Prema procjeni američke konzultantske kuće Boston Consulting Group, novi granični porez na ugljik u Europskoj uniji će uzrokovati rast prosječne cijene novog automobila za skoro 600 eura, piše Klixba.
Unija mehanizmom za ugljično prilagođavanje na granicama (CBAM) obavezuje uvoznike izvan EU da joj plaćaju porez na ugljik koji emitiraju prilikom proizvodnje, kao što su čelik i cement. Iz Boston Consulting Groupa ukazali su da je u prosječnom automobilu s četvero vrata sadržano sedam tona ugljikovog dioksida (CO2), od čega se nešto manje od polovine odnosi na čelik i aluminij koji se koriste za proizvodnju automobila.
S obzirom na to da porez na tonu ugljika trenutno iznosi 82,90 eura, očekuje se da će prosječna cijena novog automobila porasti za 580,30 eura. Proizvođači su već morali otkupiti pravo na emitiranje ugljikovog dioksida (ETS) kako bi mogli uvoziti ono što im je potrebno za proizvodnju.
Poljska je krajem kolovoza najavila da će pred Europskim sudom pravde osporiti CBAM. Tvrde da je za uvođenje CBAM-a bila potrebna jednoglasna podrška, a ne kvalifiicirana većina u EU. Poljska ministrica za klimu Anna Moskwa je ukazala da bi CBAM za posljedicu mogao imati neravnomjeran rast troškova energije u cijeloj Uniji i da je to u suprotnosti principu energetske solidarnosti.
Brazil, Južna Afrika, Indija i Kina tvrde da se diskriminira CBAM-om. Očekuje se da bi njime najteže bile pogođene Rusija, Turska i Ukrajina. Neke od ovih država bi vjerojatno pred Svjetskom trgovinskom organizacijom (WTO) pokrenule spor protiv EU, ali moraju sačekati 2026. kako bi mogle dokazati koliku su štetu pretrpjele.
WTO bi mogao presuditi protiv Unije ako bi utvrdio da je različitim državama po različitim stopama naplaćivala poreze za iste proizvode ili ako se utvrdi da je domaće proizvode drugačije tretirala u odnosu na strane, piše portal Brussels Signal.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu