Automobilska industrija prolazi kroz jednu od najznačajnijih transformacija u posljednjih nekoliko desetljeća kao rezultat novih industrijskih trendova te strukturnih promjena u lancu opskrbe.
Europska automobilska industrija suočava se sa strukturnim promjenama, pri čemu su OEM-ovi (eng. Original Equipment Manufacturer) i dobavljači pod sve većim pritiscima poslovanja uslijed pojačane konkurencije s Istoka, primarno iz Kine, Južne Koreje i Japana. Pad volumena proizvodnje, rast troškova rada, povećanje cijena energenata i sirovina te promjena potrošačkih navika dovode do strukturnih promjena u industriji.
Pritisak dodatno pojačavaju kineski proizvođači električnih vozila koji osvajaju tržišni udio u Europi, koristeći prednosti u nižim troškovima i dominaciju u tehnologiji, čime zauzimaju dio tradicionalnog tržišta motora s unutarnjim izgaranjem. Navedeno je dovelo do toga da je Europa postala neto uvoznik vozila, a predviđa se da proizvodnja i prodaja vozila u Europi neće u narednom desetljeću doseći razine iz 2017. godine kada je proizvedeno 22,3 milijuna vozila, gotovo 5 milijuna više nego u 2024. godini.
Industrija se već sada suočava s viškom proizvodnih kapaciteta, što uzrokuje potrebu za racionalizacijom i smanjenjem kapaciteta, s ciljem održavanja dugoročne profitabilnosti. U tom kontekstu, pojedine tvrtke sve više preusmjeravaju resurse prema proizvodnji vojnih i specijaliziranih vozila, gdje vide priliku za diverzifikaciju prihoda i održivost poslovanja. Na primjer, tvrtka Rheinmetall iz Düsseldorfa prenamijenit će dvije postojeće automobilske tvornice u tvornice za proizvodnju vojne opreme.
Nadalje, jedan od ključnih izazova s kojima se industrija suočava je demografsko starenje, budući da je tradicionalno najzastupljenija skupina kupaca novih vozila (osobe od 45 do 60 godina) u opadanju, dok se mlađe generacije sve više okreću alternativnim oblicima mobilnosti ili jeftinijim i rabljenim vozilima.
Istovremeno, rast cijena novih automobila, u kombinaciji s padom realne kupovne moći te raspoloživog dohotka stanovništva, dodatno ograničava prodaju. Neizvjesnost oko tranzicije na električna vozila pojačava nesigurnost kupaca, s obzirom da vremenski okvir i dinamika prelaska još uvijek nisu jasno definirani.
Osim ovih strukturnih izazova, europska automobilska industrija suočava se i s rastućim zahtjevima usklađivanja s ESG standardima, a posebno se očekuje povećana transparentnost u izvještavanju o emisijama ugljika i optimizaciji opskrbnog lanca. Održivost i ekološka odgovornost postaju ključni kriteriji prilikom odabira dobavljača, a tvrtke koje ne ispunjavaju stroge regulatorne zahtjeve riskiraju gubitak tržišnog udjela.
Automobilska industrija u Adria regiji predstavlja važnu gospodarsku granu s velikim brojem (oko 300) relativno malih tvrtki koje ukupno godišnje generiraju više od 10 milijardi eura prihoda, opskrbljujući vodeće europske proizvođače poput BMW-a, Mercedesa, Volkswagen, Renault i Stellantis grupe. Pri tome, 60 najvećih tvrtki iz Adria regije ostvaruje oko 6,2 milijarde eura prihoda, zapošljava približno 32.500 ljudi te čini u prosjeku oko 5 posto BDP-a (u Sloveniji gotovo 8 posto) te 20-30 posto robnog izvoza industrijske i transportne opreme. Dok europski ključni partneri prilagođavaju svoje lance opskrbe, regionalni dobavljači suočavaju se s pritiscima konsolidacije te su nužna ulaganja u unaprjeđenje i reorganizaciju kako bi ostali konkurentni. Međutim, njihova prednost leži u činjenici da ih je većina dio tržišta Europske unije, dok su istovremeno cjenovno povoljniji od dobavljača iz Zapadne Europe, stvarajući prilike za daljnji rast.
Osim globalnih izazova, regionalni dobavljači izloženi su lokalnim izazovima koji uključuju ograničene ekonomije obujma, još značajniju ovisnost o tržištu motora s unutarnjim izgaranjem te nadolazeću tranziciju na iduću generaciju vlasnika. Također, smanjenje proizvodnih kapaciteta može imati dugoročne posljedice na automobilske dobavljače u Adria regiji, osobito u pogledu potencijalnog gubitka radne snage.
Iako su neki specijalizirani dobavljači pronašli svoje niše poslovanja, neophodno je jačanje prisutnosti u europskim i međunarodnim lancima opskrbe kroz integraciju i okrupnjavanje. Regionalni dobavljači trebaju poticati suradnju s globalnim partnerima, kako bi proširili svoje tržište i smanjili ovisnost o pojedinim tržištima.
Refinanciranje financijskih obveza i osiguravanje likvidnosti postaju ključni faktori financijske stabilnosti, zajedno s operativnom transformacijom poslovanja u svrhu poboljšanja efikasnosti proizvodnje i drugih poslovnih procesa.
Na nedavno održanom Adria Automotive Supplier Forumu: Facing Challenges Together u Ljubljani, koji je organizirao KPMG Adria Cluster, koji obuhvaća KPMG urede u Hrvatskoj, Sloveniji i Bosni i Hercegovini, istaknuta je važnost operativnog unaprjeđenja poslovanja regionalnih dobavljača te jačanje partnerstva kako bi ostali konkurentni na brzo mijenjajućem tržištu.
Opisani trendovi europske automobilske industrije nanovo su skrenuli pažnju na značaj industrijskog potencijala Adria regije. Jačanje otpornosti poslovanja, povećanje produktivnosti, provođenje brzih inicijativa za transformaciju poslovanja te povećanje učinkovitosti bit će ključni za održivi rast u sljedećih deset godina. Tvrtke koje se uspješno repozicioniraju i prilagode novim zahtjevima tržišta bit će one koje će napredovati u ovom novom okruženju.
Jedno je sigurno – europska automobilska industrija više nikada neće biti ista. Ključno pitanje je: tko će se uspjeti prilagoditi, a tko će ostati u sjeni globalne transformacije?