Izgledi za njemačke proizvođače automobila na tržištu u 2023. nisu ružičasti. Ravnatelj privatnog instituta Centre Automotive Research (CAR) u Duisburgu Ferdinand Dudenheffer čak kaže da je “tužna slika” kada je riječ o prodaji automobila u Europi, piše internetski portal Deutsche Welle.
Doduše, popisi narudžbi još su prilično dugi, ali prema Dudenhefferovoj analizi, zasićenost kupnjom novih automobila nastala je samo zato što su opskrbni lanci nekada bili poremećeni te su nedostajali poluvodiči i drugi važni dijelovi.
Usporedo sa zatvaranjima tijekom pandemije, razvila se posebna situacija – svi proizvođači proizveli su manje automobila nego što je prvotno planirano, pa se smanjila ponuda diljem svijeta. A ono što je proizvedeno prodano je s velikim maržama. Veliki popusti koji su bili uobičajeni u industriji više nisu postojali.
”Tome će doći kraj 2023.”, kaže Dudenheffer i objašnjava: “Liste narudžbi će se smanjiti, pa će kupac biti roba koja se traži. Inflacija i visoke cijene energenata te recesija dovest će do blokade u kupnji novih automobila. “Godine 2023. donosi oživljavanje popusta na kupnju automobila.”
Neodređen zakon
Dudenheffer smatra da će Europa biti gubitnik. On predviđa mali porast kupnje novih automobila u Njemačkoj, ali očekuje pad prodaje u Francuskoj, Engleskoj, Italiji, kao i u Rusiji koja je “poseban slučaj”.
Nasuprot tome, očekuje povećanje broja prodanih automobila u Aziji i Sjevernoj Americi. Naime, Kina i Sjedinjene Američke Države pokrenule su programe za oživljavanje gospodarstva koji bi mogli biti dobri i za automobilsku industriju.
Bidenova administracija donijela je Zakon o smanjenju inflacije, koji predviđa državnu potrošnju od 430 milijardi dolara u razdoblju od deset godina. Između ostalog, američka vlada svakom kupcu električnog automobila obećava smanjenje poreza od 7500 dolara, ako je automobil proizveden u Sjedinjenim Američkim Državama.
Slična pravila vrijede i za sve ostale grane, a te mjere usmjerene su uglavnom na Kinu. No Udruga njemačkih bankara procjenjuje da je zakon dovoljno neodređen da bi mogao isključiti i proizvođače automobila iz Njemačke, koji bi onda morali otvarati proizvodne pogone u SAD-u.
U Njemačkoj se značajno povećao broj registriranih električnih automobila. Naime, od lipnja 2020. električni automobili čija je cijena ispod 40.000 eura dobivaju subvencije od države u iznosu od 6000 eura, a proizvođači automobila na to dodaju popust od 3000 eura.
Tako je prodaja tih automobila stimulirana s ukupno 9000 eura. Kupci parcijalnih električnih automobila s takozvanim hibridnim pogonom mogu računati na premiju do 6750 eura. Prema izračunima instituta CAR, do kraja 2022. broj ovih automobila mogao bi dosegnuti 28 posto ukupnog njemačkog tržišta.
To bi bilo ukupno 720.000 električnih automobila, od čega 326.000 hibrida i 394.000 potpuno električnih. Od siječnja 2023. subvencije se smanjuju, a električna energija raste.
Olakšice ne donosi ni državna “kočnica na cijenu struje”, koja se, naime, odnosi na 80 posto potrošnje električne energije, a punjenje baterija električnih automobila dodatno je opterećenje za energetsku bilancu kućanstva. I proizvođači automobila i ekološki aktivisti smatraju da je često spominjana “prometna revolucija” u opasnosti.
Kinezi jači u luksuzu
U Kini, najvećem automobilskom tržištu na svijetu, njemački proizvođači izloženi su oštroj konkurenciji. BMW i Mercedes ondje prodaju više od 30 posto svojih automobila. Volkswagen koncern čak više od 40 posto svojih automobila prodaje u Kini.
No čini se da dosadašnja formula uspjeha njemačkih proizvođača automobila u Kini više ne funkcionira kada je riječ o električnim automobilima. Njemački list “Handelsblat” objavio je da je nova kineska tvrtka “Human Horizons” sa svojim modelom električnog automobila “HiPhi X” ispred svojih konkurenata u segmentu luksuznih automobila, gdje je i najveći profit. Do sada je to bio domeni Mercedesa, BMW-a i Audija.
I u ostalim segmentima lokalni kineski proizvođači automobila poput BYD-a, GAC-a, Li auto-a i Nia pobjeđuju u utrci s europskom konkurencijom. U međuvremenu, njemački inženjeri koji temeljito testiraju kineske proizvode kažu da su ovi kineski automobili dobre kvalitete, ali su jeftiniji.
Daniel Reska, stručnjak američke tvrtke za upravljanje imovinom Alliance Bernstein, kaže da se tradicionalna snaga i ugled njemačkih proizvođača automobila s benzinskim i dizelskim motorima ne prenose automatski na električne automobile. Taj trend će se intenzivirati 2023.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu