Europska unija i SAD namjeravaju na sastanku sedam najrazvijenijih država svijeta (G7) pokrenuti inicijativu gradnje infrastrukture u siromašnijim državama koja bi bila konkurent kineskom megaprojektu Inicijativa pojas i put (BRI), poznatijomkao “Novi put svile”.
Kako piše Financial Times, ovoga će mjeseca biti dovršeno polaganje podmorskog optičkog kabela između Europe i Južne Amerike, vrijednog 150 milijuna eura.
Projekt EllaLink podržava nekoliko razvojnih banaka, među kojima je i Europska investicijska banka.
Poticaj suradnji
Projekt će biti gotov upravo u trenutku kada Europska unija i saveznici obnavljaju inicijativu za suradnju na međunarodnim infrastrukturnim projektima koji bi konkurirali Novom putu svile koji je Pekingu omogućio širenje utjecaja širom svijeta.
Cilj inicijative je potaknuti suradnju između EU i partnera – uključujući Japan, SAD i Indiju – te podržati visokokvalitetne projekte u siromašnijim državama. Očekuje se da će ova tema zauzimati velik dio agende sastanka europskih lidera u svibnju te skupine G7 u lipnju u Ujedinjenom Kraljevstvu.
Jedan europski diplomat koji je želio ostati anoniman izjavio je FT-u kako je Zapad do sada pokušavao suzbiti kineski projekt uglavnom floskulama i ispraznim političkim izjavama.
“Nažalost, nema prave geopolitičke strategije ili plana koji je konzistentan i koherentan. Postoji realna potreba zajedničkog rada na infrastrukturnim projektima i izbjegavanja mogućnosti da siromašnije države postanu preovisne o Kini”, kaže FT-ov izvor.
Istraživači s Kiel Instituta za svjetsku ekonomiju te sveučilišta Georgetown na temelju stotinu BRI kreditnih ugovora koje je Kina sklopila s drugim državama potvrdili su ono što kritičari Novog puta svile dugo sumnjaju. Ugovori sadrže neubičajene odredbe o povjerljivosti koje dužniku zabranju objavu uvjeta kredita, a ponekad i samog postojanja duga.
Sporne odredbe
Nadalje, krediti odobreni u sklopu BRI inicijative ne podliježu kolektivnom restrukturiranju, a neke odredbe dopuštaju kineskim vjerovnicima da utječu na unutrašnju i vanjsku politiku dužnika. Podsjetimo, BRI je postao strateški alat kineske vlade od njegova pokretanja 2013. godine.
Kina je do sada podržala gradnju cesta, luka i željezničkih pruga u više desetaka država. Upravo činjenica da BRI traje već sedam godina znatno će otežati realizaciju zapadne inicijative, smatraju kritičari ove ideje.
Dodaju i kako Zapad već debelo kasni, posebno što se tiče infrastrukturnih projekata u Africi. No, dio europskih diplomata smatra kako ne bi trebalo ići na gradnju “hardvera”, već stvoriti partnerstvo temeljeno na dijeljenju standarda. “Tko piše pravila, vlada svijetom”, ističe FT-ov izvor.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu