Građani Njemačke toliko su oduševljeni mjesečnim željezničkim kartama za samo 9 eura da neki očekuju veliko nezadovoljstvo kada tu pogodnost vlada u četvrtak ukine. Međutim, tamošnji ministar financija smatra kako se Berlin ovim potezom značajno preračunao.
Kako prenosi Financial Times, na javnom skupu prije desetak dana jedan je mladić upitao ministra Christiana Lindnera zašto njegovi liberali blokiraju produženje tromjesečne mjere omogućavanja jeftinog željezničkog prijevoza.
Užasnuti ministar
Nakon što je mladić kazao da je zahvaljujući karti od 9 eura mjesečno u tri mjeseca proputovao oko 11.000 kilometara uzduž i popreko Njemačke, Lindnera je to užasnulo. “Proputovali ste 11.000 kilometara za 27 eura? To jednostavno nije održivo”, kazao je ministar financija.
Omogućavanje jeftinog željezničkog prijevoza dio je paketa vrijednog 30 milijardi eura koji je vlada kancelara Olafa Scholza predstavila nakon izbijanja ruske invazije na Ukrajinu, kako bi građanima olakšala pritisak rastućih cijena i odgovorila na nadolazeću energetsku krizu.
S kartom za vlak od 9 eura mjesečno vlada je željela jednim udarcem ubiti dvije muhe – motivirati Nijemce da se manje voze automobilima i tako štede na gorivu, a s druge strane smanjiti zagađenje zraka. Na nešto slično odlučile su se i druge europske države.
U Španjolskoj će putovanje vlakovima državne željezničke kompanije Renfe biti besplatno od 1. rujna do kraja godine. Austrija je pak uvela “klimatsku kartu” koja za 1095 eura omogućuje prijevoz vlakom, podzemnom željeznicom i autobusima u tamošnjim gradovima tokom cijele godine.
Kartu za 9 eura kupilo je oko 30 milijuna njemačkih građana, više od trećine stanovništva, a kancelar Scholz je tvrdio da je to “najbolja ideja koja se ikada pojavila u Njemačkoj”. Marion Jungbluth, stručnjakinja za promet u udruzi za zaštitu potrošača VZBV, kazala je kako je “entuzijazam koji su građani pokazali apsolutno neviđen”.
Međutim, uspjeh ove ideje pokazuje se kao “prokletstvo” za njemačku vladu. Berlin je za jeftine željezničke karte izdvojio 2,5 milijardi eura za razdoblje od 1. lipnja do kraja kolovoza. Međutim, karte za 9 eura toliko su popularne da dobar dio građana zahtijeva nastavak te mjere i nakon rujna.
Ministar Lindner, čelnik liberalnih Slobodnih demokrata, to ne želi ni čuti. Prema njegovim riječima, kada bi se karta od 9 eura mogla kupiti tokom cijele godine, vlada bi iz proračuna morala izdvojiti 14 milijardi eura. Po njegovom mišljenju, taj je novac mudrije utrošiti na modernizaciju njemačke prenapregnute željezničke infrastrukture i proširenje kapaciteta.
Dio oporbe smatra kako bi se Lindnerov stav mogao negativno odraziti na popularnost cijele vlade jer rezultati anketa pokazuju veliku potporu toj mjeri.
Drugi pak dovode u pitanje koliko je ta mjera ustvari bila uspješna. Lars Feld, profesor ekonomije na sveučilištu u Freiburgu i Lindnerov savjetnik, tvrdi da je ta mjera rezultirala “prenatrpanim vlakovima što je uzrokovalo kašnjenja i utjecalo na mrežu međugradskih vlakova”.
Prava ponuda
Feld kaže kako je nesumnjivo da više ljudi koristi javni prijevoz, ali je to “isključivo dodatna potražnja – nema velikog prelaska sa cestovnog na željeznički prijevoz”. “Stoga okolišni ciljevi nisu postignuti”, smatra Feld. S time se ne slaže drugi koalicijski partner, stranka Zelenih.
Njihov glasnogovornik zadužen za pitanja prometa Stefan Gelbhaar kazao je kako podaci pokazuju da su se u nizu gradova smanjile prometne gužve. “Kada dobiju pravu ponudu, ljudi se odlučuju za javni prijevoz”, ocijenio je Gelbhaar.
Tomu u prilog idu i rezultati ankete koje je državni prijevoznik proveo među putnicima. Naime, čak petina putnika koji su kupili kartu za 9 eura nisu ranije koristili autobuse, tramvaje i vlakove.
Mjera je također pomogla u ublažavanju rasta inflacije za koju Bundesbank predviđa da će ujesen dosegnuti stopu od 10 posto. “Naši izračuni pokazuju da je jeftina željeznička karta snizila stopu inflacije za 0,7 posto”, kaže Sebastian Dullien, direktor istraživanja Instituta za makrekonomske politike zaklade Hans Böckler.
“Četveročlana obitelj iz Hamburga štedi mnoštvo novca ako roditelji na posao odlaze podzemnom željeznicom, a djeca autobusom u školu”, kaže Dullien. Iz tog razloga mjeru bi trebalo zadržati do idućeg ljeta ili barem dok cijene energenata ne počnu padati, dodaje Dullien.
Udruga njemačkih prijevoznika predlaže da se karta od 9 eura zamijeni kartom od 69 eura, također važećom u cijeloj zemlji. Zeleni predlažu cijenu od 29 eura za regionalna putovanja i 49 eura za cijelu zemlju.
Marion Jungbluth ističe kako su prijevoznici već najavili poskupljenje do kraja godine. “Ako se to dogodi, sve što je postignuto s kartom od 9 eura bit će uništeno”, zaključuje Jungbluth.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu