Drugačiji pristup financijskim tržištima kroz marketing umjesto financija

Autor: Poslovni dnevnik , 14. travanj 2013. u 22:01
Profesor Massimo Massa s poslovne škole Insead

Massimo Massa predstavio pregled mogućih devijacija u ponašanju kakvo predviđa okvir racionalnosti tržišnih agenata.

U sklopu executive education programa Advanced Program in Business, profesor Massimo Massa s poslovne škole Insead, prošli tjedan u utorak u prostorijama Školske knjige u Zagrebu, održao je cjelodnevno predavanje "Driving earnings by managing (ir)rationalities in complex systems".

Massa je izložio uvod u strategije temeljene na bihevioralnim financijama s naglaskom na shvaćanje ključnih principa i intuitivno usvajanje mentalnih modela bihevioralnih financija, a u drugom dijelu predavanja usredotočio se na proučavanje upravljanja rastom, posebno se posvetivši spajanjima i akvizicijama, koristeći strategije temeljene na bihevioralnim financijama.Massa je počeo s kratkim pregledom mogućih devijacija u ponašanju kakvo predviđa okvir racionalnosti tržišnih agenata – no valjanost i korist tog okvira nije osporavao, nego ograničio. Relevantnost svih fenomena za upravljanje rastom Massa je objasnio poglavito u objašnjenju njihovog utjecaja na spajanja i akvizicije. Ako poduzeće ima znatne novčane tokove, ali tržište trenutno iznimno favorizira poduzeća za koje se očekuje natprosječan rast, to poduzeće ima dvije opcije za ostvarenje rasta. Standardna opcija stvaranja vrijednosti kroz različite sinergije, ali i "kozmetička" opcija akvizicije poduzeća čiji profil odgovara preferencijama tržišta. Prema procjenama, oko trećina svih spajanja i akvizicija se pokreće upravo iz takvih, "kozmetičkih" razloga.

U nastavku predavanja, Massa je analizirao upravljanje spajanjima i akvizicijama iz perspektive bihevioralnih financija i pridao je posebnu pažnju odabiru optimalnog pristupa u različitim situacijama. Koristeći primjer obiteljskog poduzeća čiji vlasnici cijene stvaranje dugoročne vrijednosti i stabilnu dividendu, naglasio je da je pitanje upravljanja rastom, između ostaloga, pitanje prioriteta – kao i to da stvaranje vrijednosti nije jednoznačno već ovisi uvelike o željenom cilju. Taj dio predavanja, uz onaj o temeljima bihevioralnih financija, je potkrijepljen slučajem u čijem su rješavanju polaznici imali priliku primijeniti naučeno kao i surađivati s polaznicima iz različitih industrija i poduzeća pošto se rješavanje odvijalo u grupama.  Zaključivši predavanje, Massa je primijetio: "Što stvarate jaču priču, stvarate veću vrijednost", jer tržište ne vjeruje poduzećima olako, a to znači da ga je potrebno uvjeriti; zato je za upravljanje rastom važan marketing. 

Korekcija cijena

Iskrivljena percepcija 

Massa je opisao i proces korekcije tržišnih cijena i postavio osnove strategije koja omogućava postizanje dobiti upravo zahvaljujući tom procesu devijacije. Uz to je opisao i neke od ključnih pretpostavki bihevioralnih financija, kao što je fenomen da potpuna sigurnost u dani ishod (za razliku od vjerojatnosti) iskrivljuje percepcije istog ishoda i daje mu znatno veću težinu od očekivane. Te pretpostavke je povezao s ranije iznesenom strategijom, objasnivši temeljito o čemu ona ovisi i koji faktori moraju biti prisutni da bi se strategija izvršila.

Komentirajte prvi

New Report

Close