Zračni prijevoznici strahuju da su ostali bez trećine poslovnih putovanja

Autor: Tomislav Pili , 17. siječanj 2021. u 22:00
U vezi oporavka poslovnih putovanja još je mnogo nepoznanica, tvrde predstavnici zrakoplovne branše/SHUTTERSTOCK

Uz fokus na ekološku održivost i štednju u financijski iscrpljenim kompanijama, rast virtualnih sastanaka vjerojatno će imati dugoročne posljedice.

Nakon što je u pandemiji koronavirusa izgubio 710 milijardi dolara, glavno je pitanje na koje globalni sektor zračnog prijevoza traži odgovor jest hoće li ubuduće ljudi putovati u jednakom obujmu kao i prije.

To posebice vrijedi za poslovna putovanja u skupljim klasama koje zrakoplovnim kompanijama donose mnogo veću zaradu po prijeđenom kilometru.

Kako piše Financial Times, Ian Woodroofe, menadžer američke kompanije Cubic, u proteklih 20 godina morao je na službeni put gotovo svakog tjedna, često i u inozemstvo. I uvijek u poslovnoj klasi.

‘Prizemljeni’ putnici

No, brzim lanjskim širenjem koronavirusa po svijetu i Woodroofe je „prizemljen“. „Nisam putovao od ožujka prošle godine“, kaže taj menadžer. Međutim, više ne putuju ni deseci milijuna drugih, donedavno redovnih putnika svjetskih zračnih prijevoznika, a pitanje je hoće li se vratiti kada pandemija završi.

K tome, ako dio tih putnika radikalno smanji broj svojih letova, dodatno je pitanje što će to značiti za sektor koji je 2019. uprihodio 1,9 bilijuna dolara, a izravno i neizravno zaslužan je za svako sedmo radno mjestu u svijetu.

Cubicovi menadžeri sada za sastanke koriste softver za videokonferencije Zoom. Inače, Zoom je u prosincu objavio rast od 485 posto na godišnjoj razini u segmentu klijenata koji zapošljavaju više od 10 ljudi. „Možete napraviti mnogo posla bez da se sastajete s klijentima licem u lice“, tvrdi Woodroofe dodavši da ne planira ni izbliza tako mnogo putovati kada pandemija završi.

70

posto noćenja u najvećem svjetskom hotelijeru Marriott bilo je 2019. povezano s poslovnim putovanjima

Iako mnoštvo analitičara sektora putovanja predviđa snažan oporavak turističkih putovanja kada granice između države opet postanu potpuno otvorene, poslovna putovanja – koja prema podacima revizorske tvrtke PwC mogu donijeti i do 75 posto prihoda na nekim međunarodnim linijama – u ozbiljnoj su krizi.

U kombinaciji s većim fokusom na ekološku održivost i postpandemijsku štednju u financijski iscrpljenim kompanijama, rast virtualnih sastanaka vjerojatno će imati dugoročne posljedice, smatraju predstavnici branše zračnog prijevoza.

Primjerice, siječanjsko istraživanje Deloittea među 90 financijskih direktora najvećih britanskih kompanija pokazalo je da 44 posto njih namjerava smanjiti izdatke na troškove poput putovanja u idućih 12 mjeseci. Financijaši također očekuju da će se rad od kuće do 2025. povećati za pet puta u odnosu na predpandemijske razine.

Dobar dio zrakoplovne branše već se pomirio s pretpostavkom da je većina nekadašnjeg volumena poslovnih putovanja izgubljena, barem privremeno.

Kako ubrzava globalna kampanja cijepljenja, zrakoplovni prijevoznici rade izračune koliki će taj gubitak biti, odnosno koliko će dugo trajati. Bill Gates izjavio je CNBC-u u studenom da će preko 50 posto poslovnih putovanja i preko 30 posto vremena koje se provodilo u uredima zauvijek nestati.

S tom se tvrdnjom nije složio Ed Bastian, izvršni direktor američke zrakoplovne kompanije Delta, poručivši osnivaču Microsofta da nije kvalificiran prognozirati trendove u poslovnim letovima.

Strukturne promjene

Jeffrey Goh, izvršni direktor najveće svjetske zrakoplovne grupacije Star Alliance, smatra kako će se dogoditi strukturne promjene u segmentu poslovnih putovanja koji bi taj sektor mogle smanjiti za trećinu. S druge strane, Carsten Spohr, prvi čovjek njemačke Lufthanse, članice Star Alliancea, inzistira da će se poslovni letovi brzo oporaviti.

„Kao god razgovaram s korporativnim klijentima, primjećujem veliku potrebu za putovanjima“, rekao je Spohr nedavno analitičarima koji prate Lufthansino poslovanje.

No, u vezi poslovnih putovanja još je mnogo nepoznanica, ocjenjuje Martin Ferguson, potpredsjednik tvrtke American Express Global Business Travel, jednog od najvećih svjetskih organizatora te vrste putovanja. „U ovom trenutku ne možete putovati ako to želite. Ono što ne znamo jest koliko će ljudi izabrati da ne putuju kada to budu mogli“, dodaje Ferguson.

Rast poslovnih putovanja dogodio se usporedno s uzletom zračnog prijevoza tijekom 50-ih i 60-ih godina prošlog stoljeća.

Prema podacima međunarodne udruge zračnog prijevoza IATA, sjedala u poslovnoj i prvoj klasi u prosjeku su pet puta skuplja nego u ekonomskoj. Zrakoplovnim kompanijama takva sjedala donose i do 30 posto ukupnog prihoda. No, od poslovnih putovanja mnogo novca crpe i hotelijeri.

Najveći svjetski hotelski lanac Marriott procjenjuje da je 2019. oko 70 posto svih ostvarenih noćenja bilo povezano s poslovnim putovanjima.

Komentirajte prvi

New Report

Close