Zatvaranje gospodarskih aktivnosti tijekomm prvog polugodišta zbog suzbijanja pandemije koronavirusa rezultiralo je golemim rastom internetske trgovine i dostave. Sukladno tome, veliki rast bilježe i kartičari.
Kakve rezultate na europskom i hrvatskom tržištu bilježi Visa te kako može unaprijediti poslovanje privatnog i javnog sektora za Poslovni dnevnik govori Renata Vujasinović, country manager tog kartičara za Hrvatsku.
Koje rezultate bilježi Visa u ovoj godini s obzirom na količinu i broj transakcija? Kako biste ocijenili prethodnu godinu i što je trenutno na vašem dnevnom redu za Hrvatsku?
Visa mreža nastavlja neprekidno rasti jer je sve veći broj potrošača i poduzeća privučen pogodnostima digitalnog plaćanja. U Hrvatskoj gotovinske isplate i dalje čine velik dio gospodarstva.
Diljem svijeta kartice sve više potiskuju gotovinu, a sve više ljudi u Hrvatskoj također uviđa prednosti korištenja kartičnog plaćanja. Prema dostupnim podacima, prodor kartičnog plaćanja u maloprodaji u Hrvatskoj 2017. iznosio je 37 posto, a u 2019. dostigao je 42 posto. U kontekstu aktualne COVID-19 situacije, korisnici kartica oslanjaju se na svoje kartice više nego ikada.
Potrebe korisnika brzo se razvijaju i različiti segmenti potrošača zahtijevaju različita rješenja što daje digitalnom plaćanju više prostora za rast. Prošle godine se American Express kartica povukla s hrvatskog tržišta, a PBZ Card odlučio se za partnerstvo s Visom i trenutno nude 12 Premium Visa kartica za sve svoje klijente. U kontekstu iznimnog rasta Vise ove godine, spomenula bih i da je Erste banka izabrala Visu kao preferiranog partnera na hrvatskom tržištu.
Spomenuli ste da je pandemija utjecala na porast e-trgovine, beskontaktnog plaćanja i upotrebu kartica. Koliko je COVID-19 promijenio navike korisnika kartica?
Fizičko distanciranje je postalo stil života, a digitalno plaćanje odgovara potrebi korisnika da ne koriste gotovinu. Online kupnja i bezgotovinsko plaćanje nisu samo više stvar praktičnosti već su postali potreba. Trgovci diljem Europe bilježe značajno povećanje internetske kupovine.
U travnju 2020. 14 europskih zemalja zabilježilo je porast transakcija e-trgovine od najmanje 25 posto u usporedbi s travnjem 2019., a mnoga tržišta, uključujući i Grčku i Rumunjsku, zabilježila su porast od više od 50 posto. Hrvatska, Italija i Poljska bilježe više od 20 posto, dok Slovačka i Irska više od 30 posto rasta. Češka i Mađarska približavaju se rastu od 50 posto.
Također, sve veći broj korisnika Visa kartica koji tradicionalno ne kupuje na mreži sada mijenja svoje kupovne navike te svoju kupnju usmjeravaju prema transakcijama putem e-trgovine. U Hrvatskoj je više od 5 posto korisnika kartica, koji nisu kupovali online, od ožujka promijenilo navike kupnje u korist transakcija putem e-trgovine. Brzo djelovanje vlada i platne industrije omogućilo je povećanje limita beskontaktnog plaćanja u 24 zemlje diljem Europe, uključujući Hrvatsku.
Podaci iz travnja 2020. pokazuju da je više od 70 posto plaćanja Visom sada beskontaktno. U zemljama koje su povećale svoja beskontaktna ograničenja, udio Visa beskontaktnih transakcija porastao je u travnju 2020. za više od 10 posto u odnosu na travanj 2019. Prosječni iznos kupnje za beskontaktne transakcije u Europi porastao je za gotovo četvrtinu u razdoblju od veljače do travnja 2020. godine. Na nekoliko tržišta EU-a prosječni iznos kupnje za beskontaktne transakcije porastao je za gotovo petinu, pri čemu se posebno ističu Italija, Nizozemska, Hrvatska i Slovačka.
Visa je razvila plan pružanja podrške malim i srednjim poduzećima. Zašto i na koji način će Visa pružiti podršku? Što hrvatske tvrtke mogu očekivati?
Najnovija istraživanja pokazuju da su posljedice uzrokovane pandemijom teško zahvatile mala poduzeća koja se bave osobnim uslugama, ugostiteljstvom i maloprodajom te su ona prijavila najveći gubitak. Male i srednje velike tvrtke drže udio od 55 posto europskog BDP-a i zapošljavaju dvije trećine zaposlenika. U Hrvatskoj i ostatku Europe fokusiramo se na podršku trgovcima kako bismo mogli podržati sve veću potražnju za digitalnim plaćanjem i olakšati potrošačima beskontaktno plaćanje. Istovremeno radimo na razvoju novih tehnologija koje bi snizile troškove implementacije kartičnog plaćanja.
Velik je broj malih tvrtki koriste samo gotovinu. Koliki je interes za digitalna plaćanje? Koji su im glavni izazovi u prihvaćanju terminala za kartice i kako im pomažete?
Istraživanje koje je Visa provela 2019. pokazalo je da su glavni izazovi za mala poduzeća u prihvaćanju digitalnih plaćanja resursi, tehnička sposobnost i nedostatak svijesti trgovaca da postoje rješenja koja su im lako dostupna. Potražnja i navike potrošača razvijaju se dodatno u kontekstu pandemije. Bilo je značajnog pomaka prema e-trgovini i prije trenutne pandemije. Visa i trgovci nude potrošačima mogućnost izbora prilikom plaćanja. Kako se priroda tradicionalnih trgovina mijenja, prioritet nam je pomoći onim tvrtkama koje žele upravljati fizičkom i mrežnom prisutnošću, kao i pružiti podršku onima koji svoj posao žele pokrenuti samo putem online platformi.
Koji su trenutni trendovi u bezgotovinskom plaćanju?
Budući trend je kontinuirani rast beskontaktnog plaćanja. Plaćanje tehnologijom „tap & go“ odnosno „dotakni i plati“ dobro je rješenje za kupce koji mogu brže plaćati, a i zbog jednostavnosti i sigurnosti. Stoga će „tap & go” i dalje rasti na svim tržištima u svijetu.
Drugo, kada govorimo o tokenizaciji koja predstavlja digitalni identitet vaše kartice, dvije su stvari važne. Možete koristiti aplikaciju na svom uređaju ili nosivoj tehnologiji. Kada krenete na trčanje možete koristiti sat za mjerenje rezultata, a nakon vježbanja s istim satom možete platiti kavu, bez da morate nositi bilo što drugo sa sobom.
Sve to pokazuju i statistike. Trenutno omogućujemo potrošačima u 34 europske zemlje da izvrše sigurna mobilna (beskontaktna) plaćanja. Radeći u bliskom partnerstvu s financijskim institucijama pouzdano povezujemo Visa račune s aplikacijama za mobilno plaćanje i trenutno podržavamo gotovo 800 programa mobilnog plaćanja u Europi. U prvom tromjesečju 2020. u Europi je pokrenuto 65 novih programa mobilnog plaćanja putem Visa tehnologije.
U kojim bi se drugim segmentima u Hrvatskoj digitalno plaćanje moglo uvesti i što Visa može ponuditi u tom kontekstu?
Kada govorimo o beskontaktnim „tap & go“ rješenjima ono može jako pridonijeti popularizaciji javnog prijevoza. Visa je implementirala beskontaktna rješenja u javnom prijevozu u mnogim gradovima Europe i nadamo se da će Zagreb jednog dana postati jedan od europskih gradova koji će imati koristi od plaćanja prijevoza putem beskontaktnih uređaja. Beskontaktni tranzit poboljšava iskustvo plaćanja putnicima omogućavajući im izbjegavanje redova prilikom kupnje karte, a istovremeno pomaže prijevoznicima da smanje troškove vezane uz upravljanje gotovinom.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu