Kapitalna vrijednost Netflixa trenutačno iznosi nevjerojatnih 215 milijardi dolara, a skočila je za čak 56 posto zadnju godinu dana. Važan doprinos tome dao je „obračun“ s dijeljenjem lozinki, što je dio „posuđivača“ nagnalo da uzmu pretplate, kao i podizanje cijena osnovnih i premium usluga, primjerice u SAD-u. Dvije naizgled nepopularne mjere, ali značajno se podignule brojke i učinile ga tržišnim divom.
Podsjetimo, Netflix je započeo s DVD biznisom, a danas se nalazi u društvu najvrjednijih internetskih kompanija poput Alphabeta, Amazona, Mete, Alibabe i PayPal-a. Po mišljenjima stručnjaka je dosegao svoj plafon, pa se mnogi pitaju kakvi su im planovi i kakva je situacija na hrvatskom tržištu?
„Monetizacija i rast“, to je Netflix nedavno istaknuo kao svoj smjer prilikom objave rezultata za treće tromjesečje 2023. godine, navodeći kako su osim filmova i serija fokusirani upravo na poboljšanje monetizacije i to kombinacijom plaćenog dijeljenja, skaliranjem oglašivačkog aspekta poslovanja te povećanjem “sofisticiranosti cijena i planova”.
Unatoč dobrom poslovanju, upitno je da li će Netflix moći održati prošlogodišnje stope organskog rasta. Tim više je posebno interesantna poruka kako se namjeravaju dodatno aktivirati u svakoj regiji u kojoj posluju te intenzivirati svoju prisutnost na novim tržištima. Takva poslovna orijentacija je razumljiva, dapače moglo bi se reći čak i nužna s obzirom na rastuće apetite i očekivanja ulagača, za zadovoljenje čijih očekivanja je potrebno povećanje broja pretplatnika i prihoda od oglašavanja. Ili kako navode analitičari Hargreaves Landsdowna: “Netflix treba iscijediti što je više soka moguće sa što više strana”.
Zato su nove partnerske suradnje presudne za Netflixov rast. S obzirom na velike baze korisnika kojima raspolažu telekomi oni se nameću se kao logičan i poželjan strateški partner jer Netflixu mogu omogućiti pristup korisnicima koje on dosad nije uspio šarmirati i akvizirati. Tome u prilog govori sve učestalija ne-ekskluzivna suradnja s telekomima na raznim svjetskim i europskim tržištima.
Interes telekoma je u pak u tome da nude interesantan i tražen sadržaj, prvenstveno sportski i zabavan (ergo Netflix), koji poslovično imaju najveću gledanost, a tu je i mogućnost „paketiranja“ usluga. ‘Omdia i Bango‘ analiza objavljena krajem 2023. godine pokazala je kako se globalno 20 posto svih streaming usluga prodaje kroz pakete, a procjena je kako će taj udio nastaviti rasti narednih godina, do 25 posto do 2028. godine.
Zbog takvog potencijala generalna strategija Netflixa je sklapanje suradnji s telekomima na raznim tržištima. Na nekima se ne ograničavaju na jednog, već žele poslovati sa više telekoma istodobno s jasnim ciljem da oni uključe Netflix u svoju ponudu i nude ga svojim korisnicima, da li kroz pakete ili posebne ponude ovisi o tržištu, a više je modela.
U SAD-u je tako Netflix u ponudi i Verizona i T-Mobilea, u Španjolskoj ga nude Orange i Telefonica, u Njemačkoj pak i Deutsche Telekom i Vodafone i Telefonica, u Francuskoj Bouygues Telecom i Orange Telecom, što potvrđuje njihovu premisu „više je bolje“.
Gdje je u svemu tome Hrvatska? Netflix je vodeći streaming servis u Hrvatskoj, a prema platformi JustWatch u trećem kvartali 2023. godine dosegnuo je 34 posto streaming tržišta u Hrvatskoj.
Krajem prošle godine A1 je najavio da je dogovorio partnerstvo s Netflixom na šest tržišta, među kojima i u Hrvatskoj, a kako će ta suradnja izgledati bit će predstavljeno ovaj tjedan. Ono što će također biti zanimljivo vidjeti jest kakvi su Netflixovi daljnji planovi u Hrvatskoj. S obzirom na Netflixovu multi-partner poslovnu strategiju, te znajući da Deutsche Telekom već ima suradnju s Netflixom na više tržišta za očekivati je da bi uskoro i Hrvatski Telekom mogao izaći sa svojom Netflix ponudom. Što se pak Telemacha tiče, ostaje vidjeti da li je Netflix u njihovim planovima, s obzirom da je njihov vlasnik United grupa u Hrvatskoj prije par godina pokrenula EON, kojeg su tada nazvali svojim pandanom Netflixu.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu