Više od dva desetljeća odlazna putovanja iz Kine bila su glavni rastući katalizator globalnih putovanja, gospodarski motor potaknut nastajanjem srednje klase u zemlji od 1,4 milijarde ljudi.
Čineći gotovo jednu petinu globalne turističke potrošnje, kineski turisti potrošili su 255 milijardi dolara u inozemstvu i napravili 166 milijuna inozemnih putovanja u 2019., prema podacima Svjetske turističke organizacije (UNWTO).
Između 2009. i 2019. broj odlaznih kineskih turista rastao je u prosjeku 12,8 posto godišnje, u usporedbi s globalnim prosjekom od 5,1 posto. Kina je 2019. registrirala prosječno oko 12 milijuna avioputnika u odlaznom prometu mjesečno.
Cvalo je do pandemije, a onda sve stalo jer je Kina provodila strogu ‘zero covid’ politiku koja je zemlju stavila u karantenu. Sad se vraća, no kineski turisti nisu što su nekad bili, kaže struka.
Svijet se, stoga, mora pripremiti za novu vrstu kineskih putnika, onih koji su suzdržaniji i oprezniji, a svakako onih koji možda neće biti toliko voljni uskočiti u avion i letjeti preko planete jednako spremno kao 2019. Znači, kineski turisti koji su se okupljali iza voditelja putovanja sa zastavicom u 2023. su, u najboljem slučaju, zastarjeli klišej.
Mahnito nadoknađuju
Steve Saxon, partner u McKinsey Shenzhen i voditelj azijske turističke agencije kaže da odredišta prije svega moraju biti gostoljubivija, s lakšim pravilima ulaska za kineske putnike, po uzoru na Tajland koji im nudi jednostavne e-vize, kao i Bliski istok i Singapur.
Istraživanja pokazuju da se Kinezima putuje, i da za to imaju novca. Najveća kineska online putnička agencija Trip.com, dio vodeće platforme Ctrip, tijekom rezervacija odmora za Kinesku novu godinu imala je veliki povratak Kineza.
Sveukupne rezervacije odlaznih putovanja (izvan kontinentalne Kine) na platformi porasle su za 640 posto u usporedbi s razdobljem Kineske nove godine 2022., pri čemu su rezervacije zrakoplovnih karata i inozemnih hotela porasle za više od 400 posto.
Kina je, naime, prošli tjedan objavila popis od još 40 zemalja, nakon početnog popisa od 20 država za svoj pilot program za odlazna grupna putovanja. Profesor Wolfgang Arlt, izvršni direktor Kineskog instituta za istraživanje vanjskog turizma, složio se da bi svaki odgovor na pitanja o definiranju “kineskog” putnika bio pogrešan.
No, oni koji ih ugošćuju trebaju znati da kinesko tržište nije monolit, te postoje različite vrste putnika s različitim zahtjevima i obrascima ponašanja. Tako 28-godišnji gurman iz Hangzhoua možda želi jesti lokalnu hranu i pohađati tečaj kuhanja, par s 10-godišnjim djetetom iz Šangaja možda želi neke obrazovne aktivnosti, imućni stariji par iz Pekinga može se odlučiti za obilazak kušanja vina.
Stoga dosadašnji načini marketinga kineskim putnicima danas neće tako dobro funkcionirati, jer su se njihove preferencije promijenile tijekom pandemije. Pritom su bogatiji putnici najvjerojatniji kandidati za brži povratak, jer je putovanje simbol profesionalnog i financijskog uspjeha.
Iz Trip.coma ističu da novi kineski putnik preferira prilagođene putne proizvode i iskustva, kao i proizvode visoke kvalitete koji pružaju dodatnu vrijednost. Premda traže više za svoj novac, mnogi kineski turisti opuštanje gledaju kao cilj putovanja, osobito u odredišta jugoistočne Azije s plažama i odmaralištima.
Obiteljska putovanja također su u porastu, uključujući putovanja s malom djecom i starijim roditeljima. Mlađa generacija putnika pokazuje interes za manje grupne ture, s fleksibilnijim aranžmanima, visokokvalitetnim uslugama i raznolikim iskustvima. Došlo je i do snažnog rasta aktivnosti na otvorenom, posebno kampiranja, planinarenja i vodenih sportova kao što je surfanje.
Pritom, mnogi Kinezi imaju proračun za putovanja. Ako su cijene više, skrate putovanje za dan-dva, ili pojedu “noodles” umjesto večere kako bi ostali unutar budžeta. Treba ipak znati da su tri godine stroge nulte Covid politike imale značajan utjecaj na ljude i tvrtke u Kini, zbog čega su financijska ograničenja bila razlog broj jedan koji su ispitanici istraživanja navodili u slučaju preskakanja putovanja u 2023. godini.
No, dok nekima nedostaje novac, drugi su uštedjeli pa sada “mahnito” nadoknađuju propuštena putovanja. Tako se može desiti da jaka potražnja nadvlada svaku osjetljivost na povećanje cijena. Cijene putovanja u Kinu u posljednjih nekoliko godina značajno su porasle. Hotelijeri navode da su cijene soba u Kini porasle od 20 do 35 posto u usporedbi s 2020. i svakako 2019. godinom.
Rastuća srednja klasa
No, uz znatno niže troškove života, kineski putnici obično imaju višu razinu raspoloživog budžeta u usporedbi s putnicima iz Sjeverne Amerike i Europe. Iz Trip.coma primjećuju da će stopa inflacije u Kini ostati ispod ostalih velikih gospodarstava 2023., što će uslijed ponovnog otvaranja biti blagodat za odlazna putovanja.
“Niža inflacija pogoduje putnicima jer će njihov novac zadržati svoju kupovnu moć tijekom vremena što im omogućuje da iskoriste konkurentne cijene. Oni koji dobro zarađuju i sve brojniji putnici srednje klase žele potrošiti na putovanja,” rekao je glasnogovornik grupe Trip.com. Izazov će biti letovi, jer ne postoji način da se tržište oporavi s tako niskim kapacitetom letova i tako visokim cijenama kakve trenutno jesu. Za brži oporavak odlaznog tržišta, iz Trip.coma kažu da će sektor zrakoplovstva morati povećati kapacitet letova sa sadašnjih 15 do 20 posto razine prije Covida.
Ipak, najave da zemlje ukidaju restrikcije za ulazak kineskih turista polako povećavaju kapacitete letova što će na kraju dovesti do pada cijena zrakoplovnih karata, nadaju se u sektoru. Uz ubrzanu obradu viza i realne cijene zrakoplovnih karata, ljeto bi moglo biti vrlo aktivno za kineske putnike.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu