Zbog inflacije, poskupljenja sirove nafte i rasta potražnje Mađarska od danas ograničava cijene goriva na benzinskim pumpama na tri mjeseca. Susjedna zemlja tako slijedi primjer Hrvatske koja je cijene goriva iz istih razloga ograničila u listopadu, što je naposljetku produženo za još mjesec dana.
Kako navodi Financial Times, Mađarska je zabilježila rekordne cijene goriva, a u stalnom porastu je i godišnja inflacija unatoč nizu povećanja kamatnih stopa središnje banke, da bi u listopadu dosegla 6,5 posto.
“Donijeli smo odluku, cijene svih goriva ograničuju se na 480 forinti (1,30 eura)”, napisao je na svojoj stranici na Facebooku mađarski premijer Viktor Orban. U Mađarskoj se dosad za benzin po litri plaćalo 506 forinti, a za dizel 512. “Ovaj nagli potez znači da će se niže cijene pojaviti u inflaciji već u studenom, koja tako može ostati ispod godišnjih 7 posto.
Onda od prosinca nadalje može pomoći u održavanju konstantne stope inflacije, što također pomaže monetarnoj politici. Naravno, izbori su također faktor”, rekao je za Financial Times David Nemeth, ekonomist u mađarskoj K&H banci.
Analitičari smatraju da će Orban ograničavanje cijena iskoristiti u svojoj kampanji uoči novih izbora u travnju sljedeće godine, s tvrdnjom da je ograničenjem cijena nastojao obuzdati inflaciju.
Orban, koji je često uvodio oštre mjere međunarodnim poduzećima i dovodio u pitanje temeljne politike Europske unije, već dulje vrijeme primjenjuje ograničenja cijena energije. Kućanstva u zemljama članicama EU plaćaju ograničen iznos za prirodni plin i struju.
Ekonomist Nemeth kaže da bi ograničenje cijena energenata mogle biti previše za Mađarsku ako tržišne cijene ostanu visoke u srednjoročnom razdoblju, ali je dodao da je bilo kakva revizija vjerojatna tek nakon izbora.
Kako navode iz Financial Timesa, dionice mađarske naftne kompanije MOL, koja upravlja najvećom mrežom benzinskih postaja u zemlji i koja je druga najlikvidnija dionica na Budimpeštanskoj burzi, pale su za čak 6 posto nakon te vijesti, prije nego što su se stabilizirale na gubitku od 4 posto.
Lajos Torok iz brokerske kuće Equilor rekao je nacionalnoj novinskoj agenciji MTI da bi zamrzavanje cijena moglo stajati MOL od 120 do 180 milijuna eura, ovisno o svjetskim cijenama nafte.
Prema Europskoj agenciji za okoliš, Mađari već plaćaju drugu najnižu trošarinu na benzin i petu najnižu trošarinu na dizel u EU. Na crpkama su također platili manje od prosjeka EU-a: oko 1,40 eura po litri naspram prosjeka EU-a od 1,66 eura.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu