Vlakovi potpalili polemiku o zaštiti EU industrije od Kine

Autor: Tomislav Pili , 20. siječanj 2019. u 22:00
Povezivanjem njemačke i francuske tvrtke stvorit će se drugi svjetski proizvođač vlakova/REUTERS

Francuska vlada smatra kako Europa mora stvoriti industrijske divove radi zaštite radnih mjesta i istiskivanja s vlastita tržišta.

Kada su Siemens i Alstom 2017. dogovorili spajanje proizvodnje željezničkih vozila, nisu očekivali da će to izazvati podjele u Europskoj komisiji i razmišljanja da europski zakoni o zaštiti tržišnog natjecanja više ne odražavaju geopolitičku realnost.

Prema navodima Reutersa, Siemens neće ponuditi dodatne ustupke kako bi dobio odobrenje za spajanje s francuskim konkurentom. Tim će spajanjem nastati drugi svjetski proizvođač željezničkih vozila, s prihodima od 15 milijardi eura. Alstom također smatra da su ponuđeni ustupci s njegove strane "prikladni i adekvatni" za dobivanje odobrenja. Međutim, takvo mišljenje ne dijeli  Europska komisija koja navodno smatra da će spajanje narušiti tržišno natjecanje.

Odluka Bruxellesa očekuje se do 18. veljače. S takvim stavom EK-a ne slaže se francuska vlada, pa je ministar financija Bruno Le Maire izjavio kako će EK počiniti političku grešku ako odbije dati "zeleno svjetlo". Francuski predsjednik Emmanuel Macron smatra kako Europa mora stvoriti industrijske divove, poput Airbusa, kako bi zaštitila radna mjesta i spriječila istiskivanje domaćih kompanija s vlastita tržišta. Macron kao opasnost prije svega vidi kineske kompanije.

Naime, povezivanje proizvodnje vlakova njemačke i francuske kompanije stvorilo bi kompaniju dvostruko veću od kanadskog Bombardiera, ali i upola manju od kineske državne kompanije CRRC. Ministar Le Maire ističe kako su u tom kontekstu europski zakoni o zaštiti tržišnog natjecanja – koji primarno štite potrošače od rasta cijena i ograničavanja izbora – zastarjeli. Kako je izjavio jedan njemački dužnosnik, EK ne uspijeva pojmiti stvari izvan okvira europskog tržišta.

"Nisu shvatili da model po kojem funkcionira kinesko gospodarstvo nije tržišni", smatra Reutersov izvor. Europska povjerenica za tržišno natjecanje Margrethe Vestager pak uzvraća kako europski industrijski divovi ne smiju nastati narušavanjem tržišnog natjecanja. K tome, pitanje je, smatra Vestager, bi li odustajanje od zaštite natjecanja promijenilo ponašanje Kine.

Komentirajte prvi

New Report

Close