Veliki zaokret u poslovnom modelu donosi više novca glazbenicima

Autor: Marija Crnjak , 07. rujan 2023. u 10:11
Promjene će povećati i prihode kompanije koja je dom glazbenih zvijezda /Reuters

Više se neće jednako računati, primjerice, hit Taylor Swift i zvuk kiše.

Najveća svjetska diskografska kuća Universal Music i francuski streaming servis Deezer sklopili su dogovor koji će izmijeniti ekonomiju streaminga, odnosno povećati zaradu profesionalnih glazbenika za 10 posto. Ovo je prvi veliki zaokret u poslovnom modelu streaminga glazbe od pokretanja Spotifyja 2008. godine.

Kao dio novog modela, prilikom izračuna plaćanja tantijema, streamovi pjesama profesionalnih izvođača – definirani kao oni koji generiraju najmanje 1000 slušanja mjesečno – dobit će dvostruku ‘težinu’ od streamova neprofesionalnih izvođača.

Servisi oživjeli glazbenu industriju

Spotify, Apple Music i Deezer oživjeli su industriju, no način na koji se isplaćuje novac (frustriranim) glazbenicima ostao je isti.

Golema promjena
“Ovo je golema promjena u načinu na koji će glazbena industrija funkcionirati. Imamo 90 milijuna pjesama i mnoge od njih su samo buka, doslovno buka, zvuk perilice rublja i kiše. Posve je pogrešno da se 30 sekundi snimke perilice plaća jednako kao i najnoviji singl Harryja Stylesa”, rekao je izvršni direktor Deezera Jeronimo Folgueira.

Usto, ako slušatelj aktivno traži neku pjesmu ili glazbenika, ‘težina’ tih streamova također će se udvostručiti. Na primjer, ako korisnik pretražuje “Taylor Swift” u aplikaciji Deezer i sluša jednu od njezinih pjesama, to će se računati kao četiri streama za izračun naknade.

Cilj je smanjiti protok novca prema amaterima, botovima i zvučnim zapisima s bijelim šumom. Goldman Sachs procjenjuje da je upravo takav sadržaj prošle godine generirao oko 900 milijuna dolara tantijema.

Glavni direktor digitala Universala, Michael Nash, rekao je za Financial Times da će promjene povećati i prihode kompanije koja je dom glazbenih zvijezda među kojima su Swift, Elton John i Drake. Promjene će, ako se primijene i na druge streaming servise, imati značajan utjecaj na glazbeni biznis.

Usluge kao što su Spotify, Apple Music i Deezer oživjele su industriju, povećavajući prodaju gotovo cijelo desetljeće, no način na koji se isplaćuje novac za streaming ostao je isti, što je izvor frustracije među glazbenim kompanijama i glazbenicima koji se osjećaju zakinutim.

38

milijardi dolara prihoda ostvarit će tržište ‘streaminga’ ove godine

Pasivno ili aktivno slušanje
U trenutnoj strukturi isplata, mjesečne pretplate slušatelja skupljaju se u jedan fond tantijema koji se dijeli između nositelja autorskih prava na temelju njihovog udjela u slušanju. Autorski honorari se plaćaju jednako, bez obzira tko je autor pjesme te je li pjesma slušana pasivno putem algoritma ili aktivno pretragom. Ako netko sluša dulje od 30 sekundi, stream se računa.

Goldman Sachs predviđa da će ukupno tržište streaminga glazbe ove godine ostvariti prihod od 38 milijardi dolara. Streaming servisi vlasnicima glazbenih prava kao što je Universal, plaćaju oko dvije trećine svakog dolara koji prikupe. U prosjeku, streameri plaćaju oko 0,005 dolara po streamu ili 5 dolara za 1000 streamova.

“Slušanje pjesme nezavisnog izvođača od 31 sekunde, cijele trominutne pjesme popularnog izvođača i pet minuta zvuka kiše tretira se jednako”, primijetili su analitičari Goldmana. Deezer će predstaviti novi model plaćanja u listopadu u Francuskoj, s planovima za globalno širenje od siječnja.

Komentirajte prvi

New Report

Close