Zrakoplovi iz kanadske tvornice Airbusa čekaju na isporuku zbog carinskih mjera SAD-a

Autor: Poslovni.hr , 11. travanj 2025. u 08:50
„Nećemo plaćati carine ni na jednu isporuku zrakoplova“, izjavio je izvršni direktor Delte Ed Bastian Photo: UMIT BEKTAS/REUTERS

Isporuke vrijedne desetke milijuna dolara ovise o administrativnim tumačenjima i promjenama koje se najavljuju iz dana u dan.

U proteklih nekoliko mjeseci američka carinska politika, obilježena čestim izmjenama i nejasnim smjernicama, uzrokovala je kašnjenja u isporukama robe široke potrošnje, industrijske opreme i automobila. Promjene koje dolaze iz Bijele kuće dovele su do zastoja u lukama, na željezničkim rutama te do gomilanja zaliha u skladištima, izvještava Reuters.

Zrakoplovna industrija, iako do sada uglavnom izuzeta iz carinskih režima, sve se češće suočava s posljedicama političkih odluka. Iako zrakoplovna industrija formalno nije obuhvaćena novim carinskim mjerama, nesigurnost oko dokumentacije i usklađenosti s pravilima trgovinskog sporazuma USMCA stvara izazove za proizvođače poput Airbusa. Prema informacijama izvora bliskih Reutersu, nesigurnost vezana uz carine sada utječe i na isporuke zrakoplova i motora, unatoč činjenici da ovaj sektor formalno nije obuhvaćen carinskim mjerama. U uvjetima nedostatka dijelova i radne snage, dodatna složenost unosi pritisak na cijeli lanac opskrbe.

Jedan konkretan primjer dolazi iz Airbusa, koji je u svojoj tvornici kod Montreala završio sastavljanje uskotrupnog A220 zrakoplova za Delta Air Lines. Iako je proizvod dovršen i obojen u korporativne boje kupca, zbog nejasne carinske politike ostaje nepoznato hoće li biti isporučen uz carinu od 25 posto ili će biti oslobođen dodatnih davanja.

Prema podacima Ciriuma, cijena pojedinog zrakoplova može varirati, ali se okvirno procjenjuje na oko 40,5 milijuna dolara. U trenutku kada su radovi na kabini tek počinjali, predsjednik Donald Trump zaprijetio je uvođenjem carina na uvoz robe iz Kanade i Meksika. Ubrzo nakon toga, uvođenje mjera je privremeno odgođeno, uz dodatno pojašnjenje da proizvodi usklađeni s trgovinskim sporazumom USMCA neće biti predmetom carinskih davanja.

Ovo je otvorilo pitanje dokumentacije, koju proizvođači poput Airbusa i Bombardiera ranije nisu morali pripremati, pa su tvrtke bile prisiljene ubrzano uskladiti svoje isporuke. Iako se smatra da je konkretni A220 usklađen s pravilima iz 2020. godine i time oslobođen carina, neizvjesnost je bila tolika da su Airbusovi menadžeri na internim sastancima upozorili kako se situacija mijenja iz dana u dan.

Delta je jasno dala do znanja da neće preuzimati isporuke ako budu opterećene carinama. „Nećemo plaćati carine ni na jednu isporuku zrakoplova“, izjavio je izvršni direktor Ed Bastian, dodajući da će se isporuke radije odgoditi nego prihvatiti dodatne troškove u razdoblju usporene potražnje za putovanjima.

Airbus planira do kraja 2024. godine isporučiti Deltinoj floti 43 zrakoplova, a većina dolazi izvan granica SAD-a. Upozorenja da bi se prioritet mogao dati kupcima izvan SAD-a, ako carine nastave remetiti uvoz, već je iznio izvršni direktor Guillaume Faury.

Zbunjujuće poruke iz Washingtona dodatno otežavaju situaciju. Iako je najavljena 90-dnevna odgoda brojnih carina, izjave visokih dužnosnika bile su proturječne. Ministar financija Scott Bessent najavio je mogućnost carine od 10 posto za Kanadu, ali Bijela kuća je ubrzo tu informaciju demantirala. Osim toga, najavljene su i carine od 25% na uvoz čelika i aluminija, što je dodatno utjecalo na tržišta.

Industrija osjeća posljedice – čak su i isporuke motora iz kanadskog pogona kompanije RTX bile privremeno obustavljene zbog potrebe za dodatnom dokumentacijom. Kompanija nije komentirala situaciju.

Izvršni direktor Delte upozorio je kako su poremećaji izazvani carinskom politikom doveli do „neviđene razine neizvjesnosti“, što se već reflektira na pad potražnje u sektoru komercijalnih zrakoplovnih usluga. „Nadamo se da Washington ozbiljno promatra posljedice ovakve politike“, zaključio je Bastian.

Komentirajte prvi

New Report

Close