti i predstavnici Grada Los Angelesa, odnosno gradskog ureda koji se bavi energetikom i vodom. “Oni rade nevjerojatne stvari u području obnovljivih izvora energije te se nadam da će svoja iskustva podijeliti s hrvatskim tvrtkama”, ističe Rayes dodavši da je Hrvatska spremna za investicije iz SAD-a. “Veselimo se skoroj najavi novih”, poručuje.

Dva bilateralna cilja

O jačanju odnosa Hrvatske i najveće ekonomije svijeta svjedoči ispunjenje dva bilateralna cilja. Hrvatska je 2021. ušla u američki program izuzeća od viza, a krajem 2022. napokon je potpisan Sporazum o izbjegavanju dvostrukog oporezivanja što je problematika koja posebno muči male tvrtke. No Sporazum još moraju ratificirati američki Senat te Hrvatski sabor. Riječ je o procesu koji zna potrajati, kako je otkrila Rayes, čak i do 10 godina, no njezin je cilj da Hrvatska ipak ne čeka toliko dugo.

“Postoji volja Amerikanaca da se taj Sporazum ratificira, no on treba postati prioritet. Moj cilj je da Sporazum bude ratificiran do 2025.”, poručuje Rayes ističući da na temu razgovara s predstavnicima kompanija, Kongresa, a posebno senatorima. O problemu dvostrukog oporezivanja koji se odnosi na porez na dohodak, najviše su u Hrvatskoj govorile IT kompanije. Skorom rješavanju ove problematike, koja financijski opterećuje najviše male kompanije, posebno se nada suosnivač i direktor IT tvrtke InSky Solutions Trpimir Kvesić. Riječ je o kompaniji koja razvija digitalna rješenja ponajviše za sektor turizma i koja planira širenje na američko tržište. “Američko tržište vidimo kao prilično drugačije od europskog. Tamo se brže donose odluke, sklonost riziku je mnogo viša kao i usmjerenost na rast i inovacije. Kako smo mi vrlo inovativna kompanija tamo vidimo svoju priliku jer želimo biti globalni igrač u turizmu”, ističe.

Kaže i da uskoro putuje na konferenciju ACAP-a u SAD-u, koju organizira domaća Udruga Hrvatsko-američkih profesionalaca jer je za izlazak na to tržište vrlo važno imati partnera.

Koliko izvozimo?

Predsjednik ACAP-a Don Markušić najavljuje da Udruga priprema pilot projekt američkog ulaganja u medicinski turizam u Hrvatskoj. Kao prvu destinaciju takvog ulaganja navodi Kvarner, a radi se i na jednakoj investiciji u Slavoniji, konkretno u Vukovaru. Kako se na projektu tek radi, Markušić nije navodio detalje.

900 milijuna

dolara iznosio je lani hrvatski izvoz u SAD

Rečeno je i da u Hrvatskoj posluje stotinjak američkih tvrtki te da su domaće kompanije u SAD-u u proteklih 10 godina ostvarile devet greenfield projekata vrijednih gotovo 15 milijuna eura. Veleposlanica Rayes navodi i da je trgovinska suradnja Hrvatske i SAD-a u velikom porastu. Kaže da je hrvatski izvoz u SAD udvostručen u proteklih deset godina te da je lani iznosio 900 milijuna dolara, dok je izvoz iz SAD-a u Hrvatsku utrostručen na milijardu dolara. Međutim, podaci Državnog zavoda za statistiku kažu da je rast domaćeg izvoza u SAD lani iznosio 5,5 posto, odnosno 585 milijuna dolara dok je američki izvoz u Hrvatsku pao 77 posto na milijardu eura. Rayes kaže da razlika u podacima može biti u činjenici da Amerikanci na izvoze uvijek direktno u Hrvatsku, već to nekada rade putem drugih EU zemalja, što domaća statistika bilježi kao EU uvoz, a američka kao američki.

Komentirajte prvi

New Report

Close