Skok troškova energenata zbog rata u Ukrajini globalno potresa cijene uzrokujući glavobolje građanima i poduzetnicima tisućama kilometara daleko od bojišta. Inflacija i eksplozija cijena struje u Australiji snažno se prelijeva na australske ‘coffee shopove’, čiji je posao posluživanja sendviča uz kavu, naglo postao neisplativ prisiljavajući mnoge na val zatvaranja.
Australska industrija kafića, vrijedna po procjenama 10 milijardi australskih dolara (6 milijardi eura), ujedno najveća izvan Europe po broju stanovnika, ocrtava se kao vidljiva žrtva skupljih komunalija, troškova proizvodnje, plaća i stanarina. Istodobno, rast veće kamatne stope u obuzdavanju inflacije, pritisnuo je građane na skromniju potrošnju smanjujući prihode ugostiteljima, piše Reuters.
Udar na troškove
Gruba računica ilustrira da su troškovi komercijalne proizvodnje sendviča, uključujući sve troškove režija, od struje do govedine, porasli 16 posto u posljednje dvije godine, dok se potrošnja kupaca strmoglavila, brišući deset posto profitne marže tipične za industriju.
Reutersova kalkulacija pokazuje da su troškovi proizvodnje jedne od najpopularnijih kava, tzv. ‘flat white’, porasli za gotovo 20 posto. Rezultat je manji profit, pad broja kupaca i sve više ugostitelja koji važu stavljanje ključa u bravu.
“Troškovi života postaju sve veći, posebno za one koji su dolazili na dnevni obrok”, rekao je Jack Hanna, ugostitelj koji je prošlog mjeseca zatvorio Goodsline Cafe u središtu Sydneya, dvije godine nakon pokretanja posla potrošivši oko 1,5 milijuna australskih dolara (0,9 milijuna eura) na opremanje.
“Ljudi jednostavno nisu voljni trošiti novac na dodatnu potrošnju kada je supermarket također skup. Morali smo povećati naše cijene i platiti zaposlenicima plaću od koje mogu živjeti”, kaže Hanna. No, povećanje cijena sendviča i kave u B2C segmentu bitno je više ograničeno nego u slučaju kada jedna tvrtka podiže cijene drugoj, B2B.
Idu na bubanj
Damian Krigstein, vlasnik obližnjeg ‘coffee shopa’ Bar Zini, planira prebaciti poslovanje na dostavu hrane kako bi smanjio troškove. “Pogledate li po koliko je mnogo poslovnih prostora ponuđeno na iznajmljivanje, mjesta iz vašeg djetinjstva koja su potpuno nestala, ljudi koji ostaju bez sredstava za život… vremena su strašna”, rekao je Krigstein.
Prije pandemije Covida-19, ugostiteljski objekti bili čini su oko trećina australskih malih tvrtki oglašenih na prodaju. Danas ih je više na prodaju, njihov broj bliži polovini, s traženim cijenama koje sniženih do 50 posto povijesnih tržišnih vrijednosti, kažu prodajni agenti. Oko šestine kafića oglašenih na prodaju zatvara se prije nego što nađe kupca.
“Mnogi ugostitelji jednostavno su iscrpljeni nakon što su preživjeli Covid. Laknulo im je da su izašli iz ugovora o najmu”, rekao je broker u SBS Business Brokers Peter Meredith. “Ljudi počinju paničariti zbog povećane struje, plaća, stanarine”, rekao je Guy Cooper, direktor u Link Business Sales Australasia, kompaniji s više od 400 ugostiteljskih tvrtki za prodaju diljem zemlje.
Podaci Australske komisije za vrijednosne papire i investicije pokazuju da je nesolventnost poduzeća u svibnju rekordno visoka u osam godina jer istječu vladine mjere zaštite od pandemije.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu