Jedna od zanimljivijih i pomalo i neugodnih poruka je poruka koju je na samom početku drugog dana poslao predsjednik Uprave Walmarta, John Furner – „Lojalnost kupaca je samo odsutnost bolje alternative“. Ova će misao sigurno sve u maloprodaji (a i šire) potaknuti da promisle dublje o programima vjernosti i razlozima zašto točno se kupac vraća u određenu trgovinu, i koje su mu točno vrijednosti važne da tu i ostane. Furner je napomenuo da je Walmart naučio u pandemiji brže se prilagođavati promjenama i razvijati kanale opskrbe kupca koji ima odgovaraju u određenom trenu. Naučili su i odrađivati procese selekcije i zapošljavanja u roku od 24 sata, te odrađivati testiranja i cijepljenja kupaca unutar trgovina. Zato i vjeruju u brzinu prilagodbe očekivanjima kupaca i da tu leži smisao same lojalnosti kupaca. Jer će inače kupac vrlo brzo i lako otići dalje, i neće će više vratiti ako nismo bili dovoljno brzi odgovoriti na njegove potrebe.
Zanimljivo je bilo i izlaganje Sajali Kohli iz Mckinsey & Company oko trendova u maloprodaji robe široke potrošnje. Neki od zanimljivih podataka (2020.godina na 2019.godina):
- 8,7% porast potrošnje hrane konzumirane doma
- pad od 16,8% na potrošnju hrane konzumirane van kuće
- 58% porasta na kupnju robe široke potrošnje putem digitalnih kanala
Upravo ovdje leži i glavni potencijal idućih godinu dana u segmentu robe široke potrošnje – brzina, dostupnost, usluga, sve na jednom mjestu. Kad ogovorimo o brzini, u Šangaju već skraćuju brzinu dostave na 7-15 minuta od narudžbe. Tako da dostava od nekoliko dana koju imamo prilike vidjeti i na našem tržištu jednostavno više nije konkurentna i kaska za stvarnim zahtjevima potrošača.
Što se očekuje u 2022.godini prema McKinsey predviđanjima:
- Rast broja potrošača koji su svjesniji proizvoda koje konzumiraju te traže zdraviju opciju za sebe (cijene u robi široke potrošnje su u 2021.goini porasle 6,5%)
- Potrošači će tražiti što sličnije omnichannel iskustvo kupovine – koji god kanal kupovine da koriste
- Porast društveno osjetljivih i društveno odgovornih potrošača
- Sve veći odljev zaposlenika iz maloprodaje što će tražiti veću automatizaciju prodajnih mjesta
- Kreiranje različitih partnerskih odnosa koji će rezultirati boljom, bržom i novom uslugom prema kupcima (dostava, novi proizvodi, nove usluge i sl.)
Od dodatno zanimljivih statističkih podataka koje je Kohli predstavio možemo izdvojiti sljedeće kao neke koji kod nas mogu biti izuzetno korisni u kreiranju strategije za ovu i iduću godinu:
- 49% potrošača još uvijek čeka da se njihova financijska situacija vrati u normalno stanje
- 61% potrošača čeka da se njihove prijašnje navike vrate u rutinu
- 56% potrošača vjeruje da će ekonomija imati utjecaj od ove situacije još minimalno 6-12 mjeseci
- 45% potrošača će tražiti način da uštede kod kupnje namirnica
- 29% će tražiti promocije
- 39% će se fokusirati na zdraviju hranu te 36% će povećati potrošnju na proizvode koji su prirodno zdraviji
Očekuje se da će se dio potrošača prebaciti na robne marke zbog inflacije, dok će 36% potrošača povećati svoju potrošnju na proizvode za koje smatra da su prirodniji i zdraviji – jasna je i potencijalna strategija i fokus u idućem razdoblju koju sigurno možemo iskoristiti i na našem tržištu.
Automatizacija procesa u maloprodaji
Maloprodaja pati od velikog odljeva radne snage – pogotovo unazad zadnje dvije godine. Predviđa se da će se takav trend nastaviti, te da osim odljeva ljudi – svakako treba korporativnom kulturom i razvojem ljudi maksimalno smanjivati fluktuaciju zaposlenika, osim toga – treba dio procesa u maloprodaji automatizirati. Ono što je Kohli iz McKinseya predstavio je važnost sadašnje investicije u automatizaciju procesa u maloprodaji:
- 54% aktivnosti u maloprodaji mogu biti automatizirane
- 61% radnih sati u maloprodaji uključuju zadatke koji mogu biti automatizirani
- 35% navedenih procesa koji se mogu automatizirati – biti će automatizirano do kraja 2030. godine
Što još možemo naučiti i primijeniti?
Već dva dana se redovito spominju različiti oblici partnerskih odnosa u maloprodaji – bilo da se radi o dostavi, novim tehnologijama, proizvodima, store in store konceptima i sl. Ono što svakako možemo primijeniti je kako s tvrtkama koje nude nove tehnologije upravljanja cijenama, dostavom i sl. možemo napraviti dobre partnerske koncepte i ponuditi tržištu daleko bolju vrijednost.
NRF 2020 RETAIL BIG SHOW u brojkama:
- 000 profesionalaca u maloprodaji
- 000 maloprodajnih tvrtki
- 87 tvrtki od TOP 100 maloprodajnih tvrtki
- 74% američke tvrtke, 26% međunarodne tvrtke
*O Autorici
Ana Brajković direktorica je konzalting tvrtke Filan Artes te CIRCLED poslovnih edukacija. Održala je preko 3000 edukacijskih seminara. Magistrica je ekonomskih znanosti, a završila je i MBA na Leeds Beckett University. Ima dugogodišnje iskustvo na vodećim upravljačkim pozicijama u razvoju i edukacijama u sektoru maloprodaje.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu