Listopadska inflacija 5,8 posto, cijene na više guraju hrana i usluge

Autor: Ana Blašković , 17. studeni 2023. u 06:12
Državni statističari potvrdili su inicijalne procjene kretanja cijena/Shutterstock

Godišnja stopa inflacije prošlog mjeseca spustila se na najnižu razinu od lanjskog siječnja.

Listopadska inflacija u Hrvatskoj iznosila je 5,8 posto na godišnjoj razini, potvrdio je preliminarne procjene Državni zavod za statistiku (DZS). U odnosu na rujan, cijene su porasle 0,5 posto, što je blaga korekcija na više u odnosu na prvu procjenu.

Godišnja stopa inflacije prošlog mjeseca spustila se na najnižu razinu od siječnja prošle godine, a u proteklih mjesec dana znatno je usporila, nakon rujanskih 6,7 posto. Unatoč padu, inflacija i dalje ostaje gotovo tri puta viša od ciljanih 2 posto.

0,5

posto bile su veće cijene u listopadu u odnosu na rujan

Jeftinija energija
U odnosu na prošlogodišnji listopad, cijene su porasle u svim kategorijama, a najveći porast u prosjeku je ostvaren u kategoriji restorana i hotela, 12,1 posto. Slijede hrana i bezalkoholna pića s 8,7 posto, rekreacija i kultura sa 6,7 posto, dok su kategorije odjeće i obuće te raznih dobara i usluga zabilježile skok za po 6,6 posto.

Cijene u kategoriji zdravlja porasle su 6,4 posto, pokućstva, opreme za kuću i redovito održavanje kućanstva za 6,3 posto, obrazovanja za 5,5 posto, a alkoholnih pića i duhana za 5,4 posto, bilježe državni statističari. Komunikacije su rasle 5,1 posto, prijevoz 4,2 posto, a najmanje stanovanje, voda, električna energija, plin i ostala goriva, 0,3 posto.

Gledaju li se glavne komponente indeksa inflacije, komponenta hrana, piće i duhan u godini dana bilježi rast od 8,2 posto, cijene usluga porasle su 7,3 posto, a industrijskih neprehrambenih proizvoda (bez energije) 5,8 posto. Istodobno, kategorija energenata pojeftinila je 0,3 posto.

Rast na mjesečnoj razini

Na mjesečnoj razini najviše su u prosjeku porasle cijene odjeće i obuće, za 11,1 posto, te komunikacija, za 2,7 posto.

Na mjesečnoj razini, pokazala je statistika, najviše su u prosjeku porasle cijene odjeće i obuće, za 11,1 posto, te komunikacija, za 2,7 posto. Slijedi obrazovanje s rastom od 1,2 posto, zdravlje s 0,5 posto, razna dobra i usluge s 0,3 posto, dok je u kategorijama pokućstva, opreme za kuću i redovito održavanje kućanstva te alkoholnih pića i duhana rast iznosio 0,1 posto.

Najveći pad cijena je, pak, zabilježen u rekreaciji i kulturi, 0,8 posto, slijedi prijevoz s 0,6 posto, cijene u kategorijama hrane i bezalkoholnih pića te stanovanja, vode, električne energije, plina i ostalih goriva pale su za po 0,5 posto, a u restoranima i hotelima za 0,1 posto.

HICP inflacija 6,7 posto
Prema glavnim komponentama indeksa, na mjesečnoj razini, porast cijena ostvaren je u komponentama industrijski neprehrambeni proizvodi bez energije, za 2,7 posto, te uslugama, 0,4 posto, dok je pad cijena zabilježen u komponentama energije, za 1,2 posto, te hrane, pića i duhana, za 0,4 posto, podaci su DZS-a.

DZS u priopćenju o indeksu potrošačkih cijena iznosi i podatke o inflaciji mjereno harmoniziranim indeksom potrošačkih cijena (HIPC), koji je usporediva mjera inflacije sa zemljama Europske unije.

Po tim podacima, cijene dobara i usluga za osobnu potrošnju u listopadu su u odnosu na rujan u prosjeku bile više za 0,3 posto, a u odnosu na listopad 2022. godine za 6,7 posto.

Komentirajte prvi

New Report

Close