Srbija može otplatiti dug Gazpromu ustupanjem udjela u kompaniji Petrohemija, rekao je u Moskvi srpski ministar vanjskih poslova Ivica Dačić.
"Razgovarali smo i dogovorili se da taj dug otplatimo kroz imovinu. Konkretno, kompanije Petrohemija", rekao je Dačić, navodi ruska agencija Tass. Zaostali dug Srbije za isporuke prirodnog plina iz Rusije veći je od 180 milijuna dolara. Prema izvještaju Tassa, koji navodi neimenovani izvor, Srbija nije platila plin za veljaču i ožujak prošle godine te ožujak i travanj ove godine ukupne vrijednosti 148 milijuna dolara. Usto, Srbija nije platila dug za isporuke za razdoblje od 1995. do 2001. godine od 34,8 milijuna dolara.
Drugi izvor je potvrdio taj iznos i dodao da se pitanje neplaćenog duga nametnulo na ministarskim razgovorima 20. srpnja u Moskvi.Dačić je naveo da je sa sugovornicima u Moskvi razgovarao i o potrebi da se Srbiji osiguraju energenti za ovu zimu i da se nađe način da opskrba ne bude ovisna o situaciji u Ukrajini, kao i o dugovima prema Gazpromu i NIS-u. Kroz državnu politiku vraćanja tih dugova riješilo bi se i pitanje pančevačke Petrohemije.
35dolara
po toni manje od prosječne cijene u EU plaćala je Petrohemija primarni benzin iz NIS-a
Traži se strateški partner
Prebijanje duga za plin udjelom u Petrohemiji pokazuje svu dubinu krize u kojoj se nalaze srpska država i gospodarstvo. Petrohemija je, kako se često navodi u srpskim medijima, strateški važna kompanija za Srbiju jer ostvaruje izvoz od 240 milijuna eura. Srpska vlada odlučila je da se za pančevačku kompaniju, koja je zapala u dugove, pronađe kupac koji bi bio spreman investirati u razvoj. Srpska vlade je željela Petrohemiju prvo ponuditi Naftnoj industriji Srbije (NIS), u ruskom vlasništvu, no iz NIS-a je poručeno da nisu zainteresirani za preuzimanje, ali da će kao manjinski dioničar učiniti sve da kompanija pronađe strateškog partnera. "Država ne može natjerati NIS da kupi Petrohemiju, ali kao vlasnik 49 posto udjela može to predložiti. Moguće je da se kupnja pančevačkog poduzeća ne uklapa u koncept razvoja NIS-a", rekao je za Blic profesor Ekonomskog fakulteta Ljubodrag Savić. NIS je, tvrdilo se u medijima, nakon definiranja budućeg statusa Petrohemije, uložiti 20 milijuna eura u modernizaciju kompanije iz Pančeva. Prosječna cijena po kojoj je Petrohemija nabavljala primarni benzin od NIS-a u 2013. godini je za 35 dolara po toni niža od cijene sličnih proizvođača u Europi.
Uzajamna liberalizacija
Ivica Dačić je rekao da je u Moskvi razgovarao i o nizu drugih gospodarskih pitanja, među kojima je daljnja liberalizacija trgovine, odnosno proširenje popisa proizvoda za čiji izvoz u Rusiju nije potrebna carina, kao što su šećer, cigarete i Fiatovi automobili.Međutim, od toga zasad, izgleda, neće biti ništa jer Rusija traži recipročne mjere. "Ako od Rusa tražimo da pomogne da Fiat iz Kragujevca lakše stigne do ruskih kupaca, onda i mi moramo biti spremni da takve uvjete ponudimo i njima jer se mora poštivati reciprocitet u liberalizaciji carina. Kada je riječ o izvozu srpskog šećera u Rusiju, kao i cigareta, o tome svoju riječ treba dati ne samo Moskva, već i Bjelorusija i Kazahstan s kojima je Rusija u carinskoj uniji", rekao je Dačić, navodeći da je bilo riječi i o nekim novim projektima.Na pitanje Večernjih novosti o kojim projektima je riječ ruski ministar energetike Aleksandar Novak rekao je da 26 ruskih kompanija želi sudjelovati u privatizaciji kompanija u Srbiji. Kao primjer novih projekata Novak je naveo suradnju Rosatoma i Instituta Vinča. Prema riječima Ivice Dačića u Moskvi uopće nije bilo govora o Južnom tok jer, kako je rekao, između Moskve i Beograda o tom projektu nema spornih pitanja, a probleme s gradnjom plinovoda trebaju riješiti Rusija i Europska unija.
Ništa od izvoza Fiata
Kriza ruske automobilske industrije
Iako srpski političari na bescarinsku listu uporno Rusima već nekoliko puta guraju izvoz Fiata, a riječ je o nekih 10 tisuća automobila koji bi se izvezli u Rusiju bez carine od 25 posto, a sada i šećer, šanse da se to realizira su male, ocjenjuju Večernje novosti. Ruska automobilska industrija proživljava veliku krizu zbog brzog pada prodaje automobila. A kada je riječ o izvozu šećera, teško je moguće da će Bjelorusija kao članica carinske unije pristati da se on bez carine uvozi iz Srbije. Usto, Rusija je ove godine imala rekordan urod šećerne repe. "Čudo je da naši političari prije dolaska u Moskvu ne dobivaju prave gospodarske analize, pa da ne traže ono što nije realno dobiti. Ili ih tjeraju određeni srpski poslovni lobiji da moljakaju kada stignu u Moskvu", pišu Večernje novosti.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu