Zbog ruske invazije na Ukrajinu blokirane su glavne ukrajinske luke na Crnom moru pa Kijev sada traži alternativne izvozne rute kopnenim putem, koji je, pak, otežan zbog logistike i birokracije.
Tako je u zapadnoj Ukrajini oko 1100 vagona vlakova punih žita zaglavilo u blizini glavnog željezničkog graničnog prijelaza s Poljskom. To su samo neki od 24.190 vagona koji prevoze raznu robu za izvoz, uključujući biljno ulje, željeznu rudu, metale, kemikalije i ugljen. Od utorka su čekali na prelazak zapadne Ukrajine kako bi prevezli teret u inozemstvo, prema podacima državne željezničke kompanije. Obično je samo dio izvoza Ukrajine išao željeznicom jer su troškovi prijevoza veći od transporta morem.
Prijeteća nestašica
Analitičari kažu da bi Ukrajina, koja je izvezla 43 milijuna tona žitarica od početka sezone u srpnju lani do invazije krajem ove veljače, mogla izvesti samo oko milijun tona u sljedeća tri mjeseca, zbog logističkih poteškoća. Vlada je prije rata predviđala da bi izvoz žitarica ove sezone mogao doseći 65 milijuna tona.
Ministar poljoprivrede Taras Vysotskiy nada se da bi Ukrajina mogla izvoziti 1,5 milijuna t mjesečno željeznicom, što bi bila samo trećina onog što se obično prevozi preko luka, ali bi ipak ostvarila potreban prihod agraru.
Ukrajina, žitnica Europe i jedan od najvećih svjetskih izvoznika žitarica, prije rata je izvozila 98% svojih žitarica preko Crnog mora. To je kamen temeljac ukrajinskog gospodarstva – ukupno oko 12,2 milijarde dolara u 2021., gotovo petinu svog izvoza. Prekid ukrajinskog izvoza znači da će zemlje koje se oslanjaju na uvoz ukrajinskog žita – uključujući Kinu, Egipat, Tursku i Indoneziju – morati pronaći alternativne zalihe ili se suočiti s nestašicom hrane, prema navodima agencija za pomoć.
“Stotine milijuna ljudi diljem svijeta neće dobiti hranu ako ruska blokada ukrajinskih luka ne bude ukinuta u bliskoj budućnosti”, upozorilo je ukrajinsko ministarstvo poljoprivrede u priopćenju od 1. travnja.
Ručno podizanje
Ukrajinski poljoprivrednici kažu da bi im se prinosi pšenice mogli prepoloviti. Odmaže i to što Kijev i Moskva optužuju jedni druge da postavljaju mine u Crnom moru što stvara opasnost za trgovačko pomorstvo.
Trenutačno državna željeznica radi na povećanju kapaciteta na 1100 vagona žitarica dnevno koji prelaze u Poljsku, Rumunjsku, Mađarsku i Slovačku, u roku od tri mjeseca, deset puta više nego dosad.
Ukrajinska željeznička mreža koristi ruski kolosjek, širine otprilike 1,5 metara, 10 cm šire od kolosijeka u većini Europe, pa vagone treba podizati dizalicom i ručno mijenjati šasiju, objašnjava čelnik ukrajinske željezničke tvrtke.
Kompanija istodobno zapošljava nove radnike, prebacuje sadašnje iz putničkog prijevoza u teretni, kupuje opremu za prilagodbu vagona i nastoji ublažiti druge probleme, poput carinskih procedura.
Alternativno rješenje bio bi istovar iz ukrajinskih u poljske vagone, što može potrajati i do pola sata po vagonu. Granicu u blizini Izova trenutno prelazi do 500 vagona dnevno, što zapravo znači nagomilanih tri tjedna isporuka. Postoje još deseci prijelaza, ali mnogi nemaju odgovarajuću infrastrukturu.
Astarta Holding NV, ukrajinski proizvođač hrane u travnju je pristao isporučiti 25.000 metričkih tona kukuruza europskim kupcima, ali još nisu dobili potvrdu od željezničkih vlasti, rekla je Julia Bereshchenko, direktorica za odnose s investitorima i poslovni razvoj Astarte. Tvrtka ima i oko 150.000 tona žitarica, uglavnom kukuruza u skladištima, koja bi u ovo doba u drugim okolnostima bila gotovo prazna.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu