S dvoznamenkastim rastom u posljednjih nekoliko godina, wellness je trenutno jedna od najbržerastućih i najotpornijih djelatnosti u globalnoj ekonomiji, čija se vrijednost procjenjuje na 3,72 bilijuna dolara. Dok je od 2013. do 2015. godine globalna ekonomija imala pad od 3,6 posto, wellness industrija rasla je 10,6 posto, s trenutnim udjelom od oko pet posto u svjetskom gospodarstvu. Ujedno, potrošnja u wellnessu iznosi gotovo polovicu ukupne svjetske potrošnje na zdravstvene usluge, pokazala je nedavno objavljena analiza Instituta GWI (New Global Wellness Institute), predstavljena na upravo završenom svjetskom turističkom sajmu WTM London.
GWI je vodeća neprofitna organizacija kad su u pitanju istraživanja i edukacija u svjetskoj wellness industriji, te je jedan od najvažnijih organizatora globalnih konferencija te inicijatora novih trendova u wellness biznisu. Ova je analiza svojevrstan uvod za opsežni pregled tržišta 2016. Global Wellness Economy Monitor koji se očekuje s početkom sljedeće godine. Od deset niša koje su analizirali stručnjaci, najbrži rast otkrili su u segmentu preventivne i personalizirane medicine (+23.5%), sljedeći najbrže rastući segment nazvali su fitness&Mind-Body (+21.4%), na trećem mjestu s 18,6% je rast nekretninskog biznisa vezanog uz wellness i stil života, wellness turizam imao je rast od 14%, a na petom mjestu su zdrava hrana i programi kontrole težine.
Zanimljivo, ljepota i antiage jedini je segment koji je ostvario neznatan pad u odnosu na 2013., s bilijun dolara promet je pao na 999 milijardi. Spa industrija porasla je na 98,6 milijardi dolara prihoda u 2015. godini, toplice su ostvarile 51 milijardu dolara prihoda, a tržište alternativne medicine poraslo na 199 milijardi dolara. “Wellness ekonomija zadnjih nekoliko godina nezaustavljivo je rasla unatoč padu gospodarstva i geopolitičkim trzavicama. Ti će trendovi i dalje rasti zahvaljujući nekolicini faktora, od globalnog rasta srednje klase, starenja stanovništva, epidemijama kroničnih bolesti i stresa te visokim troškovima u medicini, ali i porastu razine edukacije i osviještenosti u populaciji”, istaknula je Ophelia Yeung, starija analitičarka GWI. Kad je u pitanju wellness turizam, prihodi su im rasli za 14 posto, što je više nego dvostruko u odnosu na stopu rasta turizma od niti 7 posto.
Turisti su u prošloj godini ostvarili 691 milijuna wellness putovanja, čak stotinu milijuna više nego dvije godine ranije, a wellness turizam trenutno čini oko 15,6 posto ukupnog turističkog prihoda. Naime, međunarodni wellness putnici troše čak 61 posto više od ostalih, odnosno 1600 dolara po putovanju. Također, wellness turizam zapošljava gotovo 18 milijuna radnika u cijelom svijetu. Spa industrija, a to uključuje usluge (77,6 milijardi dolara), edukaciju, konzalting, oglašavanje i evente, poraslo je na 98,6 milijardi dolara u 2015., a u dvije godine otvoreno je 16 tisuća novih spa centara s više od 230 tisuća radnika i novih 3,5 milijarde dolara prihoda. Istovremeno se diljem svijeta otvorilo oko 660 novih toplica u 109 zemalja. Toplice su i dalje europska posebnost, čak 39 posto prihoda od termalnih lječilišta ostvaruje se u Europi. Zanimljive su brojke koje se odnose na takozvani wellness na radnom mjestu – kako sve više raste broj bolesnih zaposlenika, poslodavci sve više ulažu u wellness svojih radnika.
Taj je segment wellnessa od 2013. porastao za 6,4 posto, dosegavši ukupan promet od 43,3 milijarde dolara, s tim da su dvije trećine tog prihoda ostvareno u Sjevernoj Americi i Europi (po 16 milijarde dolara). Analitičari ovu nišu ocjenjuju najperspektivnijom, s obzirom na to da u wellnessu na poslu trenutno uživa tek 9,5 posto radne snage. Među najbrže rastućim segmentima je nekretninski biznis u wellnesu, koji uključuje dizajn, projektiranje, izgradnju ili usluge u naseljima, resortima, hotelima koji su posvećeni wellness sadržajima. Ovaj je segment u tri godine porastao za 19 posto, dosegavši promet od oko 118,6 milijarde dolara. “Dogodio se zaokret u načinu na koji ljudi danas konzumiraju wellness, nekad luksuzna usluga za odabrane danas se nastoji uplesti u svakodnevni život, od načina na koji radimo do toga kako putujemo. Potrošnja usmjerena na odabir zdravije opcije stoga će pridonijeti sve većem razvoju ove industrije, bilo kad je u pitanju nekretninski biznis, industrija hrane i pića ili putovanja”, kaže Katherine Johnston, starija analitičarka GWI udruženja. Očekivano, Amerika je i dalje vodeća svjetska wellness sila, s prometom od 202 milijarde dolara, preko tri puta više od drugoplasirane Njemačke. Kina doduše pokazuje najveći rast, skočivši s devetog mjesta u 2013. na četvrto samo dvije godine kasnije. Kina je tako u 2015. imala rast prihoda u wellness industriji za čak 300%, dosegavši 29,5 milijardi dolara prometa.
Na trećem mjestu je Francuska s 30,2 milijarde dolara prometa u wellness biznisu, nakon Kine su Japan, Austrija (15,4 milijarde dolara), Kanada, Velika Britanija, pa Italija. Osmo mjesto zauzima Švicarska, Španjolska je na 14. mjestu, a Turska na 19. Iako se geografski nalazi usred vodeće svjetske wellness regije, Hrvatska je još uvijek nezamjetna na karti wellness destinacija, no s velikim potencijalom za razvoj. O tome je bilo riječi i na ovogodišnjem svjetskom wellness summitu održanom u austrijskom Kitzbühelu, gdje je istaknuto kako su zahvaljujući stoljetnoj tradiciji termi, upravo zemlje poput Hrvatske, Estonije, Crne Gore i ostalih u bližoj regiji nova meta investitora za izgradnju wellness resorta i sličnih projekata.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu