Već drugi štrajk njemačkih željezničara u manje od mjesec dana odnio je tamošnjem gospodarstvi nekoliko stotina milijuna eura, ali i dodatno unazadio poslovanje državne kompanije Deutsche Bahn (DB) koja se još oporavlja od posljedica pandemije i zaključavanja gospodarstva.
Kako prenose njemački mediji, članovi sindikata strojovođa GDL u ponedjeljak su stupili u novi dvodnevni štrajk koji će potrajati do danas. Tijekom štrajka putnicima je bila dostupna samo četvrtina međugradskih linija, dok se lokalni željeznički promet odvijao na tek 40 posto voznog reda.
Strojovođe teretnih vlakova štrajk su započele još u subotu, a kao i njihove kolege u putničkom prometu, na radna mjesta vratili su se danas.
Kako prenosi Deutsche Welle, sindikat GDL traži povećanje plaća od 3,2 posto tijekom ove i iduće godine te jednokratni “pandemijski” bonus od 600 eura. Sindikat još traži i bolje radne uvjete.
Povećanje u dva dijela
DB pak nudi nudi podjelu povećanja plaća na dva dijela: u siječnju iduće godine željezničari bi dobili 1,5 posto više plaće, a u ožujku 2023. dodatnih 1,7 posto. Osim termina kada bi do povećanja plaće trebalo doći, dvije se strane spore i oko trajanja dogovora o plaćama.
Naime, kompanija predlaže rok do kraja lipnja 2024. godine. Što se tiče “korona bonusa” – nagrade za rad u pandemijskim uvjetima – kompanija je poručila kako se o tome može razgovarati u budućnosti. Međutim, ponudu poslovodstva u GDL-u su ocijenili kao “sramnu”.
“Ponuda Deutsche Bahna nije vrijedna čak ni papira na kojem je napisana”, izjavio je čelnik sindikata Claus Weselsky. Dodao je kako očekuje konkretnu ponudu kompanije, a ne namjeru da se o tome kasnije razgovara.
Međutim, štrajk strojovođa za DB nije mogao doći u nezgodnijem trenutku. Njemački željeznički prijevoznik izgubio je milijarde eura tijekom pandemije, a nedavne razorne poplave uništile su i dio pruga.
Lanjski gubitak dosegao je 2,9 milijardi eura, a u prvom polugodištu ostvaren je minus od dodatnih 1,4 milijarde eura. Kompanija je stoga morala od svog vlasnika, njemačke vlade, zatražiti financijsku pomoć od 500 milijuna eura.
Najveći uteg poslovanju došao je od velikog pada broja putnika u međugradskom prometu dok je podružnica za teretni prijevoz, DB Cargo, zabilježila pad prometa od 8 posto u odnosu na predpandemijsku 2019. godinu.
Međutim, udar na financijsko stanje DB-a dolazi i od obveze ulaganja u golemu obnovu željezničke infrastrukture.
Još viša ulaganja
Prošle su godine neto kapitalna ulaganja DB-a iznosila 5,9 milijardi eura, što je 4,3 posto više nego godinu ranije. Procjene kompanije govore da bi ta brojka ove godine mogla biti još viša. Zaustavljeni vlakovi nisu dobra vijest ni za cjelokupnu njemačku ekonomiju koja ionako ima problema s poremećenim dobavnim lancima.
DB uobičajeno preveze oko milijun tona robe dnevno, odnosno 43 posto ukupnog tereta koji se svakoga dana preveze njemačkim prugama.
Ekonomisti su izračunali da je ovaj štrajk strojovođa gospodarstvo stajao oko 100 milijuna eura dnevno. Najviše su pogođeni automobilski, kemijski i metalurški sektori, koji tradicionalno znatno ovise o željezničkom prijevozu.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu