Trump je završnici svoje ovogodišnje predizborne kampanje iznosio lažne tvrdnje o manipulaciji vremenom i vladinoj pomoći nakon što su uragani pogodili Sjevernu Karolinu, „swing” državu u kojoj je naposljetku pobijedio.
Tužio se i na izbornu prijevaru, izbore 2020., pandemiju covida-19, negativne posljedice cjepiva i dr., a društveni mediji i posustali tradicionalni mediji pružali su mu slab otpor.
Te tvrdnje širile su se internetom putem mreže influensera na društvenim medijima, a oni su u mnogim slučajevima postali izvor vijesti jer mediji postaju sve fragmentiraniji.
„Problem netočnih informacija i dezinformacija najgori je dosad”, rekao je profesor sa Sveučilišta Duke, Bill Adair, koji je osnovao portal za provjeru istinitosti informacija PolitiFact i napisao knjigu “Beyond the Big Lie” objavljenu 2024.
Taktike koje imaju za cilj suzbijanje širenja i ispravljanje netočnih informacija kao što su „fact-checking” i praćenje i reguliranje sadržaja na društvenim medijima „očito ne djeluju”, rekao je Adair.
Čak i dok je ovogodišnja predizborna kampanja bila u punom jeku, ankete su pokazale da gotovo trećina Amerikanaca vjeruje da je Joe Biden ukrao izbore 2020.
Istraživači dezinformacija iz NewsGuarda utvrdili su da su 963 internetske stranice i 793 profila na društvenim mrežama opetovano objavljivali netočne izborne informacije, a 1283 internetskih stranica pristaša kandidata lažno se tijekom kampanje prikazivalo neutralnim informativnim organizacijama.
„Desnica je od 2016. ulagala u izgradnju participativnih, aktivističkih, frakcijskih mreža društvenih medija koje su izravno povezane s tim propagandnim medijskim ekosustavom”, objavila je na mreži Threads stručnjakinja za dezinformacije Renee DiResta.
„Stvari prelaze iz jedne sfere u drugu: propagandna mašinerija preuzima glasine ako su korisne. Memeovi oblikuju slanje poruka. Influenseri se međusobno osnažuju.”
Ethan Porter, znanstvenik i profesor na Sveučilištu George Washington, rekao je da je „Trumpu gotovo sigurno pomoglo odbijanje X-a da ograniči ili ublaži protrumpovske dezinformacije” iako one nisu bile odlučujuće za njegovu pobjedu.
Znanost i zdravlje
Strahuje se da bi u iduće četiri godine Trumpova mandata moglo doći do legitimiziranja dezinformacija o cjepivima, klimatskim promjenama i drugim zdravstvenim pitanjima s obzirom na njegovo savezništvo s Robertom F. Kennedyjem Jr., čija je neprofitna organizacija važan promicatelj lažnih teorija urote o covidu-19.
„Kako da ljude ne zabrinjava to što Trump želi da RFK Jr.-a, osoba koja nema formalno obrazovanje iz područja zdravstva, bude zadužena za zdravlje… taj čovjek godinama promiče antivakserske dezinformacije i javnozdravstvene teorije urote”, pita se na X-u Alma Hernandez, demokratska članica Zastupničkog doma iz Arizone.
Zajednica zabrinutih znanstvenika istaknula je da je prva Trumpova administracija provela 1400 promjena na agencijskim internetskim stranicama kojima su uklonjene znanstveno utemeljene informacije o pitanjima koja se tiču okoliša kao što su onečišćenje okoliša, klimatske promjene i ugrožene vrste.
„Put izabranog predsjednika Trumpa prema Bijeloj kući nezapamćena je kampanja dezinformacija, prijetnji, jezika podjela i opasnih političkih obećanja. Razumljivo je iščekivati iduće četiri godine sa ozbiljnom zabrinutošću”, napisao je u priopćenju predsjednik te organizacije Kim Waddell. Riječ je o neprofitnoj organizaciji koju su prije više od 50 godina osnovali znanstvenici i studenti MIT-a.
Ušutkavanje medija
Trumpovi napadi na medije izazivaju zabrinutost i kada je u pitanju medijsko praćenje rada njegove administracije.
Novinar i pisac Kyle Paoletta napisao je da se boji da će „Trumpovi napadi na medije postati paljba diskretnih pokušaja gušenja bilo kakvog izvješćivanja koje bude smatrao antagonističkim” i pita se hoće li novinari sačuvati pristup ili biti izloženi uznemiravanju.
Isto tako, društveni mediji povukli su se kad je riječ o kontroli sadržaja jer su istraživači dezinformacija izloženi prijetnjama ili napadima konzervativnih zastupnika.
Otkako je preuzeo Twitter, sada poznat kao X, Elon Musk, koji bi mogao potati član Trumpova kabineta, povećao je, a ne suzbio dezinformacije.
Matt Gertz iz lijeve nadzorne organizacije Media Matters rekao je da je Trump pridobio birače jednim dijelom zahvaljujući tome što su ih „desni mediji bombardirali lažima i pritužbama odvraćajući ih od konzultiranja alternativnih izvora informacija, bili to stari etablirani mediji ili vladini dužnosnici i medicinski stručnjaci.”
Daniel Kreiss, profesor i znanstvenik Centra za informacije, tehnologiju i javni život Sveučilišta u Novoj Karolini, rekao je da neuspješno ograničavanje širenja dezinformacija putem provjera i tradicionalnog izvješćivanja može imati „razorne” posljedice.
„Vidjet ćemo usklađene kampanje za podrivanje demokratskih institucija i demokratskih normi”, rekao je.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu