Velika trojka u problemu: Štrajkat će sve više radnika, evo i koje zahtjeve imaju

Autor: Poslovni.hr , 23. listopad 2023. u 10:14
Foto: Pixabay

Radnici američke autoindustrije nastavljaju štrajk dok kompanije ne ponude više.

Predsjednik sindikalne organizacije američke auto-industrije “United Auto Workers” (UAW) Shawn Fain rekao je da, iako su proizvođači vozila u Detroitu povećali ponude plaća i beneficija za radnike, sindikat može dobiti više ako duže izdrži već petotjedni štrajk tijekom pregovora o kolektivnim ugovorima.

Štrajka 23 posto od 146.000 članova sindikata zaposlenih kod tri proizvođača automobila, piše B92.

Štrajkovi su počeli 15. rujna u po jednoj tvornici za montažu svake kompanije, a sindikat je kasnije uključio radnike u skladištima dijelova, zatim po jednu montažnu tvornicu Forda i GM-a. Prošlog tjedna sindikat je napravio iznenađujući potez šireći štrajk na ogroman pogon Forda za proizvodnju kamiona i SUV-ova u Louisvilleu.

Fain u petak nije najavio širenje štrajka, ali je upozorio da bi UAW mogao to napraviti u bilo kojem trenutku, ovisno od tome koliko napreduje u pregovorima s proizvođačima automobila.

U protekla 24 sata, rekao je Fain “Stellantis” i GM su dali ponude za plaće koje su slične Fordovim, uz 23 posto povećanja tijekom trajanja četverogodišnjeg ugovora. Ali, predsjednik sindikata je insistirao da kompanije mogu ići dalje: “Nama su preostale karte koje možemo odigrati, a njima je preostalo novca da potroše”.

Tvrdeći da se “Ford” “pretvara da ne može da priušti ono što tražimo”, Fain je primijetio da se ta kompanija požalila što su radnici sindikata otišli iz tvornice kamiona u Louisvilleu koja se morala zatvoriti. Ta tvornica je najveća i najprofitabilnija Fordova tvornica na svijetu.

“Izbacili smo iz pogona njihovu najveću tvornicu, a nisu se vratili ni s jednom novom ponudom”, rekao je on.

Iako je Fain rekao da će se UAW potruditi dobiti velikodušnije ponude proizvođača automobila, obratio se članovima sindikata koji su rekli da su već sada spremni glasovati o ugovorima, i tvrdio da kompanije pokušavaju podijeliti sindikat i pozvao radnike na međusobnu solidarnost.

Fain je rekao da kompanije i dalje tvrde da su dale rekordne ponude UAW-u, ali da su one nedovoljne da nadoknade ono što su radnici izgubili tijekom protekla dva desetljeća. Svaki put kada proizvođači automobila daju ponudu, rekao je Fain, tvrde da je to najbolje što mogu, da bi se danima kasnije vratili s boljom ponudom.

GM je u priopćenju rekao da je u petak dao ponudu sa “značajnim pomacima u svim ključnim oblastima u nastojanju da se postigne konačan dogovor s UAW i da se naši ljudi vrate na posao”.

Multinacionalni konglomerat “Stellantis” je rekao da su sa sindikatom postigli napredak u smanjenju jaza o značajnim pitanjima “što će donijeti trenutnu financijsku dobit i sigurnost posla za naše zaposlene”. Ta kompanija je priopćila da je fokusirana na rješavanje problema što je prije moguće.

“Ford” je rekao da su njegove ugovorne ponude UAW-u najizdašnije među ponudama sva tri proizvođača automobila.

“Znamo da su naši zaposleni koji su članovi UAW povrijeđeni u ovom produženom štrajku zbog izgubljenih plaća i izgubljene podjele dobiti”, navodi se u “Fordovom” priopćenju. “Želimo zaključiti ove pregovore ugovorom koji značajno poboljšava njihove živote i osigurava snažnu budućnost za sve”, poručila je kompanija.

Sve tri kompanije su rekle da ne mogu povećati troškove rada do te mjere da ne bi imale dovoljno novca da ulažu u nova vozila i tvornice.

GM je rekao da njegova ponuda podiže plaće za većinu radne snage na 40,39 dolara (38.10 eura) po satu, ili oko 84.000 (79.233 eura) dolara godišnje, do kraja četverogodišnjeg ugovora. To je povećanje od 23 posto preko 32,32 (30,49) dolara po satu koje zarađuje većina radnika u fabrici. Na godišnjoj razini to je 25 posto.

Ta kompanija je priopćila da je ponovo uvela povećanje naknade za troškove života za mnoge zaposlene u prvoj godini ugovora, povećavajući povećanje plaća iznad 30 posto do rujna 2027. Radnici su odustali od povećanja naknade za troškove života tijekom inflacije 2009. godine, kada su kompanije bile u financijskoj opasnosti. GM je ranije ponudio dodatak od osam posto na plaće radnika s fiksnim doprinosima što je manje od 9,5 posto koje nude njegova dva konkurenta.

UAW je tražio povećanje od 36 posto tijekom četiri godine i tradicionalni umirovljenički plan sa definiranim beneficijama za radnike zaposlene od 2007.

Fain je rekao da je GM odbio odgovoriti na Fordovu ponudu da radnicima da pravo na štrajk kada dođe do zatvaranja neke tvornice. Ni GM i Stellantis nisu parirali Fordu u vraćanju povećanja naknade za troškove života na razine iz 2009. godine.

Nije jasno kada bi Fain mogao tražiti da se još radnika stane uz 34.000 zaposlenih koji su već bez posla i plaća u šest tvornica za sklapanje vozila i 38 skladišta za distribuciju dijelova.

Marick Masters, profesor biznisa Sveučilišta “Waine State” u Detroitu smatra je da će “Ford” i “Stellantis” morati pridružiti se GM-u u uključivanju budućih tvornica baterija za električna vozila – što je još jedan sindikalni zahtjev, u opći sporazum s UAW kako bi se sindikalni sporazum ;postigao sa sve tri kompanije. To bi u suštini osiguralo da će i u budućim tvornicama ubuduće biti sindikati ;što je ključna točka za UAW.

Prošlog tjedna, prije no što je GM pristao na odredbe o tvornici baterija, sindikat je zaprijetio da će zatvoriti tvornicu GM-a u Arlingtonu, u Teksasu, koja proizvodi visokoprofitabilne velike terence.

Sindikalni štrajkovi u ciljanim tvornicama u svakoj kompaniji, koji su počeli 15. rujna bliže se početku šestog tjedna. UAW također traži povećanje mirovina za umirovljenike te industrije, okončanje različitih razina plaća za radnike i drugo. Čini se da samo GM-ova ponuda to zadovoljava u posljednjoj godini pred novi ugovor.

Komentirajte prvi

New Report

Close