‘Veliki igrači’ radi ušteda bakar zamjenjuju jeftinijom sirovinom

Autor: Poslovni.hr/Hina , 17. ožujak 2016. u 08:35
Foto: Thinkstock

Nekim sektorima, uključujući brodogradnju, izgradnju građevina i električnih krugova potreban je pak bakar zbog njegove jake provodljivosti, fleksibilnosti i izdržljivosti.

Proizvođači u automobilskom i energetskom sektoru postupno odustaju od uporabe bakra i okreću se aluminiju kao lakšoj i jeftinijoj varijanti sirovine u proizvodnji, nakon tehnoloških inovacija tijekom zadnjih deset godina zahvaljujući kojima danas neke kompanije uštede i na stotine milijuna dolara.

Japanski automobilski div Toyota i saudijski proizvođač električne energije među kompanijama su koje se okreću u tom smjeru. A proizvođač aluminijskih dijelova Sapa potvrdio je da bilježi veću potražnju.

Nekim sektorima, uključujući brodogradnju, izgradnju građevina i električnih krugova potreban je pak bakar zbog njegove jake provodljivosti, fleksibilnosti i izdržljivosti.

Međutim, poboljšanja postignuta kod aluminijskih žica kojima se kompenzira njihova slabija provodljivost i manja fleksibilnost, novi načini za zaustavljanje korozije i učinkovitiji vodiči, redom znače da ima prostora za zamjenu bakra u kablovima u električnoj mreži, klima uređajima i sustavima  hlađenja.

Saudijski dobavljač električne energije Saudi Electricity Co (SEC) objavio je da je prebacivanjem s bakra na aluminij uštedio 2,4 milijarde riala (640,09 milijuna dolara) u distribucijskim mrežama srednjeg napona. "Počeli smo s time prije više od godinu dana i planiramo tako nastaviti", kazao je izvršni direktor SEC-a Ziyad Alshiha.

Nastojanja usmjerena inovacijama kako bi se nadvladale prepreke u zamjeni dvaju metala uzele su maha 2011. godine, kada su cijene bakra dosegnule 10.000 dolara po toni, dok je cijena aluminija, zbog prezasićenosti tržišta, iznosila 2.525 dolara.

Iako se razlika u cijenama više nego preplovila u međuvremenu, aluminij je i dalje 3.400 dolara jeftiniji u odnosu na svoga rivala.

"Deset godina visokih cijena bakra potaknulo je mnoge igrače koji sudjeluju u lancu nabave da investiraju u istraživanje i razvoj i time omoguće veće mogućnosti zamjene. Sada počinjemo uviđati neke rezultate na tome frontu", kazao je analitičar u banci Nomura, Patrick Jones.

Automobilski sektor također je imao koristi od tih inovacija, povećavajući potencijale za daljnju upotrebu laganog aluminija da se pomogne industriji automobila da smanje težinu vozila i time pripomognu ispunjenju strožih standarda  u emisiji štetnih plinova. 

Japanski proizvođač Furukawa Automotive Systems, iz sastava Furukawa Electrica, opskrbljuje elektroinstalacijama od aluminija lagana Hondina i luksuzna Toyotina vozila. "Očekujemo da će upotreba opreme od aluminija u vozilima rasti i činiti oko 30 posto tržišta u Japanu do 2025. godine, u usporedbi sa sadašnjih svega pet posto", procjenjuju u kompaniji.

Glasnogovornik Toyote, svjetskog broja jedan po prodaji automobila, potvrdio je upotrebu aluminijske opreme u Land Cruiserima, ne želeći međutim otkrivati planove za druge modele vozila.

Njemačka tvrtka Leoni počela je isporučivati aluminijske kablove za luksuzne automobile prije približno pet godina, a očekuju da će se širiti i na automobile namijenjene masovnoj potrošnji, kazao je glasnogovornik Sven Schmidt.

Automobil može biti za oko kilogram lakši ako se umjesto bakrenih koriste aluminijski kablovi, a ta bi razlika mogla narasti i na četiri kilograma u idućih pet godina.

Klima uređaji i sustavi hlađenja još su jedno područje na kojem dva metala međusobno konkuriraju. Sapa isporučuje aluminijske dijelove proizvođačima klimatizacijskih uređaja a na prezentaciji su objavili da očekuju rast prodaje nakon što su poboljšanja kod aluminijskih cijevi učinila ih jeftinijom zamjenom za bakrene cijevi.

 

Komentari (1)
Pogledajte sve

Ne kaže se provodljivosti nego električne “vodljivosti”, jer mi nemamo provodnike nego,- vodiće! Tako mi nemamo poluprovodnike nego poluvodiće! Malo više odgovornosti do jezika molim!

New Report

Close