Zračne luke: Treba ispitati kako je moguće poskupljenje aviokarata za 30 posto

Autor: Marija Crnjak , 02. srpanj 2023. u 08:38
Foto: Shutterstock

ACI Europe poziva regulatora da provjeri je li bilo zlouporaba aviokompanija.

Europsko udruženje zračnih luka ACI pozvalo je regulatore da pomno ispitaju cijene zrakoplovnih karata koje su u ovoj godini porasle za oko 30 posto u odnosu na lani, dok su zračne luke imale ograničenja visine pristojbi.

Olivier Jankovec, glavni direktor ACI Europe smatra da bi regulatori trebali nadzirati razinu cijena zračnih karata i provjeriti je li bilo zloupotrebe ovlasti za određivanje cijena.

Naime, cijene avionskih karata porasle su zahvaljujući kombinaciji velike potražnje s prekidom ograničenja putovanja nakon pandemije te nedostatka zrakoplova unatoč slaboj gospodarskoj situaciji.

16

posto pao je broj gradova povezanih zračnim prometom u Europi od 2019.

Ne traže ograničenje
U ACI-u ne traže ograničenje cijena zračnih karata, no smatraju legitimnim postavljati pitanje zašto su mnoge velike zračne luke imale ograničenje pristojbi za slijetanje dok su zračni prijevoznici slobodni naplaćivati koliko god žele. Naime, nacionalni regulatori mogu ograničiti naknade za slijetanje koje zračne luke smiju naplaćivati, no nemaju nikakvu ulogu u određivanju cijena zrakoplovnih karata.

S druge strane, avioprijevoznici podsjećaju zašto zračne luke trebaju biti pod paskom regulatora. Iz udruženja Airlines for Europe, u čijem članstvu su i easyJet, Ryanair i British Airways, ističu da je konkurencija među zrakoplovnim kompanijama pomogla u snižavanju cijena zrakoplovnih karata i omogućila pristupačna putovanja zrakoplovom za milijune europskih potrošača.

Istodobno, zračne luke, osobito veće, još uvijek funkcioniraju kao prirodni monopoli, što zahtijeva čvrsti regulatorni nadzor kako bi ih se držalo pod kontrolom. Avioprijevoznici i zračne luke redovito su se sukobljavali dok se industrija oporavljala od pandemije.

Londonski Heathrow bio je mjesto najvećih nesporazuma, a zračne tvrtke, uključujući British Airways i Virgin Atlantic, uspjele su zaustaviti podizanje pristojbi zračne luke za 90 posto nakon pandemije.

ACI Europe u zadnjoj objavi ovog tjedna javlja da su europske zračne luke ostvarile zajedničku neto dobit od 6,4 milijarde eura u 2022. godini, prvi put od 2019. Broj gradova povezanih zračnim prometom u Europi, doduše, pao je za 16 posto od 2019. budući da su zračni prijevoznici dali prednost najprometnijim i najunosnijim rutama pa putnici iz europskih zračnih luka i dalje imaju manje opcija nego ranije.

Prava putnika
Pred koji tjedan protiv nedodirljivosti zrakoplovnih kompanija javila se i Europska udruga putničkih agencija (ECTAA), povodom buduće objave revidirane europske legislative o paket aranžmanima i pravima putnika.

Naime, iako službeni nacrt direktive još nije izašao, ima naznaka da će najstroža pravila opet zahvatiti samo turističke agencije i turoperatore, dok će važni igrači poput zrakoplovnih kompanija i dalje imati znatno manje obveze oko obeštećenja putnika.

Postojeća direktiva o paket-aranžmanima putnike štiti tako da odgovornost za provedbu putovanja u potpunosti stavlja na agencije i turoperatore dok je pandemija pokazala da su putnici najviše bili oštećeni uslijed kašnjenja ili izostanka povrata novca za zrakoplovne karte.

Komentirajte prvi

New Report

Close