TOP 505 kompanija
TURISTIČKE KOMPANIJE

Kriznu 2020. preživjet će na krilima rasta u zadnjih 5 godina i uz državne potpore

Znalci tvrde da se rezultati jako dobre 2019. neće ponoviti još barem dvije godine, dok paralelno zazivaju reforme koje će pojačati hotelski segment i povećati konkurentnost hrvatskog turizma.

Marija Crnjak
30. rujan 2020. u 07:44
Foto: Grgo Jelavic/PIXSELL

U godinu koja je devastirala svjetski turizam, hrvatski turistički sektor ušao je bez značajnih izmjena u strukturi ponude te vlasničkih odnosa u najvećim kompanijama. Struktura je i dalje takva da po destinacijama dominiraju jedan ili dva hotelska igrača, a Valamar Riviera prihodom i brojem kreveta ostaje najveća kompanija u zemlji, koja se do lani značajno proširila i na Dalmaciju. Utjecaj korona krize na poslovanje značajno će ovisiti o okolnostima koje su prethodile 2020., od zaduženosti do razine profitabilnosti poslovanja koje je u ovoj godini drastično poljuljano. Sreća u nesreći je da je ovoj godini prethodilo barem pet godina dobrog rasta, uz realizaciju značajnih investicija u svim vodećim kompanijama na tržištu, što će uz Vladine mjere pomoći očuvati stabilnost sektora. Znalci tvrde da se rezultati jako dobre 2019. neće ponoviti još bar dvije iduće godine, dok paralelno zazivaju reforme koje će pojačati hotelski segment i povećati konkurentnost hrvatskog turizma. Ljestvicu najvećih u turizmu i dalje predvodi trojka sa sjedištem u Istri, Valamar, Maistra i Plava laguna.

Prestižno pozicioniranje

Za Valamar Rivijeru 2019. bila je još jedna uspješna godina rasta i razvoja, te je potvrdila ispravnost kontinuiranog ulaganja u zaposlenike, proizvode i destinacije na održivi i društveno odgovoran način, istaknuo je u izvješću poslovanja Željko Kukurin, predsjednik Uprave Valamara. U 2019. Valamar je ugostio više od 58.000 gostiju dnevno u 36 hotela i ljetovališta i 15 kamping ljetovališta u kojima je radilo više od 7000 djelatnika. Prihodi su lani povećani 10 posto, a rast je bio osobito snažan u novo-investiranim objektima. Lani su uložili 826 milijuna kuna, započevši gradnju Pinea Collection Resorta u Poreču, ukupne vrijednosti 790 milijuna kuna. Riječ je o najvećem pojedinačnom ulaganju u hrvatski turizam u okviru kojeg će se izgraditi i najveći hotelski event centar u Istri, kapaciteta do 1200 ljudi, kojim se želi donijeti nova kvaliteta porečkom turizmu i osnažiti njegovo pozicioniranje kao jedne od najprestižnijih destinacija na Jadranu te omogućiti produženje sezone.

Ovo je ulaganje ove godine značajno usporeno, te je odgođen dovršetak. Hotelijeri trenutno pregovaraju s državom oko posebnih potpora koje bi omogućile nastavak ovakvih velikih ulaganja u i dalje neizvjesnim okolnostima. Valamar je lani s AZ mirovinskim fondovima sudjelovao u dokapitalizaciji Imperial Riviere vrijednoj 426 milijuna kuna. Povećanje kapitala Imperial Riviere početak je realizacije petogodišnjeg poslovnog plana koji predviđa 1,5 milijardi kuna ulaganja u turizam, a fokus ulaganja bit će usmjeren u rekonstrukciju i obnovu objekata te daljnje širenje portfelja.

“Kriza je test poslovnog modela, vrijednosti, otpornosti i sposobnosti poduzeća da reagira na krizu. U situaciji koju je izazvala pandemija, Valamar je uspio provesti akcijske planove za proaktivno upravljanje krizom. Postignuta financijska stabilnost i vlasničko operativni model upravljanja omogućit će puno pokretanje poslovanja i nastavak razvoja već u 2021. godini”, tvrdi Kukurin.

Što s novim projektima?

Usprkos krizi, Plava Laguna je ove godine uspjela dovršiti započetu investiciju u Kamp park Umag, vrijednu 62 milijuna kuna, a osim toga kompanija nije imala drugih značajnih investicijskih planova za ovu godinu. Kako im je prošla ova sezona tek ćemo doznati u izvješću trećeg kvartala, a kako dobar dio portfelja imaju u Istri, teško je da su imali manje od 50 posto lanjskog prometa u ljetnim mjesecima.

Za Plavu Lagunu prošla je godina bila jednako dobra kao i rekordna 2018. U hotelima i apartmanima podignuta je ljestvica popunjenja s nominalnom razinom od 2,58 mil noćenja, zahvaljujući ulaganjima, prije svega u Park Resort. Zanimljivo je da Plava laguna već lani bilježi pad nizozemskog kamping tržišta, koje je ove godine opet značajno podbacilo zbog iznenadne odluke nizozemske Vlade da u trećem tjednu kolovoza Hrvatsku stavi na listu nesigurnih zemalja. Nastavak trenda pada tog tržišta na cijelom Mediteranu tumači se klimatskim promjenama, toplijeg ljeta koje Nizozemce ostavlja na domaćoj obali. Grupa je povećala prihoda od prodaje za 2,5 posto, na razinu od 1.172 mil kuna.

Maistra je imala sreću u nesreći da je uspjela dovršiti Hotel Grand Park Rovinj, njihovu najveću pojedinačnu investiciju, u sezoni prije pandemije Covida-19, koliko toliko ga pozicionirati i čak ga dobro popuniti ovog ljeta, bez značajnog rezanja cijena. Maistra je lani ostvarila 3,6 milijuna noćenja, odnosno za 1 posto manje nego u godini ranije, no zahvaljujući ulaganjima koja su podigla cijene, ostvaren je rast prosječne cijene noćenja za 8 posto. Rast cijene temelji se i na povećanju efikasnosti upravljanja kanalima prodaje, te snažnijom prodajnom orijentacijom na direktni kanal, ističu u kompaniji. Ukupno je ostvarena 1,2 milijarda kuna poslovnih prihoda, što čini rast od 6 posto, a glavni pokretači rasta prihoda su im bili novi objekti hotelskog segmenta, te novi produkti u kampovima.

Nakon lanjskog dovršetka velikog ulaganja u zonu Monte Mulini, Adris čekaju novi projekti u Zagrebu, no to tek kreće u fazu projektiranja. U Maistri će zbog pandemije koronavirusa i znatno smanjenje poslovnih aktivnosti u turizmu redefinirati investicijske planove i odrediti prioritete. No dovršit će se sve planirane i započete ovogodišnje investicije te se nastavljaju pripremati budući projekti. Usto, uskoro se očekuje i formalni završetak postupka povezanog s hotelom Marjan u Splitu.

Za Arena Hospitality Grupu i u ovoj godini nastavljena su značajna ulaganja, uključujući kupnju pulskog hotela Riviera od države, za 365 milijuna kuna. Kompanija je u ovoj godini uspjela dovršiti investicijske zahvate u kampu Arena Grand Kažela, apartmanskom naselju Arena Verudela Beach te restoran Yacht. Najveća dvogodišnja investicija u hotel Brioni i dalje ide, ali s ponešto izmijenjenim i smanjenim intenzitetom, odnosno trenutno nije točno definiran datum otvaranja novog hotela, što će ovisiti o okolnostima uzrokovanih pandemijom. Kako je poznato, Arena Hospitality Grupa je lani uložila preko 250 milijuna kuna u svoj portfelj, što je uključivalo prvu fazu ulaganja u kamp Arena Grand Kažela i prvih 10 smještajnih jedinica apartmanskog naselja Arena Verudela Beach. U ovoj godini nastavljena je druga faza investicije u kamp Arena Grand Kažela, u što je uloženo oko 50 milijuna kuna, a ukupna investicija u kamp Arena Grand Kažela u obje faze iznosi nešto više od 200 milijuna kuna. Ukupna investicija za obnovu apartmanskog naselja Arena Verudela Beach iznosila je oko 68 milijuna kuna. Kompletno uređenje i repozicioniranje hotela Brioni krenulo je početkom ove godine, a tek će se vidjeti hoće li hotel uspjeti otvoriti vrata idućeg ljeta, što je bilo u planu. Ukupna investicija u hotel iznosi oko 245 milijuna kuna, i to bi mogao biti jedna od hotela koji će se dovršiti uz pomoć države, što zazivaju hotelijeri.

Iako je i za Arenu ova godina velikih minusa, predsjednik uprave Reli Slonim u polugodišnjem izvješću istaknuo je kako je u lipnju, nakon lockdowna, kompanija uspjela ostvariti pozitivu EBITDA-u iznad 7 milijuna kuna, bez obzira na pandemiju, što ukazuje na snagu poslovanja.

Visoke razine kapitala za jaču otpornost

Ipak, s obzirom na brzo širenje pandemije Covid-19 i nestabilnostima u hotelskoj industriji i našim tržištima, iz Arene kažu da nije moguće dati smislene smjernice za tekuću financijsku godinu. Međutim, uzimajući u obzir visoku razinu kapitala i stanje novca na računu, Grupa je u dobroj poziciji da izdrži nastavak pa i značajan pad poslovne aktivnosti do kraja 2020. godine.

Grupa Sunce hoteli, koji posluju pod brendom Bluesun i najveći dio portfelja ima u Dalmaciji, u ovoj godini na svoju sreću nije imalo kapitalnih investicija, no obustavljena su sva ulaganja u pripremu budućih investicija dok se ne napravi revidirani plan kapitalnih ulaganja ovisno o razvoju situacije. Stoga je trenutno obustavljeno i ulaganje u pripremu projektno-tehničke dokumentacije za razvoj Zračne luke Brač.

Grupa je lani ostvarila 449,0 milijuna kuna poslovnih prihoda, što predstavlja povećanje od 5,6% u odnosu na isto razbolje prethodne godine. Glavni doprinos rastu prihoda je konsolidacija društva Hotel Alan koji je ušao u financijske rezultate cjelokupnog izvještajnog razdoblja. Grupa je ostvarila EBITDA rezultat od 101,4 milijuna kuna, a jedan od najvećih izazova u prošloj je godini bio otpis potraživanja od propalog britanskog turoperatora, Thomas Cook Grupe, u iznosu od čak 21,3 milijuna kuna. Nedavno se spekuliralo o toe da se Sunce prodaje, što zasad nema nikakve potvrde na tržištu, a predstavnici kompanije to su demantirali.

New Report

Close