TikTok bio je jedna od najpopularnijih aplikacija u Indiji – sve dok nije zabranjen 2020. godine.
Prije četiri godine, Indija je bila najveće TikTokovo tržište. Aplikacija je imala rastuću bazu od 200 milijuna korisnika raznih supkultura i pružala životne prilike tamošnjim influencerima i kreatorima sadržaja. Razvoj te društvene mreže činio se nezaustavljivim, sve dok napetosti na granici između Indije i Kine nisu prerasle u smrtonosno nasilje.
Nakon sukoba dviju država, indijska vlada zabranila je aplikaciju 29. lipnja 2020. Gotovo preko noći u najmnogoljudnijoj zemlji svijeta, TikTok je nestao. Međutim, računi i videozapisi indijskih TikTokera i dalje su dostupni na internetu, zamrznuti u vremenu kada je aplikacija tek počela dominirati kulturnom scenom.
Na neki način, to bi moglo pružiti uvid u ono što bi se moglo dogoditi u Sjedinjenim Državama u slučaju zabrane TikToka. U travnju 2024., predsjednik Joe Biden potpisao je zakon koji bi na kraju mogao dovesti do zabrane te mreže u SAD-u, otvarajući novo poglavlje nakon godina prijetnji i neuspjelih zakonskih inicijativa. Američki zakon zahtijeva da kompanija ByteDance, vlasnik TikToka, proda svoj udio u aplikaciji u roku od devet mjeseci, uz dodatno tromjesečno prijelazno razdoblje, ili da se pak suoči s potencijalnom zabranom rada u SAD-u. ByteDance tvrdi da nema namjeru prodati platformu, a 6. prosinca američki savezni žalbeni sud odbacio je pokušaj te kompanije da se zakon poništi. Zbog svega, platforma bi u SAD-u trebala postati nedostupna 29. siječnja, iako neki vjeruju da će slučaj završiti pred Vrhovnim sudom, piše BBC.
Zabrana te društvene mreže bila bi presedan u povijesti američke tehnologije, iako trenutna pravna bitka ostavlja TikTokovu sudbinu neizvjesnom. Indijska praksa zabrane pokazuje što se događa kada velika država ukloni TikTok s pametnih telefona svojih građana. Indija nije jedina zemlja koja je poduzela taj korak – u studenom 2023. Nepal je također objavio odluku o zabrani TikToka, dok je Pakistan od 2020. nekoliko puta privremeno zabranio aplikaciju. Dok 150 milijuna korisnika TikToka u SAD-u pregledava videozapise u neizvjesnosti, priča o zabrani kineske društvene mreže u Indiji pokazuje da se korisnici brzo prilagođavaju, ali i da, kada TikTok nestane, velik dio njegove kulture nestaje s njim.
Sucharita Tyagi, filmska kritičarka iz Mumbaija, izgradila je svoj TikTok račun prikupivši 11.000 pratitelja prije nego što je aplikacija zabranjena, a neki od njenih videozapisa dosegnuli su milijune pregleda.
“TikTok je bio ogroman. Ljudi su se okupljali diljem zemlje, plesali, izvodili skečeve, objavljivali priče o svom svakodnevnom životu u malim planinskim mjestima. Velik broj ljudi, koji nikada prije nisu imali priliku za vidljivost, odjednom je dobio prostor za to. Postalo je moguće”, kazala je Tyagi.
Aplikacija je bila poseban fenomen zbog načina na koji je njezin algoritam pružao prilike korisnicima iz ruralnih krajeva Indije, omogućujući im da pronađu publiku, pa čak i postignu status slavnih, što nije bilo moguće na drugim aplikacijama.
‘Prozor u svijet’ malima
“Prvi put je demokratizirala stvaranje sadržaja. Počeli smo viđati ljude iz vrlo ruralnih područja, nisko pozicioniranih na socio-ekonomskoj ljestvici, koji nikada nisu mogli ni sanjati da će imati pratitelje ili zarađivati novac od toga. TikTokov algoritam otkrivanja plasirao bi sadržaj korisnicima koji su ga željeli vidjeti. Nije bilo ničeg sličnog za hiperlokalne videozapise”, rekao je Prasanto K Roy, pisac i tehnološki analitičar iz New Delhija.
TikTok ima sličnu kulturnu važnost u SAD-u, gdje cvjetaju nišne zajednice, a mnogi mali kreatori i poduzeća temelje svoju egzistenciju na aplikaciji.
Kada je TikTok nestao iz Indije, vlada je zabranila i 58 drugih kineskih aplikacija, uključujući neke koje danas postaju popularne u SAD-u, poput online trgovine za odjeću i modne dodatke Shein. Tijekom godina Indija je zabranila više od stotinu kineskih aplikacija, iako su nedavni pregovori omogućili povratak indijske verzije Sheina.
Isto bi se moglo dogoditi u SAD-u. Novi zakon postavlja presedan i američkoj vladi stvara okvir za uklanjanje drugih kineskih aplikacija. Politička zabrinutost oko privatnosti i nacionalne sigurnosti vezana uz TikTok mogla bi se tako primijeniti i na brojne druge tvrtke.
Kada popularna aplikacija nestane, drugi pokušavaju popuniti prazninu. “Čim je TikTok zabranjen, otvorila se prilika vrijedna više milijardi dolara,” kazao je Nikhil Pahwa, indijski novinar i osnivač news portala MediaNama. “Više indijskih start-upova pokrenuto je ili se prilagodilo promjeni kako bi popunilo nastalu prazninu”, istaknuo je Pahwa.
Za mnoge veće kreatore indijskog TikToka i njihove obožavatelje, nije prošlo dugo prije negoli su prešli na aplikacije Mete i Googlea.
Na primjer, Geet, indijska influenserica koja koristi samo svoje ime, postala je prava zvijezda na TikToku poučavajući svoje pratitelje engleskom jeziku, dajući im životne savjete i motivacijske govore. Do trenutka zabrane imala je 10 milijuna pratitelja na tri računa.
U intervjuu iz 2020. za BBC Geet je izrazila zabrinutost za budućnost svoje karijere. No, četiri godine kasnije, skupila je gotovo pet milijuna pratitelja na Instagramu i YouTubeu.
Ipak, korisnici i stručnjaci s kojima je BBC razgovarao kažu da su Instagram i YouTube možda preuzeli TikTokov promet, no da te aplikacije nisu uspjele ponovno stvoriti osjećaj indijskog TikToka.
“TikTok je imao potpuno drugačiju bazu korisnika kada je riječ o kreatorima. Na TikToku su farmeri, zidari i ljudi iz malih mjesta objavljivali videozapise. Takve stvari ne viđamo često na YouTube Shortsima ili na Instagram Reelsima. TikTokov algoritam otkrivanja kreatora sadržaja bio je drugačiji”, istaknuo je Pahwa.
Posljedice gašenja aplikacije
Bude li TikTok bude zabranjen u SAD-u, američki pejzaž društvenih mreža mogao bi krenuti sličnim putem kao indijski. Četiri godine nakon zabrane, Instagram i YouTube već su se etablirali kao ‘dom’ za kratke videozapise. Čak i LinkedIn eksperimentira s video formatom u stilu TikToka.
Konkuretni TikToka pokazali su da im nije potrebno iznova stvoriti slično kulturno ozračje kako bi postigli uspjeh. Moguće je da bi, zabrani li se Tiktok u SAD-u američki hiperlokalni i nišni sadržaji mogli nestati, baš kao što su nestali u Indiji. Zapravo, kulturne posljedice na SAD bile bi daleko značajnije. Prema podacima Pew Research Centra, gotovo trećina Amerikanaca u dobi od 18 do 29 godina o informira se putem TikToka.
SAD ima manje korisnika TikToka nego što je Indija imala na svom vrhuncu (200 milijuna), no Indija ima 1,4 milijardu stanovnika. TikTok navodno ima 170 milijuna korisnika u SAD-u, što je više od polovine tamošnjeg stanovništva.
“Kada je Indija zabranila TikTok, aplikacija nije bila gigant kakav je danas. Posljednjih godina došlo je do kulturalne revolucije. Mislim da bi zabrana sada u Americi imala puno veći utjecaj”, smatra Tyagi.
Postoji i značajna mogućnost da bi zabrana TikToka u SAD-u mogla potaknuti trgovinski rat. “Mislim da postoji velika mogućnost uzvratnih mjera Kine,” dodao je Pahwa. Kina je osudila Indiju zbog zabrane TikToka, no u tom slučaju nije bilo očite odmazde. SAD možda neće biti te sreće.
Razlozi za to su brojni. Jedan od njih je činjenica da indijska tehnološka industrija u Kini praktički ne postoji, dok američka tehnološka industrija, s druge strane, pruža mnogo prilika za uzvratni napad. Kina je već pokrenula napore za “brisanje Amerike” odnosno za zamjenu američke tehnologije domaćim alternativama. Zabrana TikToka mogla bi ubrzati taj projekt.
“Zabrana TikToka bila je tako iznenadna kada se dogodila. Za mene to nije bio veliki problem, aplikaciju sam koristila samo za promociju tuđih ostvarenja, ali mnogima se to činilo čudno i nepravedno, posebno ljudima koji su stvarno zarađivali novac i dobivali sponzorske ugovore.”
Gubitak TikToka nije utjecao na Tyaginu egzistenciju, ali ju je odvojio od njenog računa. To jest, dok nije otputovala u SAD.
“Kada sam posjetila Ameriku, iznenadila sam se vidjevši da je moj profil još uvijek aktivan,” kaže Tyagi. Bilo je to poput povratka u prošlost. Čak je objavila nekoliko videozapisa. Većina njezinih pratitelja kod kuće nije ih mogla vidjeti, no dobila je nešto reakcija na nove objave od Indijaca koji žive u inozemstvu.
“Svi ti milijuni računa još uvijek su tu. Zanimljivo je vidjeti da ih je TikTok zadržao. Pitam se nadaju li se da će ih Indija pustiti natrag”, istaknula je filmska kritičarka.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu