Visoke cijene energenata i birokracija otežavaju život europskim proizvođačima automobila te oni sve više ulažu u SAD koji velikim subvencijama promovira ekspanziju elektromobilnosti.
“Nećemo premještati postojeću proizvodnju u SAD. Ali veća je vjerojatnost da ćemo iduće tvornice izgraditi u Americi. Postoji rizik da Europa izgubi od ove preraspodjele.”
Ova izjava Klausa Rosenfelda, šefa tvrtke Schaeffler, četvrtog po veličini njemačkog proizvođača automobilskih dijelova s više od 80.000 zaposlenih širom svijeta, pokazuje trend – automobilska industrija sve češće premješta svoju proizvodnju iz Njemačke i drugih dijelova Europe u Kinu i Sjevernu Ameriku, piše Deutsche Welle.
“Postoji mnogo razloga zašto automobilska industrija napušta Njemačku i Europu”, rekao je za DW Stefan Schneeberger, menadžer u konzultantskoj firmi Berullys Strategy Advisors, specijaliziranoj za automobilsku industriju.
Dva glavna razloga
Glavni razlog preseljenja su skupi energenti. Cijene struje u EU-u su dva do tri puta veće nego u SAD-u. “Ali i stroži regulatorni zahtjevi kojima je industrija izložena u EU-u i Njemačkoj također idu u prilog preseljenju. I naravno, primamljive su i subvencije koje se trenutno nude u SAD-u”, rekao je.
Te milijarde subvencija su povezane s klimatskim tehnologijama kao što je elektromobilnost. Zbog planova za izmještanje proizvodnje pada i broj automobila koji bi se trebali proizvesti u Europi u razdoblju od 2023. do 2029., predviđa se u aktualnoj Berullys-analizi.
No taj trend se ne odnosi na druge regije svijeta jer se očekuje rast globalne proizvodnje vozila, iako slabiji nego što se predviđalo 2021. Prema analizi, između Njemačke i SAD-a u narednim godinama očekuje se razlika u proizvodnji od oko četiri milijuna vozila. Preseljenja, poput onih koje su nedavno najavili Audi i Ford, pojačala bi ovaj trend.
Zbog toga se predviđaju gubici do 100.000 direktno pogođenih radnih mjesta i pad bruto domaćeg proizvoda (BDP) u Njemačkoj od 0,6 posto u 2029. godini.
U tom kontekstu, menadžer projekta Schneeberger ističe da je važnost automobilske industrije u Njemačkoj veća nego u susjednim europskim zemljama. “Ovdje je njezin udio skoro pet posto BDP-a, što znači da će pad posebno utjecati na njemačko gospodarstvo. Osim toga, pada konkurentska prednost njemačkih proizvođača automobila i automobilskih dijelova, koja se uglavnom povezivala s motorima s unutarnjim sagorijevanjem”, rekao je.
Promjena na vidiku
U SAD-u se također nazire kraj motora s unutarnjim sagorijevanjem, ali ipak sporije nego u Europi ili Kini. Usporedbe radi, trenutno je 14 posto novih registriranih vozila u Njemačkoj čisto električno, u Kini, najvećem tržištu električnih automobila, to je 21 posto, a u SAD-u manje od šest posto.
To bi se moglo znatno promijeniti u bliskoj budućnosti. “Vremena kada su električna vozila bila fenomen ograničen na zapadnu obalu SAD-a su prošlost”, rekao je za DW Henning Ludes, američki stručnjak za tržište automobila i partner u firmi Berylls Strategy Advisors.
Prema Ludesu, SAD je konkurira Europi za drugo mjesto kao najvažnije svjetsko tržište električnih automobila, odmah iza Kine. Očekuje se da će prodaja takvih vozila premašiti šest milijuna komada godišnje u SAD-u 2030. godine, što odgovara tržišnom udjelu od oko 40 posto.
“Nedavne najave američkog Ministarstva energetike o strožim standardima za štednju goriva i najava američke Agencije za zaštitu životne sredine (EPA) o ograničavanju emisije CO2 mogle bi potaknuti povećanje tržišnog udjela električnih automobila u SAD-u na čak i do 60 posto do 2030. godine”, kaže Ludes .
Najveći izazov za njemačke tvrtke bit će specifične potrebe američkih kupaca koji nisu baš upoznati s elektro-mobilnošću. To uključuje posebne modele vozila. “Za razliku od Europe, terenska i pick-up vozila će činiti više od 75 posto tržišta čistih električnih automobila”, kaže Ludes.
“Fordov kamionet F-150 ostaje najprodavanije vozilo na američkom tržištu”, dodao je.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Ne mora Europa proizvoditi aute. Bitno da je Ukrajini i Americi dobro i da im ništa ne fali.
Prčijetina koja je izazvala rat u Europi će na kraju profitirati. Bravo za EU i hrpetinu zelenih mlatimudana.
Uključite se u raspravu