Zrakoplovne kompanije neće uštede na gorivu preliti na jeftinije karte

Autor: Tomislav Pili , 17. ožujak 2015. u 10:23
Broj sjedala u 2015. raste za 5,5 posto/REUTERS

Iako Međunarodna udruga zračnog prijevoza prognozira da će cijene ove godine pasti pet posto, veća potražnja pogoduje rastu cijena aviokarata.

Pad cijena zrakoplovnog goriva neće dovesti do pada cijena zrakoplovnih karata, ocjenjuju analitičari tog tržišta.

Oštar pad cijena nafte povukao je sa sobom i pad cijene kerozina, no iako Međunarodna udruga zračnog prijevoza (IATA) prognozira da će cijene karata ove godine pasti za pet posto, stručnjaci tu tezu opovrgavaju jer se cijena karte formira na temelju potražnje, a ne na temelju troškova. "Kratkoročno, za potrošače neće biti benefita", rezolutno za Guardian kaže Jeff Klee, izvršni direktor internetske agencije CheapAir. "U praksi, zrakoplovne kompanije kratkoročno ne formiraju cijenu letova na troškovima, već na potražnji putnika. Dok se potražnja ne promijeni, kompanije neće uštede prenijeti na putnike samo zato što plaćaju manje za gorivo. A trenutno ne trebaju jer ljudi putuju i letovi su puni", dodaje Klee.

 

823mlrd.

dolara ili 1 posto globalnog BDP-a utrošit će se 2015. na zračni prijevoz

Prognoze IATA-e govore da će prosječna cijena barela kerozina ove godine iznositi 99 dolara, preko 14 posto manje nego lani. Prema procjenama Franka Wernera, profesora na sveučilištu Fordham i stručnjaka za financije zrakoplovnih kompanija, američki će prijevoznici ove godine samo zbog uštede na gorivu povećati dobit za šest milijardi dolara. Werner tvrdi kako troškovi goriva sudjeluju s gotovo trećinom u ukupnim troškovima poslovanja prosječne zrakoplovne kompanije. Kod manjih kompanija, taj je udjel još i veći. Prepolovljena cijena nafte od lipnja prošle godine tako je dobra vijest za zrakoplovne prijevoznike, ali najveće kompanije ne ovise toliko o nepredvidljivom tržištu.

Naime, većina koristi opcije za kupnju goriva što im omogućuje nabavu jeftinijeg goriva od tržišne cijene. Jedan od popularnijih načina nabave goriva je definiranje donje i gornje cijene goriva s dobavljačem. Ako tržišna cijena poraste iznad gornje razine, dobavljač plaća zrakoplovnoj kompaniji određeni iznos. U suprotnom slučaju, plaća zrakoplovni prijevoznik. Drugi razlog za vrlo mali pad cijena zrakoplovnih karata bit će značajno povećanje kapaciteta. Samo u ovoj godine globalna putnička flota ojačat će za 1700 novoisporučenih zrakoplova. Ukupni broj od 26.995 zrakoplova bit će veći za 3,6 posto na godišnjoj razini, prognozira IATA, a broj sjedala od 3,7 milijuna porast će za 5,5 posto.

Koliki se novac okreće u tom poslu dovoljno govori i podatak IATA-e da će ove godine na zračni prijevoz biti utrošeno 823 milijardi dolara što je jedan posto globalnog BDP-a.  K tome, novouvedeni zrakoplovi u flotama biti će štedljiviji što se tiče goriva, pa se i tu otvara prostora za uštedu. Richard Wysong, analitičar prijevozničke branše u konzultantskoj kući PwC, ističe kako će zrakoplovne kompanije povećanje profitabilnosti radije iskoristiti za otplatu dugova i jačanje ukupne financijske pozicije, a ne za radikalno snižavanje cijene karata. Povećani kapaciteti mogu dovesti do stanovitog pojeftinjenja aviokarata, ali "ne očekujte velika sniženja tako skoro", poručuje Wysong.  
 

Komentirajte prvi

New Report

Close