Pouke koje je najveći svjetski proizvođač automobila izvukao iz katastrofe koja sutra bilježi 10. obljetnicu pomogle su mu da jedini u svojoj branši izbjegne recentnu nestašicu ključnih elektroničkih dijelova koja konkurentima stvara velike glavobolje.
Kako piše Reuters, Toyota je još prije nekoliko desetljeća prva u svijetu uvela princip proizvodnje “upravo na vrijeme” koji eliminira potrebu stvaranja zaliha dijelova jer oni od dobavljača dolaze izravno na proizvodnu traku.
Veliki šok
Međutim, taj princip već 10 godina ne vrijedi za elektroničke dijelove koje Toyota ugrađuje u svoja vozila. Nakon što je snažan potres 11. ožujka 2011. izazvao golemi val koji je odnio 22.000 života i potopio nuklearnu elektranu Fukushima dovevši do nuklearne katastrofe, dobavni lanci najvećeg japanskog proizvođača auta bili su ozbiljno poremećeni.
Posljedice su bile tako duboke da je Toyoti trebalo četiri mjeseca za normalizaciju proizvodnje u svojim japanskim tvornicama, a čak šest mjeseci u pogonima u inozemstvu.
Radilo se o velikom šoku za Toyotin princip proizvodnje “upravo na vrijeme” s obzirom da se neometan dotok dijelova od dobavljača do proizvodnih pogona nalazio u središtu uspona te kompanije u svjetskog lidera u automobilskoj branši po učinkovitosti i kvaliteti proizvodnje.
Nakon katastrofe u Fukushimi Toyota je procijenila utjecaj na cjelokupnu nabavu više od 1200 vrsti dijelova te napravila popis 500 prioritetnih dijelova čija se dobava u budućnosti mora osigurati. Među njima su i elektronički procesori koje proizvodi japanska kompanija Renesas Electronics.
Time je definiran Plan kontinuiteta poslovanja (BCP) koji zahtijeva od dobavljača elektronike da uvijek imaju spremne zalihe za dva do šest mjeseci nesmetane isporuke Toyoti, ovisno o vremenu potrebnom od narudžbe do isporuke, pojašnjavaju Reutersovi izvori.
To je glavni razlog zašto je japanski proizvođač praktički neokrznut tijekom sadašnje nestašice elektroničkih dijelova za automobile koja se počela osjećati već krajem 2020. godine. Izazvala ju je lanjska golema potražnja za potrošačkom elektronikom tijekom zatvaranja radi suzbijanja širenja koronavirusa, dok je istovremeno značajno pala proizvodnja automobila.
Stoga su se proizvođači elektroničkih dijelova preusmjerili na isporuke elektroničkim divovima, poput Samsunga i Applea. Međutim, kada se proizvodnja automobila opet normalizirala, elektroničkih dijelova nije bilo dovoljno za isporuku i automobilskim kompanijama.
Stoga je dobar dio globalne auto-industrije prisiljen privremeno obustaviti, odnosno smanjiti proizvodnju. No, ne i Toyota.
Japanci su prošlog mjeseca nemalo iznenadili investitore i konkurente najavom da njezina proizvodnja neće pretrpiti značajne probleme zbog nestašice elektroničkih dijelova, za razliku od Volkswagena, General Motorsa, Forda, Honde i Stellantisa (Peugeot/Citroën i Fiat/Chrysler).
Štoviše, Toyota je podigla prognozu prodaje brendova Toyota i Lexus za ovu fiskalnu godinu sa 8,6 na 8,9 milijuna vozila. Povisila je i procjenu operativne dobiti za cijelu godinu za 54 posto, na 2 bilijuna jena (18,4 milijarde dolara).
Štit i od promjena klime
Toyotin plan također je štiti i od prirodnih nepogoda izazvanih klimatskim promjenama, poput snažnih tajfuna i oluja koji često izazivaju poplave i klizanja tla širom Japana. Od takvih nepogoda nije pošteđena ni južna regija Kyushu, inače veliko industrijsko središte u kojem proizvodne pogone ima i Renesas Electronics.
Jedan od Reutersovih izvora upoznat s Toyotinom nabavom elektroničkih dijelova kaže da je kompanija i njezine podružnice postala iznimno nesklona riziku koji donosi utjecaj klimatskih promjena. Međutim, prirodne katastrofe nisu jedina prijetnja na horizontu.
Proizvođači automobila se pribojavaju da će u budućnosti biti još više poremećaja u nabavi elektroničkih dijelova s obzirom da automobili postaju sve digitaliziraniji, a snažno raste i udjel električnih vozila.
S druge strane, sve je jača potražnja za elektronikom od strane proizvođača pametnih telefona, računala, zrakoplova i industrijskih robota. Reutersovi izvori tvrde kako Toyota ima još jednu veliku prednost nad konkurentima, a to je dugogodišnja politika razumijevanja tehnologije koja se ugrađuje u automobile.
“Mi razumijemo tehnologiju od načina na koji funkcioniraju procesori do toga koji se plinovi i kemikalije koriste u njihovoj proizvodnji. To je drugačija razina znanja koju ne možete dobiti ako samo kupujete tu tehnologiju”, kaže Reutersov izvor unutar kompanije.
Primjer takvog pristupa je bilo lansiranje prvog Toyotina hibrida, modela Prius, još daleke 1997. godine.
Toyota je godinama ranije zaposlila niz inženjera iz elektroničkih kompanija radi razvijanja procesora za nadzor Priusovih pogonskih sustava. Neke dijelove je kompanija i sama proizvodila dok ih nije 2019. počela kupovati od Densa.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu