Volkswagen (VW) planira zatvoriti najmanje tri tvornice u Njemačkoj, otpustiti desetke tisuća radnika te smanjiti plaće za deset posto, izjavila je u ponedjeljak predstavnica radničkog vijeća u toj kompaniji.
Takvo restrukturiranje označava prvo zatvaranje domaćih tvornica u 87-godišnjoj povijesti tvrtke i postavlja teren za sukob s moćnim sindikatima u Njemačkoj, gdje VW zapošljava 300 tisuća ljudi.
Uprava kompanije upozorila je da su radikalne mjere potrebne jer se najveći europski proizvođač automobila suočava s intenzivnom konkurencijom u Kini, usporavanjem prodaje na ostalim ključnim tržištima te s prijelazom na skupe električne automobile. Štoviše, nedavno su po drugi put u tri mjeseca objavili upozorenje o padu profita, izvijestio je Financial Times.
Analitičari skeptični
Daniela Cavallo, predsjednica radničkog vijeća VW-a, kazala je u ponedjeljak zaposlenicima u glavnoj tvornici u Wolfsburgu da uprava ima dva dana da preispita svoje planove, nagovijestivši pritom moguće štrajkove.Izjavila je da se izvršni direktor Oliver Blume “igra s velikim rizikom”, te da će zaposlenici, ne dođe li do povlačenja najavljenih planova, učiniti “ono što radna snaga mora učiniti kada se boji za svoju egzistenciju”.
Podsjetimo, radničko vijeće zastupa zaposlenike VW-a i drži polovinu mjesta u nadzornom odboru. Prema riječima glasnogovornika radničkog vijeća, tvornice koje bi trebale biti zatvorene, dio su skupine od deset tvornica koje uglavnom opskrbljuju temeljnu VW marku automobila.
VW je još u rujnu najavio da razmatra zatvaranje njemačkih tvornica, no ekonomski analitičari pokazivali su skepsu zbog snažnog protivljenja političara i radničkog vijeća. U izjavi u ponedjeljak Thomas Schäfer, voditelj VW marke, rekao je da su troškovi rada u nekim njemačkim tvornicama dvostruko veći nego u tvornicama konkurentskih proizvođača automobila.
“Trenutno zarađujemo premalo od naših automobila. Istovremeno, naši troškovi za energiju, materijale i osoblje nastavljaju rasti. Ta računica ne može funkcionirati dugoročno”, upozorio je Schäfer.
VW je u ponedjeljak odbio komentirati moguće zatvaranje tvornica, pozivajući se na raniju izjavu u kojoj su naveli da takva opcija ostaje otvorena. Thorsten Gröger, glavni pregovarač sindikata IG Metall, najvećeg sindikata u Europi, upozorio je da će mjere štednje izazvati “otpor kakav VW ne može ni zamisliti”.
Prioritet radna mjesta
Iz njemačke pokrajine Donje Saske, koja je značajan dioničar s 20 posto glasačkih prava, prethodno je rečeno da je prioritet očuvanje radnih mjesta te je ranije često branila stranu radničkog vijeća.
Glasnogovornik njemačke vlade podsjetio je da je kancelar Olaf Scholz jasno rekao da “moguće pogrešne odluke u upravljanju iz prošlosti ne smiju ići na štetu zaposlenika”. Matthias Schmidt, neovisni analitičar automobilske industrije, predviđa da će VW nakon pregovora s radničkim vijećem i sindikatima u narednim tjednima vjerojatno zatvoriti dvije tvornice. “Koriste se političkim manevriranjem kako bi postigli dogovor koji žele,” dodao je.
Poput ostalih njemačkih konkurenata, Mercedes-Benza i BMW-a, VW bilježi pad profita u Kini, mahom zbog toga što tamošnji potrošači manje kupuju automobile ili se pak odlučuju za povoljnije, domaće marke poput BYD-a.
Zbog svega VW, koji će u srijedu objaviti kvartalne rezultate, očekuje da će mu operativna marža iznositi oko 5,6 posto za 2024., a što predstavlja smanjenje u odnosu na prethodnu prognozu od 6,5 do 7 posto. Također, u znak rastućih pritisaka na kineskom tržištu, Porsche, koji je većinski u vlasništvu VW-a, u petak je objavio da je njegova kvartalna dobit pala za čak 41 posto.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu