Sve startup akvizicije Alphabeta, Amazona, Applea, Facebooka i Microsofta unazad deset godina pročešljat će američka antimonopolska agencija Federal Trade Commission (FTC). FTC je zatražio pet najvećih tehnoloških kompanija u SAD-u i na svijetu da mu dostave podatke o svim akvizicijama startupa koje su napravili od 1. siječnja 2010. do 31. prosinca 2019. godine. Kompanije će morati dokazati da nisu kupovali startupe kako bi ograničavali i sprečavali tržišno natjecanje.
U SAD-u su kompanije po antimonopolskim zakonima dužne objaviti akvizicije koje imaju značajan utjecaj na tržište po uvjetima propisanim antimonopolskim zakonima, poput Hart-Scott-Rodino (HSR) Act. Primjerice, u 2020. godini kompanije u SAD-u dužne su obavijestiti antimonopolsku agenciju ako preuzimaju neku tvrtku za 94 milijuna dolara ili veći iznos. No, ako je iznos niži nisu ga dužne prijaviti, a u financijskom izvješću čak mogu izbjeći navesti bilo kakav detalj o samoj transakciji.
FTC u ovom slučaju zato traži da velika petorka otkrije i sve one akvizicije koje nisu zadovoljile te uvjete pa dosad nisu bile prijavljene. Pri tome traži da tehnološke kompanije navedu imena startupa, cijenu, financijske detalje, opseg akvizicije, strukturu i svrhu financijske transakcije.
Riječ je proširenju istrage koja se iz Europe prelila na SAD, a gdje se u startup zajednici postavlja sve više pitanja da li pet najvećih tehnoloških kompanija svojim financijskim utjecajem uništava razvoj konkurencije što se odražava na smanjenje broja startupa, poslovnih inkubatora, prilike za investitore kao i mogućnosti investitora da profitiraju od uspjeha startupa. Svaka od spomenutih pet kompanija u posljednjih je deset godina, neslužbeno se procjenjuje, napravila više od sto akvizicija.
“Odluka će pomoći FTC-u da bolje razumije investicijske aktivnosti velikih tehnoloških kompanija, uključujući kako te kompanije izvještavaju svoje transakcije saveznim antimonopolskim agencijama i da li velike tehnološke kompanije potencijalno rade akvizicije kako bi gušile nicanje i razvoj novih konkurenata, a što je potencijalno prolazilo ispod radara definiranog HSR-om pravilima”, navodi FTC.
Zasad nije navedeno hoće li velike kompanije zbog toga snositi i financijske ili druge posljedice.
“Digitalne kompanije su veliki dio naše ekonomije i svakodnevnog života te ćemo na ovaj način moći naučiti prepoznati transakcije koje u tom segmentu mogu naštetiti tržištu kako bi održali tehnološko tržište otvorenim za konkurenciju i na dobrobit potrošača”, poručuju iz FTC-a.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu