Zaposlenici triju najvećih američkih proizvođača automobila započeli su štrajk, tvrdi njihov sindikat. Radovi su zaustavljeni u tri tvornice u vlasništvu General Motorsa (GM), Forda i Stellantisa.
Nakon što su u četvrtak navečer istekli ugovori o radu, Ujedinjeni sindikat automobilskih radnika (UAW) rekao je da tvrtke nisu iznijele prihvatljive ponude. Nove nesuglasice mogle bi za sobom povući više cijene automobila za kupce i velike poremećaje na tržištu, piše BBC.
Predsjednik UAW-a, Shawn Fain, rekao je za BBC da je sada na tvrtkama da riješe spor. “Kad počnu brinuti o svojim radnicima, tome će biti kraj”, rekao je.
Uključio se i Biden
Štrajk je započeo u ponoć u GM-ovoj tvornici kamioneta Wentzville u Missouriju, zatim u Fordovoj tvornici Bronco u Michiganu i tvornici Jeep u Toledu u Ohiou u vlasništvu Stellantisa. Ostala postrojenja će nastaviti s radom, rekao je UAW, ali nije isključio širenje štrajka.
S obzirom na krajnji rok u četvrtak, Bijela kuća je rekla da je predsjednik Joe Biden razgovarao s Fainom o pregovorima, ali nije dala dodatne pojedinosti.
Sindikat je tražio povećanje plaća od 40 posto za svojih otprilike 140.000 članova tijekom četiri godine, primjećujući usporedivo povećanje plaća za čelnike tvrtki.
Ostali zahtjevi su uključivali četverodnevni radni tjedan, povratak povećanja plaća vezanih uz inflaciju te stroža ograničenja o tome koliko se dugo radnici mogu smatrati “privremenim” osobljem koje ne prima sindikalne beneficije, prenosi N1.
Prošlog mjeseca 97 posto članova sindikata glasalo je za odobrenje štrajka. Radnici su rekli da si tvrtke mogu priuštiti da budu velikodušnije nakon godina rekordne dobiti. “Prema mom mišljenju to nam duguju”, rekao je Paul Raczka, koji radi u tvornici Stellantis u Michiganu i proizvodi Jeep Grand Cherokee.
Ovaj 31-godišnjak rekao je da si ne može priuštiti ni kupnju automobila koji proizvodi.
Rast cijena automobila
Prijedlozi sindikata više bi nego udvostručili troškove rada u SAD-u, navodi Ford u priopćenju. Jim Farley, izvršni direktor Forda, rekao je novinarima ranije ovog tjedna da se nada da će izbjeći štrajk, ali postoji granica onoga što je tvrtka spremna prihvatiti. “Moramo zaštititi održivost tvrtke”, rekao je.
Desetodnevni štrajk mogao bi tvrtke stajati gotovo milijardu dolara, a radnike gotovo 900 milijuna dolara izgubljenih plaća, prema procjenama Anderson Economic Groupa. Ukupni udar na američko gospodarstvo mogao iznositi više od 5 milijardi dolara.
Analitičari pak kažu da bi štrajk nmogao dovesti do viših cijena za kupce. Ford, GM i Stellantis zajedno čine oko 40 posto prodaje automobila u SAD-u, iako je njihov udio naglo pao u posljednjih četvrt stoljeća, kako strane tvrtke poput Toyote rastu.
Posljednji put kada se automobilska industrija suočila sa štrajkom bilo je 2019., kada su radnici GM-a napustili posao na šest tjedana.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu