Naftne i zrakoplovne kompanije s najviše optimizma ulaze u 2018. godinu, ako je suditi po prognozama inozemnih analitičara. Nakon tri godine "stezanja remena", vodeće energetske kompanije u svijetu u ovu su godinu ušle pune samopouzdanja, piše Financial Times.
Oživljeni novčani tokovi
Naime, oporavak cijena nafte iznad 60 dolara – najvišu razinu u posljednje dvije godine – oživio je novčane tokove naftnih kompanija i omogućio im smanjenje zaduženosti. Prognoze govore da bi se cijena barela ove godine trebala kretati oko 63 dolara. No, donedavna niska cijena nafte donijela je naftašima i nešto dobroga. Naime, zbog "pospremanja" poslovanja kako bi se prilagodili na teške tržišne uvjete, većina kompanija danas je profitabilnija nego u prvom polugodištu 2014. kada je barel vrijedio stotinu dolara.
0,6 posto
oslabit će prodaja automobila na američkom tržištu
Primjerice, Royal Dutch Shell prepolovio je cijenu nafte pri kojoj posluje s "pozitivnom nulom" – sa 120 dolara u 2013. na svega 50 dolara u prošloj godini, navode analitičari britanske banke Barclays. Analitičari JPMorgana očekuju da će ove godine vidjeti promjenu iz "defanzivnog pristupa" naftnih kompanija karakteriziranog rezanjima troškova u "ofenzivniju agendu usmjerenu na maksimiziranje novčanih povrata". Što se tiče američkih kompanija, analitičari očekuju da će ExxonMobil i Chevron nastaviti ulagati u proizvodnju nafte iz škriljevca što bi dodatno moglo ugroziti dinamiku globalnog rasta cijena "crnog zlata".
S druge strane, europski konkurenti, poput Totala i Shella, okrenut će se i ulaganjima u obnovljive izvore energije. Na kraju, optimizam u sektoru svakako je pogodan za uvrštenje na burzu saudijskog Aramca koji je već najavljen kao najveća ponuda dionica u povijesti. Optimizam je preplavio i sektor zračnog prijevoza koji u 2018. uslijed više potražnje i skupljih karata očekuje rekordnu dobit od 38,4 milijarde dolara, 11 posto više nego lani.
Malo olakšanja
To će ujedno biti i već četvrta godina da je povrat na kapital u toj branši veći od troška kapitala. Malo olakšanja u 2018. iskusit će i arapski prijevoznici kojima je 2017. bila obilježena poslovnim, ekonomskim i političkim krizama. Naime, predviđanja govore da će njihova neto dobit skočiti s lanjskih 300 milijuna dolara na 600 milijuna dolara.
Za europske prijevoznike najveći izazov i dalje će biti Brexit i pitanje pristupa britanskih kompanija europskom režimu Open Skies te daljnja konsolidacija sektora nakon lanjskih gašenja Air Berlina i Monarch Airlinesa te odlaska Alitalije u stečaj. No, izazov profitabilnosti doći će od rasta troškova goriva i radne snage. Strukovna organizacija IATA predviđa da će rast troška rada ubrzati s 1,7 posto u 2017. na 4,3 posto dok će prosjek cijene mlaznog goriva porasti 12,5 posto na 73,8 dolara za barel.
Kazna Europske komisije
Tehnološku 2018. obilježit će očekivana kazna Europske komisije Googleu zbog njegova navodna uvjetovanja proizvopđačima mobitela da koriste njegov operativni sustav Android. Prema ocjeni analitičara, ta će kazna imati više posljedica po američkog diva nego lanjska presuda o blokiranju konkurenata u internetskoj trgovini. Automobilski sektor ne treba očekivati osobito uspješnu 2018. godinu.
Naime, dva vodeća globalna auto-tržišta, SAD i Kina, očekuju pad potražnje. Predviđanja agencije Moody's kazuju da će u SAD-u – nakon lanjskog pada od 3,6 posto – ove godine prodaja oslabiti dodatnih 0,6 posto. Kineska proizvodnja automobila ove će godine usporiti rast na tri posto dok je još 2016. rasla gotovo 14 posto. Globalna će proizvodnja rasti isključivo zahvaljujući Rusiji.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu