Nakon kamatnih stopa, leasing društva uhvaćena i u ‘muljanju’ na naknadama

Autor: Jadranka Dozan , 23. lipanj 2022. u 06:42
Ante Žigman, predsjednik Upravnog vijeća HANFA-e/G. Stanzl/PIXSELL

Kod 13 od 14 društava Hanfa ustanovila nepravilnosti vezane uz cjenike.

Nakon afere koja je prije dvije godine izbila zbog utvrđenih nezakonitosti pri izračunu kamatnih stopa tijekom duljeg niza godina u slučaju Raiffeisen leasinga, Hanfa je pojačala nadzorne aktivnosti nad leasing društvima.

A dok su u prvom valu nadzora koji su uslijedili glavni fokus bila upravo propitivanja načina izračuna kamatnih stopa, ovaj tjedan iz Hanfe su izvijestili o nalazima nove runde nadzora u kojima su u prvom planu bile naknade koje leasing kuće naplaćuju u poslovanju s građanima tj. potrošačima.

Petorica se popravila
Kao i u prethodnoj “seriji” nadzora, i ova je zaključena pronađenim nepravilnostima ili nezakonitostima u gotovo svim leasing kućama. U prošlojesenskom zaključnom izvješću to je bio slučaj kod 13 od njih 15, a ovaj put manjkavosti i/li prekršaji vezani uz cjenike i obračune naknada utvrđeni su kod 13 od 14 društava.

Njih pet otklonilo ih je već u postupku nadzora, a za preotalih osam Hanfa je izdala rješenja s nalozima za otklanjanje. “Nadzorom je provjeravano koliko su cjenici naknada pregledni i razumljivi te jesu li ugovori o financijskom leasingu s potrošačima usklađeni s odredbama Zakona o potrošačkom kreditiranju (ZOPK)”, navode u Hanfi.

Dakle, propitivalo se je li posve jasno propisana primjena cjenika naknada u smislu statusa (ne)potrošača ili primjene na sve aktivne ugovore ili sklopljene nakon donošenja/promjene, kao i samo određivanje naknada te njihova visina i način obračuna.

Na primjedbe vezane uz manjkave preciznosti cjenika u leasing društvima OTP-a, PBZ-a, Raiffeisena te Volvo Financial Servicesu i tvrtki Scania Credit Hrvatska već tijekom nadzora su Hanfi dostavili izmijenjene cjenike. Ostali su dobili rješenja s nalozima što sve i u kojim rokovima (15 ili 30 dana) trebaju ispraviti.

Kod nekih će to značiti i povrat dijela naknada naplaćenih klijentima građanima. To npr. vrijedi za dva društva – Agram i Porsche leasing – koja su, prema Hanfinu nalazu, u ugovorima o financijskom leasingu potrošačima obračunavali naknadu za prijevremeni raskid (otplatu) ugovora suprotno odredbama ZOPK.

Provjerama na uzorku ugovora Hanfa je utvrdila da su im zaračunali naknadu u iznosu većem od propisanog i zatražila naknadno očitovanje o aktivnostima koje su poduzeli prema svim oštećenim potrošačima.

Prigovori Hanfe s tim u vezi odnose se na visinu odštetne naknade koja bi, prema ZOPK-u, trebala odražavati troškove izravno povezane s prijevremenom otplatom kredita, a utvrđena je i naplata naknade za prijevremenu otplatu i kod iznosa prijevremene otplate manjeg od 75.000 kuna, što je ZOPK-om predviđeno kao minimum za naplatu.

Koji je stvarni trošak?
Kod većine društava u nadzoru, pak, utvrđene su nepravilnosti vezane uz naknade za obradu ugovora. Naime, kod devet njih “Hanfa se nije mogla uvjeriti da naknada za obradu ugovora odgovara stvarnom trošku odobrenja tih ugovora kako to nalaže ZOPK”.

Pet društava (OTP, PBZ, Raiffeisen, Agram te Erste&Steiermärkische S-leasing) već za trajanja postupka je otklonilo tu nepravilnost i, kako se navodi u Hanfinu priopćenju, ukinulo navedenu naknadu, dok je UniCredit leasing Croatia još 2021. uskladilo obračun naknade sa zakonskim odredbama. Preostale tri kuće od Hanfe su dobile nalog za izmjenu postojećih cjenika naknada.

Kod većine (11 društava) Hanfini nadzornici problematiziraju nejasnu primjenu cjenika naknada, uključujući mogućnosti obračuna naknada koje nisu izrijekom propisane cjenikom (npr. naknada za ustup) ili su mogući u iznosima višim od propisanih, kao i nejasno propisane obračune pojedinih naknada ili nepropisivanje razdoblja slanja opomena.

Komentirajte prvi

New Report

Close