Korona kriza dovela je sektor tovnog govedarstva, koji godišnje proizvodi 120.000 tovne junadi te prihoduje oko 1,3 milijardi kuna prihoda, u velike probleme. Potražnje nema, a prodajne cijene nikad nisu bile niže. Rezultat takve situacije su veliki tržni viškovi koji se povećavaju iz dana u dan. Zadnji podaci govore da proizvođači tovne junadi iz Udruge Baby Beef imaju višak od 30.000 junadi, a kažu da će ta brojka do kraja godine iznositi i do 70.000. Posljedica je to, upozoravaju iz udruge, prekomjernog uvoza junećeg mesa iz zemalja EU koje su subvencionirale svoje proizvođače i time ugrozile naše tržište. Primjerice, Slovenija i Francuska su odmah na početku krize podržale svoje proizvođače sa 100 eura po junetu što je utjecalo na dolazak velikih količina slovenskog mesa na naše tržište kao i na preuzimanje kupaca iz Libanona i Italije sa strane francuskih farmera. Tim subvencioniranim cijenama hrvatski farmeri ne mogu konkurirati stoga su se članovi Udruge Baby Beef, tvrde, našli pred zidom. Kako ističu iz ove udruge koja okuplja 330 tovljača junadi (90 posto sektora tovnog govedarstva u zemlji), situacija je neizdrživa, kupaca nema, a gubitci su veliki. Oko dvije trećine proizvodnje izvozi se kroz prodaju žive stoke za zemlje Bliskog Istoka i putem prodaje mesa za Italiju, dok se trećina prodaje na domaćem tržištu. Aktualna situacija nagnala je mnoge proizvođače na to da razmišljaju o gašenju proizvodnje.
Izvoz pati
Kako bi našli rješenje, vodstvo Udruge zatražilo je prošli tjedan hitan sastanak s ministricom poljoprivrede Marijom Vučković. Na sastanku koji se je održao prošlog petka u Križevcima ministrica je istaknula kako je upoznata s problemima proizvođača junadi, te obećala pomoć u vidu subvencije po uzoru na druge zemlje, točnije već spomenute Slovenije i Francuske kako bi zadržala te očuvala proizvodnju tovne junadi.
Prema riječima ministrice i dogovoru sa sastanka, Ministarstvo poljoprivrede će za potporu sektoru osigurati 60 milijuna kuna koje će biti isplaćeno u dva navrata i to, prvi dio do kraja tekuće godine, a drugi dio do kraja veljače 2021. Tom potporom pokrio bi se dio gubitaka te bi se riješio problem sadašnjih i budućih tržnih viškova. “Zahvaljujemo se ministrici Vučković što je prepoznala probleme i važnost našeg sektora, što je pronašla rješenje koje će barem djelomično pokriti naše nastale gubitke, spriječiti nove tržne viškove te dodatno urušavanje sektora”, istaknuo je Darko Celovec, predsjednik Udruge Baby Beef. Podsjetimo, o problemima s kojima se sektor suočava Celovec je upozoravao i ranije kada su najavljene potpore za mesno-prerađivački sektor.
Tada je istaknuo kako oni kao primarni proizvođači smatraju da bi se pomoć države i subvencije trebala vezati isključivo uz domaću proizvodnju te kako je više od 90 posto salama domaćih proizvođača od uvoznog mesa dok domaće meso stoji. Naime, Baby Beef u vrijeme turističke sezone nije imao gdje plasirati junetinu, a izvoz im i dalje pati.
Tim s pet igrača manje
“Iako se Italija polako vraća kao tržište, Libanon je primjerice potpuno pao”, objasnio je Celovec stanje na tržištu sredinom kolovoza te napomenuo kako je nama gotovo nemoguće sustići europske proizvođače.
“To su zemlje koje godinama ulažu u svoju proizvodnju, više od 20 godina su u tome te uzimaju europske poticaje. To je kao da imamo momčad koja ima pet manje igrača od njih. U Hrvatskoj je poljoprivreda na dnu ljestvice, a u drugim zemljama Europske unije na vrhu prioriteta i to je ono što treba mijenjati”, poručuje Celovec.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu